راه‌اندازی کارخانه تولید سیمان جدید در استان/ پایانه صادراتی مواد معدنی  از بنادر لاور ساحلی و خورشهاب
راه‌اندازی کارخانه تولید سیمان جدید در استان/ پایانه صادراتی مواد معدنی  از بنادر لاور ساحلی و خورشهاب

خبر استان:احداث پایانه صادراتی مواد معدنی در استان به لحاظ وجود مزیت در صادرات مواد معدنی طبقه اول به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ضروری است.

خبر استان:استان بوشهر طی سال‌های اخیر در زمینه صنعتی، رشد بسیار بالایی داشته است و توسعه پارس جنوبی را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین نمادهای توسعه صنعتی در استان بوشهر قلمداد کرد.

متناسب با این رشد صنعتی در پارس جنوبی، زیرساخت‌های مناسبی همچون اسکله و بندر و فرودگاه و گمرک نیز برای توسعه صادرات محصولات تولیدی ایجاد شده است که این موضوع سبب شده تا حدود ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور از طریق استان بوشهر صورت گیرد. لازم به ذکر است که بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت کشور نیز از استان بوشهر صورت می‌گیرد.

در کنار ظرفیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی استان بوشهر، ظرفیت‌های بسیار مهم دیگری همچون کشاورزی، آبزی‌پروری و مواد معدنی و . . . نیز وجود دارد که صادرات این محصولات کمتر از محصولات نفتی مورد توجه بوده است.

استان بوشهر دارای معادن بزرگی است و کارخانجات مواد معدنی و به ویژه سیمان نیز در سال‌های اخیر در این استان توسعه یافته است که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای صادرات مواد معدنی باشند.

یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای صادرات مواد معدنی، برخورداری از پایانه صادراتی مواد معدنی است که این مهم تاکنون در استان بوشهر محقق نشده و لازم است مسئولان برای ایجاد و راه‌اندازی این پایانه برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

ضرورت احداث پایانه صادراتی در استان بوشهر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان بوشهر فراهم است که می تواند در نوع خود زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع فرآوری مواد معدنی به همراه داشته باشد.

سید حسین حسینی محمدی گفت: در حال حاضر دو کارخانه سیمان در استان بوشهر مشغول به فعالیت هستند که پیش بینی می‌شود کارخانه سیمان دیگر در شهرستان دشتی امسال به عنوان سومین کارخانه سیمان این استان به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۲۲۸ واحد معدنی وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده ذخائر مواد معدنی استان بوشهر ۵ میلیارد تن ارزیابی می‌شود که عمدتا از انواع مصالح ساختمانی یا طقبه اول است.

حسینی محمدی از سرمایه‌گذاری ۳۴۲ میلیارد ریالی در حوزه استخراج معادن استان بوشهر خبر داد و گفت: معادن استان بوشهر در بخش‌ استخراج سنگ گچ، آهک و شن دانه‌بندی شده، واریزه کوهی، مارن و سنگ نمک فعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: احداث پایانه صادراتی مواد معدنی در استان به لحاظ وجود مزیت در صادرات مواد معدنی طبقه اول به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ضروری است.

وی با اشاره به نقش مهم پایانه صادراتی مواد معدنی در توسعه صادرات گفت: پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر حلقه مکمل اقتصادی شدن معادن این استان است که زمینه توسعه صادرات مواد معدنی را فراهم می‌کند.

راه‌اندازی کارخانه تولید سیمان جدید در استان

در حال حاضر دو کارخانه سیمان در استان بوشهر فعالیت دارد که کارخانه سیمان دشتی نیز بر اساس گفته‌های مسئولان این کارخانه امسال وارد مدار خواهد شد. مدیرعامل شرکت سیمان مند دشتی گفت: امیدواریم با تزریق تسهیلات بانکی، تا پایان امسال شاهد افتتاح کارخانه سیمان مند دشتی باشیم.

سید محمدحسین عظیمی با اشاره به نیاز این کارخانه به ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل شدن اضافه کرد: در حال حاضر مشغول نصب ماشین‌آلات مکانیکی داخلی و خارجی در طرح هستیم.

وی ظرفیت تولید کارخانه را یک‌میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: در حال بازاریابی برای محصولات خود در آفریقا، عمان و بنگلادش هستیم و برای حل موضوع صادرات، باید اسکله صادرات مواد معدنی ایجاد شود و نزدیک‌ترین بندر به کارخانه مند دشتی، بندر لاور ساحلی است.

توسعه صادرات سیمان استان

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به ظرفیت‌های بالای مواد معدنی در استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان بوشهر افزایش می‌یابد.

مصطفی سالاری از تلاش برای توسعه صادرات مواد معدنی استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: کارخانه‌های سیمان دشتستان و کارخانه سیمان دشتی که امسال راه‌اندازی می‌شود ظرفیت بسیار خوبی برای تولید سیمان در استان هستند که باید شرایط صادرات این محصولات فراهم شود.

وی ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر را یک ضرورت دانست و ادامه داد: برای ایجاد پایانه صادرات مواد معدنی، بنادر لاور ساحلی و خورشهاب در استان بوشهر مد نظر است و در صورت تصویب تحویل سرمایه‌گذار می‌شود.

استاندار بوشهر از انجام مطالعات اجرای پایانه صادراتی صادراتی در این دو بندر خبر داد و افزود: برای تعیین محل ساخت پایانه صادراتی مواد معدنی از مسئولان کارخانه سیمان دشتی و دشتستان خواسته شده مطالعات لازم را انجام دهند.

در سالی که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است»، باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات که یکی از مهمترین بخش‌های سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده شود که راه‌اندازی پایانه صادراتی مواد معدنی یکی از مهمترین برنامه‌ها می‌تواند باشد./مهر