خبر استان:رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای لنجداران و حملونقل دریایی استان بوشهر میگوید: بسیاری از پدران ما با همین لنجهای سنتی مهمات و محمولههای جنگی را برای رزمندگان جابجا میکردند.
به گزارش خبر استان، پس از کشوقوسهای فراوان، مصوبهای از سوی دولت برای اصلاح کالای همراه ملوان ارائه شد. این مصوبه که مورد انتقاد لنجداران و تعدادی از نمایندگان و مقامهای استانهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است، محدودیتهای معیشتی برای ساکنان بنادر جنوب، بهخصوص شهرهایی چون دیلم، هندیجان و گناوه ایجاد میکند. از جمله موارد این مصوبه، ماده ۷ آن ست که براساس آن شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل: بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آییننامه استفاده کنند. چنین امتیازی در نظر اول مثبت به نظر میآید اما از نظر لنجداران این مبلغ آنچنان اندک است که در مقابل هزینههای گزاف رفتوآمدهای دریایی اصلا بهصرفه نیست.
سیدعلی موسوی گمارانی (رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای لنجداران و حملونقل دریایی استان بوشهر) در انتقاد از مصوبه دولت برای اصلاح کالای ملوان، گفت: تهلنجی که برای تامین مایحتاج مردم در نظر گرفته شده، از دیرباز بهعنوان یک ارفاق و انفاق بوده و در دوران مختلف، بهصورت سلیقهای کم و زیاد میشدهاست. اما مصوبه جدید هیئت دولت بسیار بیاساس و بدون در نظر گرفتن آرای لنجداران و واقعیات کنونی معیشتی است. این مصوبه قابلیت اجرایی و زیرساخت لازم را ندارد. همچنین در آن معاش مرزنشینان لحاظ نشده و باعث زمینگیر شدن لنجها شده است. در این بین، نوسانات بازار ارز و پایینآمدن ارزش ریال هم، به ما بسیار آسیب زده است.
اجرای کامل مصوبه؛ مرگ مطلق دریانوردان جنوب
وی اظهار داشت: وضعیت فقیرانهای که در آن زندگی میکنیم باعث شده تا دچار یک مرگ تدریجی باشیم. اما با اجرای کامل این مصوبه، مرگ کامل مردمان وابسته به درآمدهای تهلنجی و بسیاری ساحلنشینان در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و تا حدی هم سیستان و بلوچستان رقم خواهد خورد. اغراق نیست اگر بگویم ۸۰-۹۰ درصد مردم ساحلنشین کاملا وابسته به این تهلنجیها هستند.
موسوی تصریح کرد: در بندر گناوه، کشاورزی و صنعت از رونق خوبی برخوردار نیست. گرچه بوشهر بر بستر منابع سرشار نفت و گاز خوابیده و ۶۰-۷۰ درصد صادرات کشور هم از خارک -که مهمترین لنگرگاه بسیاری از شناورهای خارجی است- صورت میگیرد اما در واقع این موتور لنجها است که چرخهای نیروهای محرکه اقتصادی این خطه است.
دریانوردان؛ قربانی تصمیمات غلط دولتمردان
وی تاکید کرد: شغل اصلی این مردم، دریانوردی است اما متاسفانه دستخوش تصمیمات غلط دولتمردان است. اجرای این مصوبه به ناهنجاریهای اجتماعی بسیاری دامن میزند. بعلاوه به پایین آمدن سهم گردشگری از درآمدهای استان منجر میشود چراکه بسیاری از مسافران هم برای خرید کالاهای این تهلنجیها به این بنادر سفر میکنند.
