اظهارات ضد و نقیض مسئولین از مجلسی ها گرفته تا دولتی در مورد راه آهن بوشهر، آیا سوت قطار شنیده می شود؟+عکس
اظهارات ضد و نقیض مسئولین از مجلسی ها گرفته تا دولتی در مورد راه آهن بوشهر، آیا سوت قطار شنیده می شود؟+عکس

خبر استان:نشست هماهنگی بررسی اتصال راه آهن بوشهر به شیراز به میزبانی استانداری بوشهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبر استان، ریییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در نشست پیگیری طرح راه آهن شیراز به بوشهر در استانداری بوشهر گفت: اتصال طرح  راه‌آهن پایتخت به قطب انرژی در بنادر بوشهر در اولویت بودجه سال آینده است که با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی تامین اعتبار آن از عهده دولت خارج است و باید با استفاده از سایر ظرفیت های زمینه اجرای آن فراهم شود.
تاجگردون افزود: امسال دولت برای اجرای طرح ریلی بوشهر به شیراز۱۵۰ میلیارد ریال مصوب کرده است که با این روند تخصیص روند تکمیل و بهره برداری از این طرح زمان بر خواهد بود.

شنیدن سوت قطار در بوشهر نیازمند دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرایی شدن طرح ریلی بوشهر باید بسیج شوند و وزارت نفت نیز باتوجه به سهم مهمش در این طرح باید مشارکت لازم را داشته باشد.
تاجگردون افزود: بخشی از طرح های کلان در بودجه به روش فاینانس اجرا می‌شود که در ارتباط با طرح راه آهن شیراز به بوشهر در بودجه سال آینده برای تامین ۱۵ درصدی سهم دولت به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان در طرح‌‌های فاینانسی روش‌های جدید تعریف و تدوین شده است.
وی گفت: در طرح های فاینانسی دولت باید سهم ۱۵ درصدی خود را تامین کند که در این راستا، مجلس می تواند به دولت اجازه ‌دهد برای تامین این میزان اعتبار، از محل جابه‌جایی اعتبارات زمینه تامین ۱۵ درصد سهم خود را انجام دهد.

اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است

ریییس کمیسیون عمران مجلس هم گفت: اکنون سهم حمل و نقل بار توسط شبکه ریلی کشور ۱۱ درصد است که این ظرفیت براساس برنامه چشم اندازی پیش بینی شده ۳۰ درصد است.

رضایی کوچی افزود: باتوجه به وجود بنادر با ظرفیت مناسب و پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید توسعه شبکه ریلی در این بخش به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره راه آهن بوشهر به شیراز گفت: این مسیر یکی از مسیرهای اصلی راه آهن کشور است و اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است.
رضایی کوچی افزود: مهمترین دستگاه کمک دهنده در این راستا وزارت نفت است که می تواند به تحقق اتصال ریلی پایتخت کشور به قطب اقصادی کشور در عسلویه کمک کند.
وی گفت: زمان زیادی است که درگیر فاینانس این طرح هستیم اما چون ۱۵ درصد سهم دولت تامین نشده فاینانس به نتیجه نرسیده است.


رضایی کوچی افزود: پیشنهاد شده از ظرفیت های پیش بینی شده در بودجه ۹۷ و صندوق توسعه ملی زمینه استفاده از فاینانس خارجی تحقق پیدا کند که برای این امر ورود وزارت نفت می تواند به تسریع اجرای این طرح ملی کمک کند.
استاندار بوشهر هم گفت: طول این طرح ۶۳۰ کیلومتر است که ۳۰۰ کیلومتر آن در محدوده استان فارس و بقیه در محدوده استان بوشهر واقع شده است.

اتصال بوشهر به شبکه ریلی اولویت وزارت راه در سال آینده است

خیرالله خادمی افزود: برنامه ریلی کشور که از اصفهان به شیراز وصل شد طبق برنامه برای اتصال به بوشهر بود وگرنه انجام آن توجیه اقتصادی نداشته است.

وی با بیان اینکه بنا بر این هدف بیشترین اعتبار برای آغاز این پروژه توسط وزارت نفت تامین شده است، افزود: اجرای این پروژه چند مشکل داشت که یکی از آنها تصویب ۲۵۰ کیلومتر در لایحه بودجه بود، اما مسیر برای اتصال به بوشهر بالغ بر ۴۳۰ کیلومتر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: با مکاتبات صورت گرفته این اشتباه مرتفع شده است و مسیر اتصال به عسلویه نیز در حال تصویب است.

خادمی با بیان اینکه اکنون اجرای این پروژه منعی از نظر قانونی ندارد، تصریح کرد: از چند منبع می‌توان این پروژه را آغاز کرد که نخست بودجه عمومی بوده است که در ردیف بودجه قرار دارد و امروز ۱۰۰ کیلومتر از استان فارس و ۱۰۰ کیلومتر از استان بوشهر زیرسازی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد آغاز شده است اما عمده تونل بر این پروژه هنوز آغار نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برآورد هزینه این پروژه و اتصال خط ریلی به استان بوشهر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد و برای اتصال به عسلویه نیز هزار میلیارد دیگر نیز نیاز است.

مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: در سال ۹۱ در کشور ۱۴۰ هزار میلیارد پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود داشت که ۸۰ هزار میلیارد مربوط به خطوط ریلی بود.

خادمی افزود: بالغ بر سه هزار و ۴۵ کیلیومتر از این پروژه‌ها در دولت‌های گذشته آغاز شده بود و ما مجبور به اولویت‌بندی بنا به درصد بیشترفت‌های فیزیکی شدیم.

وی با اشاره به اینکه از پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد آغاز کردیم و بودجه زیادی را به آنها تخصیص دادی، بیان کرد: امسال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده در سال آینده نیز پنج استان به این شبکه متصل شوند که اولویت‌های ما استان‌های بوشهر، خرم آباد، اردبیل، سنندج و شهرکرد خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پروژه ریلی استان بوشهر بسیار سنگین است و بودجه‌ها محدود است می‌توان با استفاده از منابع خارجی و وزارت نفت اجرای این پروژه را تسهیل داد.

عبدالکریم گراوند افزود: برای اجرای چهار قطعه این طرح ۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
وی گفت: راه آهن بوشهر به شیراز شامل ۱۸ قطعه است که در فاصله شیراز تا بوشهر ۱۱ قطعه و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم در  شهرستان تنگستان تا عسلویه است.
گراوند با اشاره به اینکه اجرای راه آهن شیراز – بوشهر- عسلویه خواسته دیرینه مردم استان بوشهر است افزود:باتوجه به اینکه اجرای  این طرح سال ۸۵ آغاز شده است اما هم اینک تعطیل شده ،  انتظار است با اهتمام جدی زمینه فعال سازی آن فراهم شود.

معطل ماندن این پروژه نوعی بی‌مهری به مردم این استان است

محمد باقر سعادت اظهار داشت: امروز درآمدهای استان بوشهر در کشور از جایگاه ویژه ای برخورد دار است و نیازمند نگاه ویژه برای توسعه در این بخش است.

وی با تاکید بر لزوم نگاه ویژه به اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی، افزود: این توسعه صرف نظر از منافع استانی، منافع ملی را در بر می‌گیرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معطل ماندن این پروژه نوعی بی‌مهری به مردم این استان است چرا که این اتصال به شبکه ریلی از هیچ کدام از راه ها در استان های دیگر با اهمیت نیست.

سعادت با بیان اینکه ما خواستار آغاز این پروژه هستیم، بیان کرد: استانی که سابقه راه‌آهنش به جنگ جهانی اول بر می‌گردد نباید تا کنون فاقد راه آهن بوده باشد.

لایحه بودجه ۹۷ هفته آینده در دستور کار کمیسیون تخصصی و تلفیق

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تامین اعتبار برای ادامه اجرای طرح ریلی بوشهر به شیراز گفت: برای جلوگیری از بین رفتن سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی پروژه ریلی بوشهر به شیراز نیاز به تامین اعتبار برای ادامه پروژه است.

شهریاری افزود: با تداوم تعطیلی این پروژه مهم و اساسی کارهای انجام شده در حوزه زیرساختی مانند خاکبرداری و خاکریزی حیف و میل و سبب هدر رفتن بیت‌المال می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه راه آهن از اولویت‌های برنامه ششم توسعه و از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب است تاکید کرد: پروژه راه آهن شیراز- بوشهر بعنوان اولویت هفتم وزارت راه و شهرسازی باید اجرا آن مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

وی با تاکید بر نقش مهم اجرای طرح ریلی شیراز به بوشهر گفت: طرح ریلی تهران تا استان فارس بدون اتصال به بوشهر توجیه اقتصادی ندارد که می‌طلبد پروژه راه آهن بوشهر برای اتصال به خط ریلی در اولویت ویژه قرار بگیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس خبرداد و گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شد که این لایحه هفته آینده در دستور کار کمیسیون تخصصی و تلفیق مجلس قرار می‌گیرد.

لایحه منطقه آزاد بوشهر به مجلس می‌رود

عبدالحمید خدری اظهار داشت: اتصال بوشهر به شبکه ریلی یکی از اولویت های استان بوشهر بود که در نشست مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس جمهور بود که مطرح شد.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: استقرار قطب صنعتی کشور، وجود گاز و نقت عظیم در این استان وجود اولویت را برای اجرای این پروژه بیشتر می کند.

وی عنوان کرد: در هفته های آینده لایحه منطقه آزاد بوشهر به مجلس خواهد رفت و به احتمال زیاد تایید خواهد شد؛ این تصویب مزید برعلت نیاز این استان به اتصال به شبکه ریلی خواهد بود.

حجت‌الاسلام خدری با اشاره به اولویت‌بندی‌ها برای اتصال استان‌های مختلف به شبکه ریلی بیان کرد: اولویت‌های تعیین شده نا عادلانه بوده است.

وی عنوان کرد: امیدوارم با همت‌های صورت گرفته توسط مسئولین استانی و کشوری این پروزه نه برای منافع استانی بلکه برای منافع کشوری محقق شود.

Visited 3 times, 1 visit(s) today