رایگان بودن پلاژ بانوان در بوشهر و دردسرهای آن
رایگان بودن پلاژ بانوان در بوشهر و دردسرهای آن

خبر استان:کمیسیون سلامت و بانوان شورای شهر بوشهر تصویب کرده که روزهای پایانی هفته یعنی پنجشنبه و جمعه از ساعت یک عصر تا پنج عصر زنان مجانی از پلاژ ویژه ساحلی استفاده کنند.

به گزارش خبر استان،چند روز قبل، ندا عبد‌الله‌زاده، یکی از بانوان عضو شورای شهر بوشهر، اعلام کرده بود که به دلیل افزایش آمار بانوان مبتلا به کمبود ویتامین D در بوشهر، کمیسیون سلامت و بانوان شورای شهر بوشهر تصویب کرده که روزهای پایانی هفته یعنی پنجشنبه و جمعه از ساعت یک عصر تا پنج عصر زنان مجانی از پلاژ ویژه ساحلی استفاده کنند.
این خبر شاید از دو جنبه حایز اهمیت باشد، اول اینکه، حکایت از وضعیت بغرنج کمبود این ویتامین در بوشهر و زنانی که به انواع بیماری‌های پوکی استخوانی مبتلا هستند می‌کند و ثانیا می‌تواند نشان از فقر فضاهای ورزشی برای بانوان در این شهر و سایر شهرهای جنوبی کشور داشته باشد.  روزنامه اعتماد نوشت:متاسفانه تلاش ما برای ارتباط با منبع این خبر یعنی خانم عبدالله‌زاده راه به جایی نبرد. اما برای اطلاع از چند و چون و جزییات این خبر، گفت‌وگویی با زهرا رضایی، عضو کمیته بانوان شورای شهر گذشته بوشهر، به عنوان کمیته‌ای که پیگیر این طرح از دوره قبل بوده، انجام داده‌ایم که در زیرمی خوانید.

خانم رضایی، اول بفرمایید آیا این طرح در دوره قبلی شورا مطرح بوده یا خیر و ثانیا اینکه، چرا شورای شهر بوشهر به این مساله ورود پیدا کرده بود؟

بله، این طرح از همان نخستین سال فعالیت شورای شهر دوره چهارم در کمیسیون سلامت شورا مطرح بود که فکری برای کمبود ویتامین D در بین بانوان بکند. در ابتدای مساله، نه آقایان عضو شورا استقبال چندانی از این کار کردند و نه شهرداری بوشهر. این رویه ادامه داشت تا اینکه در سال آخر عمر شورای چهارم کمیته بانوان شکل گرفت و به دنبال آن موضوع کمبود ویتامین D هم دوباره مطرح شد. در همین یک‌سال پیشنهادهایی در این زمینه مطرح کردیم که در شورا چندان توجهی به آن نشد. تا اینکه عمر شورای چهارم و شهرداری گذشته به پایان رسید.

گفتید در کمیته بانوان پیشنهادهای مختلفی برای حل این موضوع مطرح شد، می‌توانید یکی از این پیشنهادها را عنوان کنید؟

مثلا یکی از پیشنهادهای ما این بود که یک پلاژ جدید و مدرن برای بانوان در بوشهر احداث شود چرا که معتقد بودیم که پلاژ کنونی وضعیت خوبی برای استفاده بانوان بوشهری ندارد.

مگر الان وضعیت پلاژهای بانوان در بوشهر چطور است؟

پلاژها؟! ما فقط یک پلاژ برای بانوان داریم که زیر نظر شهرداری است. این پلاژ مساحتی حدود ٣-٢ هزار متر دارد که همان‌طور که گفتم از وضعیت مناسبی برای استفاده بانوان برخوردار نیست.

چطور؟

اولا گزارش‌هایی داشتیم از اینکه آب این قسمت از دریا که پلاژ در آن قرار دارد، حاوی جانداران‌ ریزی است که می‌تواند برای بهداشت بانوان خطرناک باشد ضمن اینکه اصولا براساس آزمایش‌های انجام شده آب این قسمت از پلاژ کلا آلوده بوده و چندان برای بانوان مناسب نیست. ثانیا کف این پلاژ به جای اینکه پوشیده از شن و ماسه نرم باشد، پر است از سنگ‌های تیز و برنده که تاکنون بانوان زیادی را مجروح کرده است. همین مساله باعث شده تا بانوان کمتر از این پلاژ استقبال کنند، به طوری که این پلاژ زیان‌ده شده است و کمتر از ٢۵ درصد از هزینه‌های خود را در‌می‌آورد. به همین دلیل از شهرداری خواسته بودیم که در کنار رفع مشکلات این پلاژ، پلاژ جدیدی را هم برای بانوان احداث کند که البته به آن توجهی نشد.

و شما از کجا متوجه فقر ویتامین D در بین بانوان شدید؟

این مساله موضوع تازه‌ای نیست. سال‌هاست که بانوان بوشهری از این مساله رنج می‌برند. بسیاری از زنان بوشهری پیش ما می‌آمدند و از اینکه چرا شهرداری امکاناتی را فراهم نمی‌کند تا زنان بتوانند با گرفتن حمام آفتاب در پلاژشهر، کمبود این ویتامین خود را جبران کنند و به پوکی استخوان مبتلا نشوند، گلایه می‌کردند. ما هم برهمین اساس به مساله ورود پیدا کردیم.

یعنی مسوولان بهداشت بوشهر گزارشی به شما در این زمینه نداده بودند؟

نه. اصولا فکر نمی‌کنم چنین گزارشی وجود داشته باشد یا اگر هم وجود داشته باشد ما از آن بی‌اطلاع بودیم.

در خبر منتشر شده آمده است که برای دو روز پلاژ برای بانوان رایگان شده است. مگر هزینه استفاده از پلاژ چقدر است؟

فکر کنم حدود ۴هزار تومان.

خب اینکه رقم چندان بالایی نیست!

بله ولی مشکل از جایی آغاز می‌شود که بدانید فاصله این پلاژ از مرکز شهر حدود ١۵-١٠ کیلومتر است و بانوان برای استفاده از آن باید آژانس بگیرند و دوباره با آژانس یا ماشین دربستی به منزل برگردند که همین مساله هزینه‌های استفاده از پلاژ را بالا می‌برد. مشکل بعدی اینجا بود که مسوولان انتظامی اجازه نمی‌دادند بانوان حتی با مانتو و روسری هم وارد آب شوند! یعنی بانوان یا باید از پلاژ موجود استفاده می‌کردند یا از خیر استفاده از نور مستقیم می‌گذشتند. البته بد نیست بدانید، قبلا هم با تلاش‌های ما در شورای چهارم، یک روز پلاژ برای استفاده بانوان رایگان شده بود. یعنی این موضوع چیز تازه‌ای نبود. حالا گویا در دوره جدید شورا این یک روز به دو روز افزایش پیدا کرده است.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که دلیل ابتلای اکثر بانوان بوشهری به کمبود این نوع از ویتامین چیست؟

این را باید کارشناسان و پزشکان بگویند. ولی به شخصه معتقدم شاید دلیل کمبود در بانوان این باشد که آنها اکثرا در خانه هستند و به دلیل گرمای شدید هوا کمتر در طول روز بیرون می‌آیند. از طرفی امکانات و نقاط چندانی هم برای پیاده‌روی آنها در شهر وجود ندارد. به همین دلیل زنان بوشهری اکثرا با این کمبود دست به گریبان هستند. امیدوارم شورای شهر و شهرداری جدید بتواند گام‌های موثری برای بانوان شهرمان بردارد.