خبر استان: لنجداران جنوب کشور از جمله استان بوشهر می گویند: با گذشت چندسال از اعتراض ما نسبت به قیمت بالای سوخت، ولی نسبت به این مشکل در دولت تصمیم گیری نشده است.
به گزارش خبر استان،در سال ۹۲ و در راستای آنچه هدفمندسازی یارانه ها عنوان شد، قیمت گازوئیل مصرفی شناورهای تجاری آزادسازی و به قیمت حهانی محاسبه شد.
صاحبان شناورهای سفاری گناوه می گویند: بیش از سه سال است نسبت به افزایش قیمت سوخت شناورها به روش های مختلف اعتراض خود را بیان کرده و از مسئولان و نمایندگان مجلس خواستار بازنگری در این نرخها شده ایم، اما نتیجه ای حاصل نشده است.
در همین خصوص مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی هم با اشاره به اینکه مقصد شناورها به خارج از کشور است، نرخ سوخت آنان در سراسر بنادر با قیمت بین المللی می دانند، اما مستثنی شدن قیمت در آبهای داخلی نیازمند تصمیم جدید از سوی دولت و مجلس می باشد.
مانند کامیون ها، نرخ سوخت لنج ها در کشور با قیمت دولتی باشد
یک لنجدار گناوه ای گفت: باتوجه به اینکه نرخ سوخت شناورهای تجاری بر اساس نرخ بانکرینگ محاسبه می شود، سرسام آور و گران است و به هر لیتر ۲۳ هزارریال رسیده که برای لنجداران غیرمعقول و اجحاف است.
به نوشته ایرنا، عبدالله گشایش کار افزود: هزینه سوخت هر شناور باری از گناوه به دبی در یک سفر دریایی به طور میانگین بین ۱۸ تا ۳۶ میلیون تومان هزینه سوخت می شود که پرداخت این میزان باتوجه به متحمل شدن هزینه های دیگر سرسام آور است، طوری که مالکان شناورها در هر سفر دریایی دچار ضرر و زیان می شوند.
وی با بیان اینکه خواستار تعیین نرخ سوخت در محدوده کشور با نرخ داخلی هستیم، اظهارکرد: در مسیر گناوه- دوبی، تنها حدود ۳۰ مایل آن بیرون از محدوده آب های ایران است و باید نرخ سوخت طوری محاسبه شود که در آب های ایران به نرخ داخلی باشد.
وی اظهارکرد: مرزنشینان این دیار به دنبال کسب رزق و روزی حلال هستند و محاسبه نرخ سوخت شناورها بر پایه فوب خلیج فارس مشکلات بزرگ و فشار مضاعف مالی بر لنجداران باتوجه به مصوبه جدید آیین نامه کالای همراه ملوان وارد کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه نرخ سوخت کامیون و تریلرهایی که به خارج از کشور تردد می کنند در خاک ایران دولتی محاسبه می شود باید این تسهیلات نیز شامل شناورهای بنادر کشور از جمله استان بوشهر شود.
مسئولان برای مشکل لنجداران تدبیر کنند
مالک یک شناور باری ۱۰۰ تنی هم گفت: افزایش نرخ سوخت شناورها باعث شده تا امکان خرید سهمیه کامل را نداشته باشم و بناچار نیمی از آن را دریافت کنم.
عباس زارع افزود: برای هر سفر دریایی به دبی با شناور خود که موتور آن ۴۰۵ یانمار بوده به ۹۰۰ لیتر سوخت نیاز است که پرداخت کامل آن باتوجه به سرسام آور بودن نرخ آن به هیچ وجه برایم مقدور نیست.
وی بابیان اینکه قیمت سوخت گازوئیل در جهان از جمله دبی با کیفیت مناسبت تر و پایین تر از ایران است، ادامه داد: از مسئولان مربوطه انتظار داریم که در فکر ساحل نشینان باشند و برای حل مشکل لنجداران تلاش و خواسته آنان را عملی کنند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار گناوه در سفر ماه گذشته وزیر نفت به بندرامام حسن دیلم خطاب به بیژن نامدار زنگنه اعلام کردند. با توجه به اینکه سوخت شناورهای بنادر این استان با نرخ بین المللی محاسبه و بر لنجداران فشار زیادی وارد می شود انتظار داریم که در محدوده آبهای داخلی این سوخت با نرخ داخلی محاسبه شود.
لنج ها در محدوده بحران
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: شناورهای سنتی منطقه که با پرچم جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و محدوده آب های کشور تردد می کنند مدتی است بدلیل افزایش نرخ سوخت دچار بحران شده اند که روز به روز حادتر می شود.
سیدعلی موسوی گمارانی افزود: سوخت شناورها پیش از این طبق فرمول فائو براساس قدرت، سرعت و مسافت محاسبه و سهمیه آنان مشخص و یارانه ای درنظر گرفته می شد اما هم اینک به قیمت بانکرینگ که به ۲۳ هزار ریال رسیده همانند یک شناور بیگانه محاسبه می شود.
وی اظهارکرد: هزینه هر شناور از ابتدا تا پایان یک سفر دریایی بطور میانگین برحسب تناژ ۲۰ تنی ۹۷ میلیون تومان است که با توجه به افزایش سرسام آور قیمت سوخت، فشار مضاعفی بر لنجداران وارد می کند.
وی گفت: درصورتیکه معضل بوجود آمده در زمینه افزایش نرخ سوخت گازوئیل در محدوه آب های ساحلی کشور بازنگری نشود شناورها به یک مرگ تدریجی دچار و زمین گیر خواهند شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه شناورهای منطقه کارگاه زودبازده هستند که بدون هیچ تسهیلاتی فعالیت و عده زیادی را بکار مشغول کردند از دولتمردان انتظار داریم که برای حل مشکلات بوجود آمده اقدام و نگاه خاصی به مرزنشینان بدون مزد این منطقه داشته باشند.
نرخ سوخت در سراسر بنادر کشور با قیمت بین المللی محاسبه می شود.
رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی گناوه گفت: نرخ سوخت شناورها بصورت هفتگی و متمرکز از مرکز به مناطق نفتی و بنادر سراسر کشور اعلام و اعمال می شود.
عبدالوهاب تنگسیری افزود: باتوجه به اینکه مقصد شناورها به خارج از کشور است نرخ سوخت آنان در سراسر بنادر کشور با قیمت بین المللی محاسبه می شود.
وی اظهارکرد: نرخ سوخت شناورها ثابت نیست و برمبنای ۲ عامل نرخ دلار و نفت خام محاسبه می شود.
نوسازی شناورها ضروریست
به نظر می رسد در این شرایط، بهترین راهکار فراهم کردن زمینه نوسازی این شناورهای فرسوده می باشد تا در فعالیت دریایی توان رقابت بیشتری داشته باشند.
به عقیده کارشناسان، خروج لنجهای فرسوده از ناوگان باری دریایی و نوسازی از طریق تسهیلات محل وجوه اداره شده، باعث افزایش بهرهوری در حمل کالای دریایی خواهد شد.