کلافگی مردم قطب انرژی کشور از بی‌آبی
کلافگی مردم قطب انرژی کشور از بی‌آبی

خبر استان: استان بوشهر قطب انرژی کشور است ولی از نظر تامین آب با کمبودها و محدودیت‌های متعددی روبرو است که با فرارسیدن فصل گرما مشکلات بیشتر شده و این موضوع مردم استان را کلافه کرده است.

به گزارش خبر استان، سعید رضایی*: استان بوشهر به‌لحاظ دارابودن منابع عظیم انرژی از جمله تولید بخش عمده گاز کشور، وجود نیروگاه اتمی بوشهر، استقرار تاسیسات عظیم پتروشیمی و همچنین صادرات بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور به عنوان قطب انرژی کشور شناخته می‌شود.

یکی دیگر از اضلاع انرژی مربوط به آب و برق است؛ هر چند در سال‌های اخیر شاهد کاهش مشکلات برق استان هستیم ولی در زمینه تامین آب مورد نیاز مردم استان بوشهر شاهد کمبودهای شدیدی هستیم و این موضوعات و مشکلات مردم استان را آزار می‌دهد.

استان بوشهر از منابع تامین آب پایدار بی‌بهره است و بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز و مصرفی در استان از طریق استان‌های همجوار یعنی فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد تامین می‌شود که گاهی شاهد نوساناتی در این زمینه هستیم.

حدود ۲۰ درصد از آب مصرفی استان از طریق خط محرم در استان فارس تامین می‌شود که در این فصول به علت استفاده از این آب برای بخش کشاورزی شهرستان کازرون، ورودی آب استان بوشهر از این خط تقریبا به صفر رسیده است.

خط کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دیگر تامین کننده آب استان بوشهر است که آب تخصیصی این خط به استان بوشهر، کفاف تامین کل نیاز استان را نمی‌دهد.

از دیگر منابع تامین آب استان بوشهر می‌توان به آب چاه‌های استان و همچنین آب‌شیرین‌کن‌های موجود در استان اشاره کرد که سهم بسیار کمی در تامین منابع آبی استان دارد.

در روزهای اخیر و با گرم‌تر شدن هوا شاهد افزایش قطعی آب در شهرها و روستاهای مختلف استان هستیم و در برخی نقاط شهری برخی از محلات حتی برای مدت پنج تا هفت روز پیاپی باید بی‌آبی را تحمل کنند و البته بعد از آنکه آب وصل می‌شود هم فشار مناسبی ندارد.

هر چند که مدیریت صحیح مصرف می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات بی‌آبی در استان بوشهر را کاهش دهد ولی مسئولان ارشد استان هم با چانه‌زنی مناسب می‌توانند سهم بیشتری برای آب تخصیصی استان از خط کوثر و محرم بگیرند.

اینکه در شهرستان کازرون از آبی که برای استان بوشهر در نظر گرفته شده است، برای کشاورزی استفاده شود و مردم استان بوشهر چندین روز را بدون آب سپری کنند، ظلمی بزرگ در حق مردم استان بوشهر است.

همانگونه که استان بوشهر گاز مورد نیاز اکثر مردم کشور را تامین می‌کند، دیگر استان‌ها نیز باید آب مورد نیاز برای این استان را تامین کنند؛ همه ما از یک آب و خاک هستیم و باید در تامین نیازهای هم مشارکت داشته باشیم.

یکی دیگر از مشکلات آب استان بوشهر، هدر رفت ۴۰ درصدی منابع آبی استان است که علت اصلی آن فرسودگی خطوط انتقال و توزیع آب است و باید فکری اساسی برای رفع این مشکل شود و این خطوط نوسازی و تعمیر شوند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط مسئولان آب استان، بیش از ۹۰ درصد روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها در استان بوشهر به صورت مستقیم وارد دریا می‌شود؛ آبی که با ذخیره آن می‌توان آب شرب مورد نیاز چندین استان را تامین کرد.

ایجاد سدها و زیرساخت‌های آبخیزداری در نقاط مختلف استان می‌تواند علاوه بر بهبود وضعیت سفره‌های زیرزمینی، بخشی از آب مورد نیاز را نیز تامین کند.

استحصال آب شیرین از دریا یکی دیگر از راهکارهایی است که در درازمدت مشکلات آبی استان بوشهر را رفع می‌کند و باید در نقاط مختلف استان بوشهر تاسیسات آب‌شیرین‌کن راه‌اندازی و فعال شود.

سد رئیسعلی دلواری در استان بوشهر می‌تواند یکی دیگر از تامین‌کنندگان آب شرب مورد نیاز استان در روزهای سخت باشد که البته نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شیرین‌سازی آب است.

امیدواریم رویکرد مسئولان استان و وزارت نیرو در مورد تامین آب شرب در استان بوشهر تغییر کند تا مردم استان بوشهر بیش از این در نبود آب دچار کلافگی نشوند.

اینکه یک خانواده در طول ماه فقط سه یا چهار روز از آب شهری برخوردار باشد و در این روزها هم آب را با فشار بسیار ضعیفی داشته باشد، دردآور است که مسئولان باید در اولین فرصت برای رفع این مشکل وارد عمل شوند.

مسئولان باید با درک موقعیت مردم استان، چاره‌ای اساسی برای رفع مشکل آب در پایتخت انرژی کشور داشته باشند.

* خبرنگار