لنجداران؛ سپربلای دانهدرشتهای قاچاق
موسوی با انتقاد از اتهاماتی که به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به واردات تهلنجی زده میشود، گفت: مسئولان مدعیاند تهلنجیها باعث اشتغالزایی برای ۲۰۰ هزار نفر شده است. ما میگوییم ۵۰۰ هزار نفر. از طرف دیگر، آنها ادعا میکنند ۱۵ درصد از کل قاچاق کشور بهواسطه تهلنجیها انجام میشود. از نظر ما این آمار در واقعیت از ۲ درصد فراتر نمیرود. اما حتی اگر همان آمار مورد تایید مسئولان را مبنا قرار دهیم چرا آنها در ابتدا به دنبال دانه درشتهای کالا و واردات نیستند، کسانی که کمترین میزان اشتغال را ایجاد کرده، سود بسیار بالایی میبرند و در عین حال، سمت و سوی مبارزه با قاچاق را به طرف کولبران و لنجداران میبرند.
وی تاکید کرد: حجم یک روز کالایی که از بنادر بزرگی مثل بندر شهید باهنر و شهید رجایی وارد میشود بهاندازه یکسال کالاهای تهلنجی استان بوشهر نیست. بنابراین ابتدا باید با قاچاقهای در مقیاس بالا مبارزه شود.
در طول ۴۰ سال گذشته چه اشتغالزایی برای مردم بوشهر صورت گرفته است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای لنجداران و حملونقل دریایی استان بوشهر به انتقاد از عملکرد این دولت و دولتهای مختلف در حوزه ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: آیا دولتها بعد از ۴۰ سال که از عمر انقلاب مردم ایران میگذرد توانستهاند بهاندازه بیستهزار شغل برای این منطقه ایجاد کنند؟ آیا با چنین کارنامهای میتوانند برای دویستهزار نفر ایجاد اشتغال کنند؟ چنین مصوباتی ایجاد نابسامانی میکنند و به بروز تحصنات و اعتراضات مردم و کسبه دامن میزنند.
بندر گناوه؛ شهری با امکانات حداقلی
وی به توصیف وضعیت نامطلوب بندر گناوه پرداخت و گفت: این شهر با صدوسیهزار نفر از کمترین میزان امکانات و زیرساخت برخوردار است. حتی مبلمان شهری مناسب هم ندارد. گرد و غبار و آلودگی هم که دارد.
موسوی سپس با یادآوری مجاهدات و دلاوریهای مردمان این خطه در طول دوران هشتساله جنگ ایران و عراق، تاکید کرد: بسیاری از پدران ما با همین لنجهای سنتی مهمات و محمولههای جنگی را برای رزمندگان جابجا میکردند. همین تلاشها و جانفشانیها بود که جلوی سقوط آبادان را گرفت. اما لنجداران و مردم این خطه، کمترین سهمی هم از انقلاب در طول چهار دهه اخیر نبردهاند.
مطالبات؛ افزایش سهم تهلنجی، معافیت از مالیات و یارانه برای سوخت
وی اظهار داشت: ما سه مطالبه مهم داریم که درخواست داریم مسئولان آنها را در سیاستگذاریهای خود لحاظ کنند: اول؛ ۳۰ میلیون تومان سهم تهلنجی. دوم؛ معافیت از مالیات آن که خواستاریم همچون وضعیت ارزاق غذایی باشد. سوم؛ اینکه سوخت شناور در آبهای داخلی به نرخ ۳۰۰ تومان که در گذشته و با یارانه بود، مجددا اعمال شود. اکنون نرخ سوخت با قیمت بانکرینگ -که نرخ بینالمللی است- برای ما محاسبه میشود یعنی ۳۰۰۰ تومان.
طرح جامعی نوشته شود که نظرات ما هم در آن انعکاس یابد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای لنجداران و حملونقل دریایی استان بوشهر در پایان، تاکید کرد: ما دنبال زیادهخواهی نیستیم و فقط میخواهیم حقمان محفوظ بماند. اما آنچه که در این مساله بسیار ناراحتکننده است عدم نظرخواهی از ما برای نوشتن این مصوبه است. ما خواستار این هستیم که طرح جامعی نوشته و اجرایی شود که مورد قبول همگان باشد و نظرات ما، لنجداران نیز در آن منعکس شود./ایلنا