انقلابی بودن وظیفه همه خدمتگذاران است/ دغدغه‌های رهبری نصب‌العین نمایندگان قرار گیرد
انقلابی بودن وظیفه همه خدمتگذاران است/ دغدغه‌های رهبری نصب‌العین نمایندگان قرار گیرد

خبر استان:سکینه الماسی:حفظ آرامش داخلی، قانون گذاری خوب و نظارت و همچنین لزوم انقلابی بودن مجلس مهمترین برنامه‌های ما خواهد بود.

به گزارش خبر استان،چند روز پیش بود که نمایندگان و منتخبان مجلس دهم شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. رهبر انقلاب نیز بیاناتی تاریخی در خصوص مجلس انقلابی و انقلابی گری مطرح کردند و نمایندگان با این توشه راه، قدم در مسیری چهارساله گذاشتند که سرنوشت یک ملت را رقم می زند.

به همین مناسبت پایگاه خبری تحلیلی دانشجو نیوز با سکینه الماسی، نماینده مردم جنوب استان بوشهر(دیر، کنگان، جم و عسلویه) گفتگویی داشته و از رهاورد این سفر سوالاتی را از وی پرسیده شد که در ادامه پاسخ های الماسی را می توانید بخوانید.

چه جمله یا تاکیدی از ایشان در ذهن شما ماندگارتر از بقیه شد؟

به طور کلی سه موضوع اقتصاد، فرهنگ و انقلابی بودن مجلس در سخنان ایشان تاکید بیشتری داشت. اما اگر بخواهم یک جمله را بگویم بخشی از سخنان ایشان است که در مورد وضعیت اقتصادی بود که فرمودند خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده‌ی خود، بیشتر است

 

اولین تلنگری که از اولین دیدار با رهبر انقلاب در شما ایجاد شد چه بود؟

احساس اینکه مجلسی که مظهر مردم سالاری است علاوه بر جایگاه مردمی دارای پشتوانه‌‌ای چون رهبر معظم انقلاب است که در نظام مردم سالاری دینی جایگاهی الهی – سیاسی دارد، هم احساس تکلیف و سنگینی این بار را بیشتر می‌کند و هم قوت قلبی برای نمایندگان است. اینکه فرمودند “مجلس باید واقعاً در رأس امور باشد” نشان از جایگاه قوه مقننه در نگاه ایشان و حفظ اقتدار، هیبت و تاکید بر حفظ جایگاه رفیع و والای مجلس بود.

 

نوع نگاه ایشان به موضوعات اساسی کشور، چه کمکی می‌تواند به مجلس و نمایندگی کند؟

مهمترین ویژگی نگاهی که ایشان به جامعه تزریق می‌کند به عقیده من “جامعیت” است. جامع‌نگری در همه‌ی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … . در سخنرانی اخیرشان اولویت‌های مجلس را بیان فرمودند که می‌توان آن‌ها را ذیل چند عنوان اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، سیاست‌ داخلی و سیاست خارجی قرار داد. این چند موضوع نقشه راه مجلس دهم است و باید همه همت نمایندگان معطوف به این مسائل شود. بهبود وضعیت اقتصادی که در سایه اقتصاد مقاومتی دست یافتنی است، رسیدگی به وضعیت نگران کننده فرهنگ که به تعبیر ایشان در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است، حفظ آرامش داخلی، قانون گذاری خوب و نظارت و همچنین لزوم انقلابی بودن مجلس مهمترین برنامه‌های ما خواهد بود.

 

تاکید ایشان بر انقلابی گری به جای توجه به عناوینی همچون میانه رو بودن یا تندرو بودن را چگونه تحلیل می‌کنید؟

یکی از مشکلات دامنگیر ما این است که به دنبال مصادره مواضع رهبری و تفسیر به میل رهنمودهای ایشان و همچنین اتهام‌ زنی هستیم. انقلابی بودن وظیفه همه‌ی کسانی است که زیر پرچم جمهوری اسلامی مشغول خدمت هستند اما توجه کنیم که گاهی چه ساده با سلیقه خودمان خط و مرزهای انقلابی بودن را ترسیم می‌کنیم و افراد را از قطار انقلاب پیاده می‌کنیم.

 ببینید در چندسال اخیر چه اقدامات نازیبایی به اسم انقلابی‌گری انجام شد که باعث رنجش دوست داران انقلاب و ناراحتی رهبری هم شد. امیدوارم واکنش ایشان به برخی شعارها در حرم مطهر و تذکری که دادند از طرف همه شنیده شود. در مقابل، مواضع شفاف و صریح دوست داران انقلاب را تفسیر به تندروی کردن و اتهام زنی‌های اینچنینی کردن نه همسو با جهت‌گیری نظام است نه به نفع منافع ملی است و تنها  ابزاری برای مقابله با کسانی است که فکر می‌کنیم در برخی مسائل سیاسی اختلاف نظری داریم.

امیدوارم بتوانیم شرایطی که امروز در منطقه و جهان با آن روبرو هستیم را به خوبی درک کرده و بیش از همه به اتحاد ملی فکر کنیم نه اینکه یکی را به اسم غیر انقلابی و دیگری را به اسم تندرو از خود برانیم.

 ????? ???? ? ????????? ???? ????? ??????

تفاوت شنیدن فرمایشات و توصیه‌های ایشان در کسوت نمایندگی و از نزدیک با شنیدن از رسانه‌ها و به عنوان یک مسئول عادی چیست؟

البته من قبلا هم افتخار داشتم که در دیدارهای مسئولین و کارگزاران نظام با رهبری حضور داشته‌ام اما نمایندگی مجلس جایگاهی است که اقتضاء می‌کند رهنمودهای رهبری با دقت بیشتر شنیده و عمل شود چون همانطور که رهبری هم فرمودند مجلس ریل گذار است و اگر اشتباهی در مواضع و عملکردش بود پیامدهای آن بسیار بدتر از اشتباه مجریان خواهد بود.

 

اینکه حس می‌کنید این فرمایشات دقیقاً برای شماست و ایجاد مسئولیت می‌کند، چگونه حسی است؟

به نظرم از چند بعد می‌توان به آن نگاه کرد. یکی اینکه دقیقا برای شما روشن می‌شود که باید چه کرد و اولویت‌های کاری مجلس برای نمایندگان روشن شد. در میان حجم انبوهی از مشکلات و کاستی‌ها، تفکیک مهمترین اولویت‌های کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی هم چون رهبری بر این مسائل تاکید داشتند این احساس برای من و همه نمایندگان ایجاد شد که باید نسبت به این دغدغه‌های رهبری دغدغه داشت و آن‌ها را نصب‌العین خود قرار داد.

 

نمایندگان مجلس، چگونه می‌توانند حرکت در مسیر فرمایشات رهبری و آرمان‌های نظام را به حرکت‌های موقت حزبی و جریانی و… ارجح و برتر نشان دهند؟

مقام معظم رهبری در بخشی از اظهاراتشان فرمودند که نماینده می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود در موافقت یا مخالفت با موضوعی اظهار نظر کند اما نباید کار به اختلاف و کشمکش و تشنج کشیده شود. برداشت من این است که این مجلس از این نظر می‌تواند وضعیت مطلوبی داشته باشد و بیشتر توان خود را فارغ از دعواهای سیاسی بی جهت صرف رفع مشکلات کند. این مجلس در ابتدای راه بررسی برنامه ششم توسعه را در پیش دارد و در ادامه هم با مسائلی روبرو است که نگاه کلان و اقدام و عمل می‌طلبد.