خبر استان:دیگر نه خبری از کانتینرهای بیشماری است که روزگاری انبارهای منطقه را غُرُق کرده بود و نه خبری از رفتوآمد خودروهای حمل و بار و کارگرانی که از کنار آن نان میخوردند.
خبر استان:حال و روز گمرک منطقه ویژه (۲) خوب نیست. این شاید سادهترین و جامعترین تیتری است که بتوان با آن به توصیف حالِ این گمرک پرداخت. منطقهای که روزگاری با دستان مدیرکل فعلی گمرکات کشور کلنگ احداثش زده شد و اکنون با برخی کملطفیها و بدسلیقگیها روزبهروز سایه رکود بر آسمانش سنگینتر میشود. حال دیگر نه خبری از کانتینرهای بیشماری است که روزگاری انبارهای منطقه را غُرُق کرده بود و نه خبری از رفتوآمد خودروهای حمل و بار و کارگرانی که از کنار آن نان میخوردند.

ترانزیت داخلی و حذف تخفیف سود بازرگانی!
گمرک منطقه ویژه (۲) بوشهر زمانی شروع به کار کرد که مدیران کشوری و استانی به آن نگاهی بهعنوان یک “پَسکرانه” داشتند. عنوانی که پس از روی کار آمدن مدیران جدید دیگر چندان توجهی به آن نشد. با روی کار آمدن مدیر جدید ناظر گمرکات بوشهر شرایط به تدریج با تغییراتی مواجه شد تا جایی که ابتدا ترانزیت داخلی یا همان اداری با مشکل مواجه شد و پس از آنهم که مُهر تلخ حذف بر پای برگه تخفیف سود بازرگانی زده شد تا عملاً گمرک منطقه (۲) بوشهر با رکودی سخت مواجه شود.
اعمال حذف تخفیف سود بازرگانی عملاً باعث شد تا بازرگانان بسیاری بارهای خود را به بنادری چون بندرعباس یا خرمشهر منتقل کنند و به تبع این انتقال نه تنها سرمایه هایی که وارد شهر بوشهر میشد از دست رفت بلکه نزدیک به بیش از ۲۰۰ خانواری که از کنار واردات بارهای چون mdf امرار معاش میکردند، با سفرههایی تنگتر مواجه شوند. حال اینکه این قانون میتوانست با کمی اعمال سلیقه به نحوی اجرا شود که هیچکدام از این داستانها اتفاق نیفتاده و رونق موجود در گمرک منطقه ۲ بوشهر از بین نرود. اما به هر شکل این اتفاق نیفتاد و تخفیف سود بازرگانی دیگر شامل حال بازرگانانی که بار خود را وارد منطقه ۲ میکردند نمیشد. به عبارت سادهتر، بر طبق قانون گمرکات جمهوری اسلامی ایران این قانون شامل کالاهایی که از یک گمرک به گمرک دیگر ترانزیت میشوند، نخواهد شد. در بوشهر هم هر کالایی ابتدا به گمرک منطقه ۱ بوشهر وارد شده و به علت عدم وجود انبار و فضای فیزیکی مناسب بهاجبار به گمرک منطقه ۲ انتقال مییابد.، که این انتقال اجباری هیچ ارتباطی با خواست صاحب کالا ندارد اما با اینحال چوب این ترانزیت اجباری را بازرگان مربوطه با حذف تخفیف سود بازرگانی خواهد خورد. بازرگانی که بیشک با وجود این مشکلات بههیچوجه حاضر به کار در گمرک بوشهر نبود و خیلی زود با انتقال کالایش به دیگر بنادر، وارداتش را با هزینه کمتری نسبت به گمرک بوشهر انجام میداد. حال در این میان تنها گروهی که ضرر کردند گمرکات بوشهر و به تبع آن شهروندان و اشخاصی بودند که با کوچ بازرگانان یا از کار بیکار شده یا درآمدشان به حداقل میزان ممکن رسیده بود.

گمرک منطقه ۲ قربانی میشود؟
اکنون اما با وجود این شرایط و خداحافظی بازرگانان و به تبع آن کالاهایی چون mdf شرایط گمرک منطقه ویژه ۲ بوشهر روزبهروز بدتر میشود و کورسوی امیدی هم برای بهبود شرایط به چشم نمیآید. البته مدیرسابق گمرکات بوشهر هم نظرات خاص خود را داشت. وی گمرک منطقه یک و دو را از هم تفکیکشده میدانست و بهنوعی عبارت پسکرانه را برای آن قبول نداشت و به همین دلیل، همصدا با تهران اصرار به اجرای قانون برای حذف تخفیف سود ۲۰% بازرگانی داشت. اتفاقی که اکنون با رفتن وی هم تغییری نکرده و فقط با اجرای آن نه تنها سرمایهگذاران بسیاری از این شهر کوچ کردهاند، بلکه زیرساختها و نزدیک به ۴۰ هکتار انبار روباز و ۵ هکتار انبار روبسته بلااستفاده باقیمانده است. این را به ۴ ماه حقوق و عیدی کارکنان سازمانی گمرک منطقه ویژه ۲ اضافه کنید تا شاید وضعیت رو به تعطیل آن را بهتر درک کنید.

راه بیپایان …
با اینکه در راستای بازگرداندن تخفیف سود بازرگانی نامهنگاریهای فراوانی انجامشده و موافقتهای بسیاری هم از سوی مدیران کشوری گرفتهشده، اما همچنان این کلاف سردرگم همچون یک راه بیپایان بر گردن گمرکات بوشهر رشته افکنده است. به هر شکل قِصه پُرغُصه گمرک منطقه ویژه (۲) بوشهر کمکم دارد به پایان خود نزدیک شده و چهبسا اگر تدبیر ویژهای اندیشیده نشود، بعید نیست خیلی زود مُهر تعطیلی بر سر در آن حَک شود. که اگر چنین پیش آید، باید هزاران بار افسوس خورد که چرا باید منطقهای که میتواند باعث رونق یک شهر و محلی برای کسبوکار و امرارمعاش شهروندانش باشد به این حال و روز بیفتد. با این همه اما هنوز هم فرصتها باقیمانده است و در دولت دوازدهم هر لحظه میتوان این امید را داشت تا تدبیر بر بدسلیقگیها سایه افکنده و رونق را به گمرکات بوشهر بازگرداند.
منبع:یارا






