گره‌گشو، یزله و پامنبری بوشهر در فهرست آثار میراث ملی کشور ثبت شد
گره‌گشو، یزله و پامنبری بوشهر در فهرست آثار میراث ملی کشور ثبت شد

خبر استان:چندین آئین سنتی و بومی از استان‌های بوشهر، مازندران، فارس، اصفهان و تهران در فهرست آثار میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.

به گزارش خبر استان،تعزیه قاسم‌آباد، عاشورای ابوزید‌آباد، آئین سنج‌زنی و نان سنتی مذهبی عباسعلی از جمله مواردی است که از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان در این فهرست به ثبت رسیده است.
لوتر سلیری(زبان محلی) فنون برداشت گل گاوزبان، عروسک‌واره مازندرانی و نورگهون( آتش‌زدن گون) نیز از استان مازندران در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.
همچنین آش بوشهری، پخت هریسه، بازی چوکیلی، یزله، آواها و نواهای دریایی، آش خاکسپاری شهدای کربلا، حصیربافی، هیا مظلوم، گره‌گشو، پامنبری، نخ‌ریسی، آئین گندم‌کوبی در شبانکاره و بازی چال پشکل از استان بوشهر به ثبت رسیده است.
آئین هوم بابایی کاشان، آئین نخل‌گردانی کاشان، ترانه‌های قالی‌بافی بادرود نطنز، آئین چهل‌هشتم بادرود نطنز، نخل‌گردانی بادرود نطنز، جل‌جلالی طامه، مجمع‌گردانی بادرود نطنز،  آئین سوگواری و عزاداری دهه اول محرم روستای سه از اصفهان، قهوه‌داری قهوه‌خانه حاج‌علی درویش از استان تهران و فنون منبت‌آباده از استان فارس دیگر آثار ناملموس جدید ملی در این فهرست است.

 

منبع:ایکنا

Visited 1 times, 1 visit(s) today