پیشنهاداتی برای کاهش هزینه برق/استان اول در مصرف خانگی هستیم
پیشنهاداتی برای کاهش هزینه برق/استان اول در مصرف خانگی هستیم

خبر استان:مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر می گوید: در صورت همراهی مشترکان، تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت و اگر مواردی هم رخ دهد، ناشی از سرویس و تعمیرات است.

به گزارش خبر استان؛ امرالله پاراد در نشستی خبری افزود: برای موارد تعمیرات نیز تاکنون ۵ اکیپ خط گرم فعال کرده ایم که با تجهیزات و آموزش های لازم، امکان فعالیت روی شبکه برق دار را خواهند داشت تا نیاز به قطع برق در بسیاری از مناطق نباشد.

به گفته وی، تا پایان سال ۹۳ نرخ انرژی توزیع نشده (خاموشی) در استان ۱٫۵درصد و در سال گذشته این آمار به ۱٫۱درصد کاهش یافته که نشان دهنده روند رو به جلو در این زمینه است.

http://img7.irna.ir/1395/13950226/82075328/82075328-70725986.jpg

راههای مدیریت مصرف برق

مدیر شرکت توزیع برق استان در ادامه به برخی شیوه های مدیریت مصرف انرژی برق اشاره کرد که به گفته وی ساده است و حداقل ۱۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد.

پاراد افزود: تنظیم ترموسات کولر روی دمای ۲۳ تا ۲۶ درجه که بستگی به طبع افراد دارد و دمای مطلوب می باشد، سرویس کردن کولر و نصب سایه بان روی آنها که زمینه بهره وری بیشتر آن را فراهم کرده و نیاز به روشن کردن کولر دیگر را ازبین می برد، عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف نظیر لباسشویی، اتو و روشنایی غیرضروری در پیک بار (۱۱ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۳) از جمله این موارد است.

به گفته وی، با اجرای این موارد، قطعا قبض برق هر دوره یک خانوار در فصل گرم کمتر از ۷۰ و حتی ۵۰ هزارتومان خواهد بود.

وی میانگین هزینه قبض بوشهری ها در فصل گرما را براساس آخرین ارزیابی برای هر دوره  (دو ماه) ۷۰ هزارتومان عنوان کرد که به گفته او نشان دهنده رعایت الگوی مصرف است.

مدیرعامل شرکت برق در پاسخ به سوالی خبرنگاری، هزینه برق منزلش در هر دوره را زیر ۱۰۰ هزارتومان دانست.

امسال کل ایستگاههای برق بوشهر ۲۰ کیلوولت می شود

وی با اشاره به ارتقا سطح ولتاژ شهر بوشهر طی سال های اخیر از ۱۱ به ۲۰ کیلو ولت گفت: این موضوع ظرفیت خطوط فشار متوسط را تا دو برابر ارتقا و به همین میزان زمینه خدمت رسانی را بیشتر می کند، از این رو با اجرای این مهم در ایستگاههای باقی مانده، پرونده آن در شهر بوشهر طی سالجاری بسته می شود.

نصب ۲۰۰ هزار کنتور جدید برق در استان

وی یکی از برنامه های وزارت نیرو را اجرای طرح فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) دانست و گفت: بوشهر یکی از شهرهای مجری می باشد که کنتورهای جدید بصورت رایگان برای مشترکان نصب می شود.

به گفته پاراد، این کنتورها از راه دور قابل رصد می باشد که اعمال مدیریت بار توسط بهره‌بردار در شرایط عادی و اضطراری، کاهش دخالت و خطای انسانی در قرائت و صدور قبض و افزایش کیفیت خدمات و کاهش زمان قطعی از مزیت های آن است.

پاراد ادامه داد: تاکنون ۲ هزار کنتور در این قالب در سطح استان و عمدتا برای مشترکان صنعتی اجرا شده که با تکمیل نتایج پایلوت، از اواخر امسال نصب ۲۰۰ هزار کنتور جدید را در استان آغاز خواهیم کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات برق استان را در جزیره شیف دانست و گفت: برق جزیره شیف ناپایدار بود که با اعتبارات استانی از پارسال با نصب دو دکل برق ۶۰ متری برق این منطقه پایدار شد.

http://img7.irna.ir/1395/13950226/82075328/82075328-70725984.jpg

بدهی ۴٫۵میلیاردی مدارس استان به برق

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بدهی برق مدارس استان، رقم آن را ۴٫۵ میلیاردتومان مربوط به چندسال گذشته اعلام کرد.

امرالله پاراد با بیان اینکه برای استمرار خدمات رسانی نیاز به وصول این مبلغ داریم، درباره قول نیروگاه اتمی برای پرداخت این بدهی گفت: این موضوع در حاشیه یکی از جلسات مطرح شده و تا امروز نتیجه ای نداشته است.

