ازدحام در جایگاههای سوخت استان/ شرکت پخش: کمبود بنزین نداریم+تصاویر
ازدحام در جایگاههای سوخت استان/ شرکت پخش: کمبود بنزین نداریم+تصاویر

خبر استان:از ظهر چهارشنبه اکثر پمپ بنزین های استان بوشهر روز شلوغی را تجربه کرده و ازدحام خودروها قبل از غروب بیشتر شد.

به گزارش خبر استان، چند روز است که خبری مبنی بر کمبود بنزین در جایگاه های سوخت توسط برخی از رسانه‌ها در حال دست به دست شدن است.

براساس بررسی های میدانی در شهر بوشهر و همچنین تصاویر ارسالی خوانندگان «خلیج فارس» از برخی شهرها نظیر چغادک، گناوه و دیر، صف خودروها بعضا تا چند صدمتر مقابل جایگاههای سوخت ایجاد شده است.

این مسئله موجب نگرانی گروهی از مردم شده است، یکی از مقامات مسوول به خبرنگار ما گفته که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد و ما در استان بوشهر هیچ کمبود سوختی در جایگاه ها نداشته و نداریم.

وی ضمن درخواست از مردم برای عدم توجه به شایعات پیش آمده تاکید دارد که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، مردم عزیز هر ساعت در طول روز که دوست داشته باشند می توانند با مراجعه به جایگاه های سوخت بنزین و گازوئیل مورد نیاز خود را دریافت کنند و چندان در اطراف جایگاه های سوخت تجمع نکند.

ترافیک خودروها در پمپ بنزین عالیشهر-چغادک

در استان کمبود سوخت نداریم

مسعود نیک تاج روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: باتوجه به امکانات و تاسیسات عظیم ذخیره سازی موجود در استان بوشهر، از لحاظ ذخیره سازی بنزین و نفت گاز (گازوئیل) در استان مشکلی وجود ندارد.
وی یادآورشد: ظرفیت ذخیره سازی سوخت استان بوشهر به اندازه ای است که در برخی زمان های اضطرار استانهای همجوار نیز پوشش داده می شود.
نیک تاج ادامه داد: مردم استان بوشهر هیچ دغدغه ای در خصوص تامین سوخت نداشته باشند و وقت خود را برای سوخت گیری در جایگاههای عرضه سوخت هدر ندهند.
وی گفت: روز گذشته ۲میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت در استان بوشهر توزیع شد که نسبت به روند متوسط مصرف ۷۰ درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه بوشهر افزود: این استان با کشتی های سوخت رسان در سطح کلان با احجام بالا سوخت استان را تامین می کند و مشکلی ندارد.

 مردم به شایعات توجه نکنند

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: روند عادی سوخت‌رسانی در همه نقاط کشور ادامه دارد و مشکلی بابت تامین و عرضه سوخت نداریم.

زیبا اسماعیلی درباره انتشار برخی اخبار درباره کمبود سوخت در تعدادی از شهرهای کشور اظهار کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هیچ مشکلی بابت تولید، تامین و عرضه سوخت در سراسر کشور ندارد و اعتراض صنفی برخی کامیون‌داران هیچ ارتباطی به چرخه توزیع سوخت در کشور ندارد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون روند عادی سوخت‌رسانی در همه نقاط کشور ادامه دارد.

ترافیک خودروها در پمپ بنزین وزیری، خیابان صلح آباد بوشهر

 علت اعتراض صنفی نفت‌کش‌ها چیست؟

یکی از رانندگان، دلیل اعتراض صنفی کامیون‌دارانِ حمل سوخت را اجرای ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، قانون جدید سپهتن و کم بودن کرایه‌ها عنوان کرد.

رانندگان کامیون و تریلر امروز ۲ خرداد نیز همچون روز گذشته در مقابل پالایشگاه شیراز دست به اعتراض زدند. در پی انتشار خبر اعتراض کامیون‌دارها، باجه‌های پمپ‌بنزین شیراز با هجوم مردم روبه‌رو شده و برخی از آن‌ها امروز بنزینی برای فروش نداشتند.

یکی از اعضای صنف کامیون‌داران در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در این ۲ روز کامیون‌دار‌ها اعتصاب نکردند، بلکه اعتراض خود را به گوش مسؤولان رساندند، اظهار داشت: در رابطه با عدم افزایش کرایه‌ها، اجبار قوانین ماده ۳۸ و سپهتن اعتراض کردیم.

مسعود رضازادگان افزود: پلیس‌راه با نصب سامانه سپهتن بر روی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین، دستور داده که ۸ ساعت رانندگی داشته باشیم و ۱۵ ساعت توقف داشته باشیم، در صورتی که هیچ مکان و جایگاهی برای توقف و استراحت رانندگان در نظر نگرفتند.

ترافیک خودروها در پمپ بنزین عسلویه

سامانه سپهتن قابل اجرا نیست

وی افزود: ۱۹ فروردین‌ماه جلسه‌ای برگزار شد که سپهتن را باید نصب کنیم، اما رانندگان اعتراض کردند که کدام یک از قوانین این سامانه قابل اجراست؛ کرایه رانندگان بر مبنای ۸ ساعت رانندگی در جاده نیست، اگر این سامانه در کشور‌های اروپایی اجرا شده، کرایه و حقوق راننده بر مبنای ۸ ساعت رانندگی است.

