۱۳۱ قربانی ایدز دراستان بوشهر
۱۳۱ قربانی ایدز دراستان بوشهر

خبر استان:براساس آمارهای گزارش شده از سال ۷۲ تا پایان سال ۹۴ در مجموع ۱۳۱ نفر از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شده در این استان براثر این بیماری جان باخته اند.

به گزارش خبر استان،فاطمه برنجن روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین این آمارهای نشان می دهد از سال ۷۲ تا پایان سال گذشته ۴۷۵ نفر آلوده به ویروس اچ ای وی در استان بوشهر شناسایی شده است که از این شمار ۴۲۱ نفرمعادل ۸۸٫۶ درصد مرد و ۵۴ نفرمعادل ۱۱٫۴درصد زن هستند.
وی اضافه کرد: بیشترین آمار مبتلایان به بیماری ایدز با ۴۸٫۸ درصد در رده سنی ۲۵تا ۳۴ سال و ۲۸ درصد نیز در گروه سنی ۳۵تا ۴۴ سال درگیر بیماری ایدز هستند.
برنجن اظهار کرد: تاکنون ۱۳۱ نفر از مبتلایان به بیماری ایدز در استان بوشهر جان باخته اند که ۱۲۷ نفرمرد و چهار نفر زن هستند.
این کارشناس ادامه داد: طبق اطلاعات ثبت شده از سال ۷۲ تاکنون عوامل ابتلا به بیماری ایدز در بین مبتلایان استان بوشهر، اعتیاد تزریقی با ۷۹٫۳درصد، جنسی آمیزشی ۱۳درصد، مادر به کودک۱ درصد و نامشخص ۶٫۷ درصد است.
وی افزود: باتوجه به اینکه سن ابتلا به بیماری درجهان و کشور به گروه سنی نوجوانان (زیر۱۹ سال) به آهستگی درحال افزایش است اگر برنامه ریزی و دخالتهای موثر نداشته باشیم آسیب های شدیدی درگیر جامعه می شود.
برنجن گفت: هرچند ایدز یک بیماری نوپدید است ولی در سالهای گذشته مسئولان نگاه ویژه ای به این بیماری داشته و اقدام های کنترلی زیادی صورت گرفته است.
وی اظهارکرد: فراهم سازی و امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز، یکی از استراتژیهای مهم برنامه ملی کنترل و پیشگیری از ایدز است.
وی یادآورشد: دراستان بوشهر نیز همزمان با توسعه خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان ایدز اقدام های مهم صورت گرفت که نیاز به اطلاع رسانی دارد ولی تعداد زیادی از گروههای هدف از وجود بسیاری از خدمات و مکانهای ارائه آن اطلاع چندانی ندارند.
برنجن با اشاره به فعالیت دو مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری ( بوشهر و دشتستان) دراستان بوشهرافزود: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری مکانی برای ارائه خدمات آموزش، مشاوره، مراقبت، درمان، پیشگیری و کاهش آسیب است که اطلاعات مراجعان محرمانه و خدمات مورد نظر نیز به صورت رایگان ارایه می شود.
وی افزود: حمایت روانی و اجتماعی از افرادی که با اچ ای وی زندگی می کنند و عرضه خدمات سلامت مورد نیاز آنان باعث کاهش انگ و تبعیض، بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری خواهد شد.
وی یادآور شد: باشگاههای مثبت با استفاده از ظرفیتهای مردمی، سازمانهای غیردولتی و بهره مندی از توان فنی و تخصصی دانشگاههای علوم پزشکی با هدف عرضه خدمات، فراهم کردن حمایتهای روانی و اجتماعی، افزایش مشارکت افراد اچ ای وی مثبت در برنامه های پیشگیری از گسترش تبعات این بیماری است.
برنجن گفت: یکی از استراتژی های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه کشورها ی جهان رسیدن به هدف پایان همه گیری اچ آی وی است که تا سال ۲۰۲۰ برای کنترل ایدز در جهان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این استراتژی برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ باید اجرایی شود که براساس آن ۹۰درصد مبتلایان از ابتلا خودآگاه باشند،۹۰درصد افرادی که از ابتلا خودآگاه هستند تحت مراقبت و درمان باشند و۹۰درصد کسانی که تحت درمان هستند تکثیر ویروس در بدنشان به حداقل رسیده باشد.
وی گفت: همچنین کاهش موارد جدید ابتلا به عفونت اچ آی وی در جهان و برطرفی کامل تبعیض در مبتلایان اهدافی است که قرار است تا سال ۲۰۲۰ به آن دستیابیم و لازمه رسیدن به این هدف انجام تعهد ها در سطح های بین المللی، ملی و محلی است.
وی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی برای رسیدن به این اهداف برنامه هایی دارند و تلاش می کنند تا با تمرکز بر مناطق جغرافیایی پنهان مانده و جمعیت های پرخطر موارد آلوده را شناسایی کنند.
این مقام مسئول یادآورشد: آنچه که اهمیت دارد برای کنترل ایدز مشارکت همه گروهها می تواند در متوقف کردن همه گیری اچ آی وی نقش داشته باشد.

Visited 1 times, 1 visit(s) today