همایش قلیانها را گلدان کنیم در بوشهر برگزار شد
همایش قلیانها را گلدان کنیم در بوشهر برگزار شد

خبر استان:همایش ‘قلیانها را گدان کنیم’ روز سه شنبه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات با شعارقلیان سمی برای سلامت خانواده در پارک بدون دخانیات بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبر استان، یک روان شناس مرکز کاهش طلاق وکلینیک تخصصی روان پویان بوشهر در این همایش گفت: بسیاری از مراجعان به این مرکز دلیل درخواست طلاق خود را ریشه در سوء مصرف مواد مخدر می دانند.
پروین یزدان پرست تصریح کرد: خیلی از آنها ادعا می کنند که در قبل از ازدواج نمی دانستیم که همسرمان دچار اعتیاد است وخیلی ها نیز می گویند که با وجود قول همسر برای ترک ولی بعد از گذشت سالها موفق به این کار نشده است.
وی با بیان اینکه جدایی به دلیل دخانیات و اعتیاد داستان تلخی است که برخی خانواده ها را گرفتار کرده است اظهار کرد: هرچند همه انسانها آزادند و حق انتخاب دارند ولی درخصوص ضررهای اعتیاد و دخانیات باید مطالعه کاملی داشته باشند.
یزدان پرست گفت: مساله اعتیاد مساله ساده ای نیست و دختران و پسران در این خصوص باید با صداقت باهم صحبت کنند.
وی یادآور شد: برخی ها ادعا می کنند با دود قلیان و سایر مواد دیگر به آرامش می رسیم، این ادعا تلقینی است که برخی ها به خود می کنند و باعث از بین بردن کانون خانواده می شوند.
یزدان پرست اظهار کرد: این ماده بیرونی نمی تواند فرد را به آرامش برساند و این تنها یک تلقین است که فرد می تواند با مشاوره و آموزش راههای کنترل خشم به آرامش برسد.
وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری است افزود: بسیاری از افراد در معرض استفاده از دخانیات بعد از ترک لغزش می کنند و این افراد نیاز به حمایت روانی و عاطفی، امید و انگیزه دارند و نباید دچار سرزنش شوند.
یزدان پرست افزود: برخی از نوجوانان نیز امروز با ژست و غرور خاصی سیگار در دست دارند و احساس و هذیان بزرگ منشی و ارزشمند بودن را دارند و این بیانگراین است که این گروه در خانواده دچاراعتماد به نفس پائین، خلاءهای عاطفی و روانی، بحران هویت و احساس ارزشمندی به آنها القا نشده است که می خواهند با در دست گرفتن سیگار ابراز وجود کنند.
این روان شناس گفت: والدین نباید دوران کودکی را دست کم بگیرند بلکه در این شرایط تجدید نظر در روشهای فرزند پروری ضروری است.
یزدان پرست افزود: برای حفظ فرزندان خود باید ارزشمند بودن، عزیز و مهم بودن را به فرزندانمان القا کنیم تا برای جلب توجه و بزرگ نشان دان خود به دنبال دود سیگار نروند.
وی با تاکید براینکه والدین الگویی علمی و عملی برای بچه ها هستندگفت: انتظار داریم روزی برسد که ثروت این دنیا صرف پیشگیری، خلاقیت و روشهای فرزند پروری شود.
یزدان پرست خطاب به افرادی که دچار دود در بخشهای مختلف هستند گفت: نا امید نباشید و با مراجعه به گروههای انی ای و تحت درمان قرار گرفتن می توان با توانمندی دود را کنار گذاشت و به فردی سالم و مفید برای خود و جامعه تبدیل شد.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: همایش قلیانها را گلدان کنیم در پارک بدون دخانیات شهر بوشهر برگزار شده و تلاش می شود تعداد این پارکها در سایر شهرهای شهرستان بوشهر از جمله عالی شهر، چغادک و خارگ افزایش یابد.
حمید حبیبی نیا افزود: هر سال چهارم تا ۱۰ خرداد برای یادآوری عوارض ناشی از مصرف دخانیات و ایجاد عزم جدی برای مقابله با این مواد به عنوان هفته بدون دخانیت معرفی شده است.
وی تصریح کرد: در جهان مصرف دخانیات بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر شناخته شده است و سالانه شش میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات از بین می روند.
حبیبی نیا افزود: در استان بوشهر نیز بیماری های قلبی و عروقی بعنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شده است که یکی از علتهای آن مصرف دخانیات به خصوص قلیان است.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته به صورت ضربتی در خصوص مبارزه با مصرف قلیان های میوه ای در سطح شهر وارد و موفقیت هایی نیز کسب شد ولی تداوم نداشت و برگشت داشته ایم.
حبیبی نیا گفت: امسال با عزمی جدی و ملی با جدیت در بحث مبارزه با مصرف قلیان در اماکن عمومی ورود کرده و هرکسی گزارشی در خصوص مصرف قلیان میوه ای در قهوه خانه ها و کافی شاپها به جز آنانی که مجوز دارند ارائه کند برخورد می کنیم./ایرنا

Visited 1 times, 1 visit(s) today