وزیر نفت:سال ۹۴ پارس جنوبی ۵۰ درصد تولید نفت داشت
وزیر نفت:سال ۹۴ پارس جنوبی ۵۰ درصد تولید نفت داشت

خبر استان:زنگنه گفت:: مقدار متوسط تولید ما در پارس جنوبی در سال ۹۱ در حدود ۲۴۱ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۴ به حدود ۳۵۴ میلیون مترمکعب رسیده که در واقع ۵۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

به گزارش خبر استان، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی، با ارائه گزارشی درخصوص حوزه نفت و گاز کشور گفت: ذخایر اثبات شده نفت ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه است که ایران را در رده سوم جهان پس از ونزوئلا و عربستان قرار داده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ذخایر گاز ، ۳۴ تریلیون مترمکعب است، افزود: این مقدار ۱۸ درصد از ذخایر  جهان را شامل می‌شود که ایران در این زمینه رتبه اول جهان را دارد و روسیه و قطر پس از ایران قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به میزان تولید نفت و گاز در کشور ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ ایران ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که پس از آمریکاو روسیه در رتبه سوم جهانی در تولید گاز قرار می‌گیرد و در تولید نفت پس از عربستان، روسیه، آمریکا، چین و عراق در رتبه پنجم و ششم جهانی قرار می‌گیرد.

۵۰ درصد افزایش تولید در پارس جنوبی در سال ۹۴

زنگنه با بیان اینکه در زمانی که سکانداری وزارت نفت را برعهده گرفتم علی‌رغم اینکه ۱۷ فاز پارس جنوبی نیمه تمام و در دست اجرا بود، کشور با کمبود گاز روبرو بود، اظهار کرد: در فصول گرم بهار و تابستان، نیروگاه‌های کشور سوخت مایع مصرف می‌کردند که شاخص وضعیت گاز کشور مقدار مصرف سوخت نیروگاه‌ها و ترکیب مصرف نیروگاه‌ها است.

وی افزود: مقدار متوسط تولید ما در پارس جنوبی در سال ۹۱ در حدود ۲۴۱ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۴ به حدود ۳۵۴ میلیون مترمکعب رسیده که در واقع ۵۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: این سبب شده علی‌رغم اینکه هر سال نیروگاه‌ها ۹ درصد افزایش مصرف گاز دارند، در سال ۹۲ نیروگاه‌های ما ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش ۱۸ میلیارد دلار مصرف کردند و ۴۳ درصد کل مصرف سوخت آنها، سوخت مایع است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ این  مقدار ۴۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است، افزود: این موفقیت بزرگی است که به دست آمده و سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها که در سال ۹۲ در حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب بود، سال جاری به نزدیک ۷۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد که تقریباً دو برابر شده و موفقیت بزرگی برای کشور حاصل می‌کند./خانه ملت

 

Visited 1 times, 1 visit(s) today