این راننده معترض با بیان اینکه در قوانین بارنامه قید شده که در سطح شهر و مکان‌های عمومی اجازه توقف نداریم، تبیین کرد: مشکل اینجاست که این ۱۵ ساعت را کجا باید توقف کنیم؟ علاوه بر این از سال ۹۳ تاکنون با وجود افزایش تورم‌ها، کرایه‌های رانندگان اضافه نشده و شرکت نفت نیز براساس دلایلی مبنی بر نقشه‌های راه و توپوگرافی‌های مسیر، مقداری از کرایه‌ها را کم کرده است.

رضازادگان تصریح کرد: تأمین اجتماعی هم طبق ماده ۳۸ بدون هیچ‌گونه ارائه خدمات، رانندگان را مکلف کرده است که ۷.۸ درصد از کرایه‌ها را به این سازمان بپردازند که اگر پرداخت حق بیمه هم نشود، کارت هوشمند و کارت ورود به انبار برای راننده صادر نمی‌شود و کارت سوخت رانندگان نیز شارژ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ماده ۳۸ شامل پروژه‌های بزرگ مثل پل‌سازی و راه‌سازی می‌شود، اما می‌خواهند ما را نیز جزء این دسته حساب کنند، ادامه داد: تأمین اجتماعی این ۷.۸ درصد را از کل کارکرد را می‌خواهد، در صورتی که درصد بسیاری از این مبلغ برای تأمین گازوئیل، بارنامه و … پرداخت می‌شود، اداره دارایی نیز این‌گونه حساب نمی‌کند که این سازمان حساب‌وکتاب می‌کند!

ترافیک خودروها در پمپ مرکز شهر بوشهر

باز هم گلایه از دلال‌ها

به نوشته فارس، این راننده معترض با بیان اینکه شرکت نفت نیز یک سری شرکت‌های واسطه به اسم برند ایجاد کرده که فقط نقش دلال دارند، مطرح کرد: این شرکت‌ها بین شرکت نفت و نفت‌کش‌ها مانند دلال قرار می‌گیرند و امتیاز‌ها فقط به آن‌ها می‌رسد؛ در مجلس نیز با آن مخالفت شد، اما به صورت مخفیانه در حال اجراست.

وی با بیان اینکه نبود امنیت در جاده‌ها دلیل نرسیدن بنزین به شهرستان‌های استان فارس و سطح شیراز است، متذکر شد: رانندگان امنیت جانی و مالی ندارند که از شهر خارج شوند، جان آن‌ها تهدید شده و به ماشین‌ها توسط افراد ناشناس صدمه زدند؛ بار از مرکز تا جایگاه‌های شهر توسط اسکورت نیروی انتظامی جابه‌جا می‌شود، اما خارج از شهر را نمی‌توانیم پوشش دهیم.

این عضو صنفی کامیون‌داران استان فارس بیان کرد: امروز مسؤولان نیز در جریان این مشکل دوباره قرار گرفتند و نامه‌ای را برای پیگیری تا ۲۰ روز آینده امضا کردیم که این اعتراضات صنفی به گوش مسؤولان رسانده شود.

 پیشنهاد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه کامیون داران به دولت

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری گفت: مشکلات کامیون‌داران در بسیاری استان‌ها رفع شده و در حال پیگیری افزایش کرایه آنها هستیم.

داریوش امانی با بیان اینکه مهمترین دلیل اعتراض کامیون‌داران، افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو بوده است، گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز متأسفانه برخی لوازم یدکی از جمله لاستیک و سایر قطعات خودرو با رشد قیمتی مواجه شده است.

وی ادامه داد:‌ در ۲-۳ سال گذشته کرایه رانندگان کامیون افزایش نیافته است، بنابراین درخواست افزایش کرایه رانندگان منطقی است.

امانی گفت: با برخی از اتحادیه‌های لوازم یدکی برای رفع نیاز این بخش مذاکراتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: با بحث‌های کارشناسی انجام شده کرایه رانندگان کامیون ۱۵ تا ۲۰ درصد باید افزایش یابد، اما هم اکنون در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی هستیم.

امانی افزود: افزایش عوارض در سبد هزینه رانندگان چندان تأثیرگذار نیست و از سوی دیگر این عوارض در بحث ایمنی جاده‌ها هزینه می‌شود که این خود به نفع رانندگان کامیون است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تصریح کرد: موضوع گرانی قطعات، لوازم یدکی خودرو و افزایش کرایه رانندگان را از طریق ستاد تنظیم بازار پیگیری کرده‌ایم.

وی مسائل روز بیمه‌ای رانندگان کامیون را از دیگر مشکلات این بخش دانست و گفت: ۵۰ درصد بیمه رانندگان را دولت از طریق یارانه پرداخت می‌کند که متأسفانه به دلیل ایجاد اشکالاتی در سازمان تأمین اجتماعی و بیمه این موضوع با مشکل روبه‌رو شده است و سازمان راهداری با پیگیری‌هایی که انجام داد تمامی اشکالات ایجاد شده را رفع کرد.

Visited 6 times, 1 visit(s) today