وجود ۵۵۰ چاه غیر مجاز در استان/۸ نقطه استان در معرض تنش آبی
وجود ۵۵۰ چاه غیر مجاز در استان/۸ نقطه استان در معرض تنش آبی

خبر استان:شاهپور رجایی گفت:بارندگی در استان بوشهر در سال آبی ۹۶-۹۷ ، معادل ۱۰۷ میلیمتر بوده و این در حالی است که میانگین بلند مدت بارندگی بوشهر با ۲۴۶ میلیمتر است.

به گزارش خبر استان مهندس شاهپور رجایی در جمع خبرنگاران شهرستان دشتستان به ارائه گزارشی از شرایط حاکم بر منابع آب استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتستان پرداخت و گفت: مشکلات حوزه آب، موضوعی فراگیر و جهانی است و به استان و کشور ما محدود نمی شود.

وی اظهار داشت: حتی کشورهای بدون بحران آب نیز از سالها پیش حساسیت خود نسبت به این موضوع را نشان داده و با اقدامات به موقع و کارشناسی موفق به مهار این بحران شده اند.

 ۵۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: بارندگی در استان بوشهر در سال آبی ۹۶-۹۷ معادل ۱۰۷ میلی متر بوده و این در حالی است که میانگین بلند مدت بارندگی بوشهر رقمی معادل با ۲۴۶ میلی متر می باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در دهه ی گذشته با افزایش دما نیز مواجه بوده ایم و این عامل در کنار کاهش بارش ها منجر به افزایش نیاز و تقاضا برای مصرف آب و از سوی دیگر کاهش تغذیه منابع آب سطحی و زیرزمینی می گردد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن پوزش از مردم دشتستان بابت اختلال پیش آمده در خدمت رسانی و تشکر بابت صبوری ایشان افزود: در استان بوشهر حدود ۵۵۰۰ چاه غیرمجاز وجود دارد براساس اولویت بندی انجام شده توسط شورای حفاظت از منابع آب استان در حال پر و مسلوب المنفعه کردن آنها می باشیم.

رجایی افزود: ۱۸۲۳ حلقه از چاه های مذکور محفوره قبل از سال ۱۳۸۵ می باشند و طبق قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه به آن ها رسیدگی خواهد شد و ۱۲۰۰ چاه دیگر خشکیده و متروکه می باشند.

وی اضافه کرد: همکاری دستگاه قضایی در این مسیر ستودنی است و همچنین از دستگاه های اجرایی انتظار همکاری بیشتری داریم.

مهندس شاهپور رجایی با اشاره به بودجه اندک اختصاص یافته به طرح های توسعه منابع آب استان تصریح کرد: برای پروژه ی عظیم سد دالکی اعتباری معادل ۵۶۸ میلیارد پیش بینی شده است که بودجه ی مصوب سال ۱۳۹۷ این پروژه تنها ۱۰ میلیارد تومان می باشد.

وی افزود: برای اتمام این پروژه طبق برنامه زمان بندی، نیازمند تزریق سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار می باشیم.

رجایی خاطرنشان کرد: این شرایط در همه ی پروژه های آب استان نمود پیدا می کند، به طوری که در سال ۱۳۹۷ به پروژه سد باغان ۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده و این رقم برای سد خاییز صفر بوده است.

رجایی اضافه کرد: تاخیر در ساخت این پروژه ها باعث دنباله دار شدن مشکلات کم آبی خواهد شد و مردم در پایین دست این سدها برای جلوگیری از خشک شدن نخیلات خود، اقدام به حفر چاه غیرمجاز می نمایند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در خصوص تامین اضطراری آب برازجان اظهار داشت: جهت تامین اضطراری بخشی از آب شرب برازجان، حفر ۱۱ حلقه چاه پیش بینی شده است که آب آن به صورت محدود برداشت خواهد شد.

وی افزود: کل حجم آب برداشتی از این چاه ها حداکثر ۵ هزار مترمکعب خواهد بود که این حجم در مقابل برداشت چاه های کشاورزی مقداری بسیار ناچیز می باشد.

رجایی تصریح کرد: برداشت از این منبع صرفاً جهت تامین اضطراری آب خواهد بود و به عنوان منبع دائمی تامین آب شناخته نخواهد شد.

۸ نقطه در استان در معرض تنش آبی

مهندس شاهپور رجایی اضافه کرد: حجمی قریب به ۲۲۰ میلیون مترمکعب سالانه از منابع آب زیرزمینی دشتستان برداشت می شود که این رقم برابر با ۴۰ درصد از مصرف آب زیرزمینی کل استان بوشهر می باشد.

رجایی در ادامه به برنامه های این شرکت در خصوص تامین آب شرب شهر کلمه پرداخت و خاطرنشان کرد: شرایط کنونی آبرفت منطقه طلحه تا کلمه به نحوی است که امکان برداشت آب از آن میسر نمی باشد و لذا دو برنامه جهت تامین آب شهر کلمه در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: برنامه اول برداشت آب از سازند کلمه-شاه پسرمرد است که این منابع بدون ارتباط با آبرفت می باشند و مجوز برداشت از آن صرفا جهت مصارف شرب می باشد.

وی تاکید کرد: برداشت آب از سازند سخت هیچ تاثیری در آب آبرفتی نخواهد داشت و آب سازندی رقیبی برای برداشت از آب آبرفت که در اختیار مردم می باشد نخواهد بود.

رجایی خاطرنشان کرد: دو نقطه در این سازند شناسایی شده که از نظر آبدهی مناسب می باشند و به زودی عملیات حفاری در یکی از این دو آغاز خواهد شد.

وی افزود: برنامه دوم استفاده از ظرفیت رودخانه های اطراف شهر کلمه می باشد که مناسب ترین گزینه در نزدیکی روستای ارغون شناسایی شده است.

وی ادامه داد: این رودخانه پتانسیل احداث یک سد برای مهار رواناب ها، جهت تامین بخشی از آب شرب شهر کلمه را دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در پایان ضمن تشکر از همه ی سازمان ها و دستگاه هایی که در خصوص حل مشکلات آب شرب شهرستان در تمام سطوح پیگیری و همکاری داشته اند، خاطرنشان کرد: شهرهای بوشهر، برازجان، آبپخش، جم، تنگ ارم، بوشکان، کلمه و عسلویه شهرهای در معرض تنش آبی استان بوشهر می باشند و این موضوع بارها در مذاکرات و مکاتبات این شرکت با وزارت نیرو و سایر نهادهای مرتبط یادآور شده و همچنین راهکارهای عبور از تنش نیز ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، رجایی افزود: مرجع طبقه بندی شهرهای دارای تنش آبی وزارت نیرو می باشد و هیچ مقام مسئولی در این وزارتخانه، اعم از وزیر محترم و معاونین ایشان تا کنون بیانی مبنی بر عدم وجود بحران یا تنش آبی در برازجان و یا حتی سایر شهرهای دشتستان و استان بوشهر نداشته اند.