دستگاههای نظارتی تکلیف ما را با مشترکان غیرمجاز روشن کنند

وی یکی از مشکلات جدی برق استان را مشترکان غیرمجاز دانست و افزود: تاکنون ۶ هزار مشترک غیرمجاز شناسایی شده که بیشترین حجم آن در محلات جنوبی شهر بوشهر و حومه برازجان است که سکونتگاه غیررسمی تلقی می شوند.

پاراد افزود: به دلیل ضعف نظارت دستگاههای مسئول، طی سال های گذشته ساخت و سازهای در این مناطق شده و اکنون سرپناه خانوار زیادی گردیده، ولی طبق قوانین امکان ارائه برق یا آب به آنها نیست، از این رو سیم کشی غیرمجاز از خطوط اصلی به خانه ها شایع است.

مدیر شرکت برق استان گفت: تقاضای ما از دستگاههای نظارتی این است که این سکوتنگاههای غیررسمی تعیین تکلیف شوند یا درباره برازجان، این منطقه به محدوده شهر ملحق گردد تا قادر به ارائه خدمات به ساکنان آن و کاهش تلفات برق باشیم.

جابجایی تیرهای برق برعهده شهرداری است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تیرهای برق که در وسط معابر باقی مانده گفت: طبق قانون، دستگاهی که اقدام به تعریض مسیرها کرده، متولی تامین اعتبار برای جابجایی تیرهای برق است که این می تواند شهرداری، دهیاری یا اداره راه باشد.

امرالله پاراد با بیان اینکه اعتبار چندانی برای جابجایی تیرهای برق نداریم، گفت: با این حال آماده ایم با شهرداری در این خصوص مشارکت کنیم، ولی با وجود توافق های اولیه با شهرداری بوشهر، آنها هنوز برنامه ای در این زمینه ارائه نکرده اند.

قول مدیر برق به خارگی ها

خبرنگار «خلیج فارس» نیز با اشاره به مشکلات ناشی از قطع برق متعدد در خارگ طی سال گذشته، پرسید: آیا برای کاهش مشکلات در تابستان امسال اقدامی صورت گرفته است؟

مدیرعامل شرکت برق استان توضیح داد: احداث یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی آغاز شده و در سالجاری به بهره برداری می رسد، ولی برای تابستان ظرفیت نیروگاههای موجود در جزیره توسعه یافته و هزار مگاوات برق جدید تا تابستان وارد مدار می شود تا مشکلات برطرف گردد.

http://img7.irna.ir/1395/13950226/82075328/82075328-70725985.jpg

مشکلات اعتباری، برنامه های توسعه ای برق بوشهر را کند کرده است

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به بیان برخی چالش های برق بوشهر پرداخت و گفت: هزینه تمام شده انشعاب جدید به مشترکان ۳ میلیون تومان است، ولی در بوشهر ۶۰۰ هزارتومان دریافت می شود که منجر به مشکل در تامین منابع اعتباری گردیده است.

پاراد افزود: همچنین هزینه هر کیلو وات ساعت برق ۱۰۰ تومان تمام می شود که هزینه دریافتی از مشترکان ۴۲ تومان است و ۱۰ تومان ان برای سازمان هدفمندی منظور می گردد، از این رو دریافتی خالص برق ۳۲ تومان می باشد که یک سوم هزینه تمام شده است.

به گفته وی، حجم بالایی هم از مطالبات خصوصا در بخش دولتی داریم که سالانه حدود ۵ میلیاردتومان آن قابل تحقق است و همین چالش ها باعث شده تا نقدینگی کافی برای اجرای پروژه های توسعه نداشته باشیم.

استان اول در مصرف خانگی، آخر در مصرف صنعتی

وی همچنین در ابتدای این نشست به شرایط کنونی برق در استان پرداخت و گفت: هم اکنون ۴۱۰ هزار مشترک داریم که بیشترین حجم آن مصرف خانگی است.

به گفته پاراد، ۶۷ درصد مشترکان استان بوشهر خانگی هستند که این رقم در کشور ۳۳ درصد مشترکان می باشد، از این رو استان بوشهر رتبه اول مشترکان در مصارف خانگی را دارد.

وی ادامه داد: تنها ۲٫۴ درصد مشترکان ما صنعتی هستند که از این نظر هم رتبه آخر کشور را داریم. به گفته وی، بیشترین مشترکان صنعتی مربوط به زنجان، یزد، قزوین، مرکزی و اصفهان است و کمترین آنها پس از بوشهر نیز شامل سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان است.

پاراد خاطرنشان کرد: در آمار برق مصرفی، مراکز خود تامین نظیر پارس جنوبی ذکر نشده است.