۴۰ درصد مشترکان آب بوشهر پر مصرف هستند/ وجود ۱۲هزار انشعاب غیرمجاز
۴۰ درصد مشترکان آب بوشهر پر مصرف هستند/ وجود ۱۲هزار انشعاب غیرمجاز

خبر استان:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در شرایطی که استان بوشهر براساس همه شاخصهای بین المللی با بحران و تنش آبی روبرو است منابع و سدهای استان هیچ ظرفیتی برای اضافه برداشت ندارند.

به گزارش خبر استان، شاپوررجایی روزسه شنبه درنشست با مدیران استان بوشهر افزود: درشرایط کنونی با افزایش میزان تولید مشکل کم آبی استان برطرف نمی شود و انجام کارهای فرهنگی برای بهبود میزان مصرف از سوی مشترکان ضروری است.
وی اضافه کرد: پارسال با تمام کمبودهایی که در بخش آب وجود داشت ۱۱۷میلیون مترمکعب آب در استان تولید و سرانه هر نفر به جای ۱۸۵ لیتر به ۲۸۵ لیتر آب افزایش یافت.
رجایی اظهارکرد: با این وجود شهرهای بوشهر، دشتستان، نوار ساحلی تنگستان، جم و عسلویه پارسال با کمبود جدی آب روبرو بودند.
وی یادآور شد: در شرایطی که استان بوشهر براساس همه شاخصهای بین المللی با بحران و تنش آبی روبرو است منابع و سدهای استان هیچ ظرفیتی برای اضافه برداشت ندارند.
وی بیان کرد: مدیریت مصرف نیازمند به فرهنگ سازی و اقدام عملی در این مورد است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درزمینه مدیریت مصرف از سوی همه اقشار جامعه ضروری است.
رجایی اظهار کرد: در زمان حاضراز۹۳۴میلیون مترمکعب آب مصرفی در استان بوشهر۸۶درصد در بخش کشاورزی، ۱۲درصد شرب و دو درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
وی گفت: با وجود اینکه متعهد به جلوگیری از ادامه افت آبهای زیرزمینی هستیم ولی در یک سال آبی اخیر بسیاری از دشتهای استان بیش از دو متر افت داشته اند.
رجایی ادامه داد: همچنین در بخش آبهای سطحی نیز با وجود وقوع بارندگی در حد نرمال در سال آبی جاری ولی آورد رودخانه های اصلی استان نسبت به میانگین دراز مدت نزدیک به ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد.
وی، پیروی نکردن از قانون، تداوم پدیده خشکسالی، نداشتن مدیریت ریسک، بالا بودن سرانه های مصرف را از جمله عوامل قرارگرفتن در شرایط بحران آبی در استان بوشهر عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: ارتقای بهره وری مناسب امروز موضوع مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب در بخشهای مختلف اقتصاد مقاومتی است که باید در بخش آب کشاورزی، شرب و صنعت مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر از ۱۳هزار حلقه چاه کشاورزی پنج هزار و ۵۰۰ حلقه فاقد پروانه حفر قبل از سال ۸۵ وغیرمجاز و ۱۲هزار انشعاب غیرمجاز در بخش آب شرب شهری و روستایی در استان بوشهر وجود دارد.
رجایی افزود: در دنیا به ازای هر مترمکعب آب سه کیلوگرم محصول تولید می شود در ایران یک کیلوگرم و در استان بوشهر به دلیل کشت گوجه فرنگی خارج از فصل این میزان به یک کیلو و۵۰۰ گرم می رسد.
وی با اشاره به اینکه کشت غالب استان بوشهر نخیلات است گفت: در بخش نخیلات دشتستان به ازای هر مترمکعب آب تنها۳۰۰ گرم محصول تولید می شود.
رجایی اظهار کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی تکالیفی برای وزارت نیرو و جهاد کشاورزی دیده شد که اگر این تکالیف انجام شود بهره وری آب در بخش فیزیکی و اقتصادی بهبود می یابد.
وی بیان کرد: اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در نخلستانها در استان بوشهر در دست پیگیری است که تلاش می شود این طرح بعنوان یکی از طرحهای ملی تلقی شود.
رجایی گفت: انتظار داریم الگوی اقتصاد مقاومتی نخلستانهای استان بوشهرهمانند اجرای ۵۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار استان خوزستان بعنوان طرح ملی و مورد حمایت ارکان نظام قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر بیش از۹۵ درصد آبهای سطحی استان بوشهردرنخلستانها مصرف می شود که با توجه به خشکسالی های پی درپی تغییر شیوه آبیاری نخیلات یکی از ضرورت هایی است که از خشکیده شدن و از بین رفتن باغهای این استان جلوگیری می کند.
رجایی افزود: تنها راه تامین مالی تغییر شیوه آبیاری نخیلات در استان بوشهر از سوی صندوق توسعه ملی است که انتظار داریم با گرفتن این مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب و هیات دولت، این پروژه برای استان به تصویب برسد.
وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از درآمد صندوق توسعه ملی در نتیجه فعالیتهای صنعتی و تجاری استان بوشهر تامین می شود در این ارتباط تامین مالی اجرای طرح اقتصاد مقاومتی نخسلتانهای استان از محل این صندوق را حق خودمان می دانیم.
رجایی در باره راه اندازی آبشیرین کن در استان بوشهر گفت: در زمان حاضرآبشیرین کن کنگان فعال و تا مهرماه آبشیرین کن بوشهر نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی یادآور شد: همچنین چهار سایت دیگر دربوشهر، نوار ساحلی تنگستان، عسلویه و جم در دستور کاراست که سه مورد آخر در مرحله انجام تشریفات مناقصه، انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار قرار دارد.
رجایی گفت: امسال بابت خرید تضمینی ۵٫۴میلیون مترمکعب آب از آبشیرین کن باید ۳۲۰ میلیارد ریال و با افزایش ظرفیتهای پیش بینی شده در سال ۹۶، ۵۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷، یکهزار میلیارد ریال پرداخت شود که از لحاظ اقتصادی بار مالی سنگینی براعتبارات هزینه ای دولت تحمیل می شود.
وی اظهارکرد: دراین شرایط هیچ اضافه تولیدی مشکل کم آبی استان را حل نمی کند و تنها راهکار موجود و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب مدیریت مصرف است./ایرنا

Visited 1 times, 1 visit(s) today