از پرستاری و طبابت تا رانندگی با لباس روحانیت
از پرستاری و طبابت تا رانندگی با لباس روحانیت

خبر استان:تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم علاوه بر تحصیل علوم دینی به فعالیت‌های دیگری نیز مشغول هستند که آن را همچون طلبگی خدمت به خلق و جامعه می‌دانند.

خبر استان:روز سه‌شنبه است و مردم جلوی درب مطب صف کشیده‌اند تا ساعت کار مطب آغاز شود، از همه نسل و سنی هم می‌توان در بین آن‌ها دید، مردم زودتر از ساعت شروع به کار مطب مقابل آن صف کشیده‌اند که فردی با لباس روحانیت درب مطب را باز می‌کند، خیلی‌ها او را نمی‌شناسند اما خانمی از بین افراد می‌گویند اپوتومتریستی که انتظارش را می‌کشند همین روحانی است؛ واکنش مردم دیدنی است، واکنشی که لبخند و تعجب بارزترین آن‌ها است.

حجت الاسلام اکبر خاتمی روحانی ۵۳ ساله است که طلبگی را در تعارض با کار مورد علاقه‌اش ندانسته و در عین تحصیل درس دین یک اپتومتریست و ورزشکار موفق نیز هست و معتقد است اگر خود فرد برای کاری اراده کند و به آن علاقه داشته باشد خدا هم به زمان وی برکت می‌دهد.

از نوجوانی پزشکی را هدف تحصیل خود در دوران دبیرستان قرار داده بود و همیشه برای تحصیل و علم ارزش بالایی قائل بوده است، این‌ها صحبت‌های خاتمی از سال‌های تحصیل است که می‌گوید: سال ۶۳ در رشته بینایی سنجی دانشگاه شهید بهشتی قبول و با معدل الف از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و بعد از آن وارد حوزه شدم.

تحصیل در رشته بینایی سنجی تشنگی به یافتن حقیقت را در او خاموش نکرده و عطش دانستن و یافتن حقیقت و کمال جویی به خصوص در علوم دینی باعث شد که از همان سال‌های دوم سوم دانشگاه فکر تحصیل در حوزه در ذهنش جرقه بزند «از آنجایی که هیچ علمی بالاتر از علم قرآن و علوم اهل بیت نیست و این علوم را می‌توان به صورت تخصصی در حوزه کسب کرد، طلبگی را به عنوان ادامه راه خود برگزیدم اما به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور شدم چند سالی را کار کنم که زندگی روی روال بیفتد بعد از مدتی وارد حوزه شدم و هنوز هم در سطح خارج فقه و اصول مشغول به تحصیل هستم».

یک سر و چند سودا

کار، تحصیل و ورزش و امور منزل و نقش پدری همه از نقش‌هایی است که خاتمی برعهده گرفته و اتفاقاً خوب هم از عهده آن‌ها برآمده است، وی در رابطه بانحوه مدیریت زمان و رسیدگی به همه امور هم می‌گوید: خداروشکر مدیریت زمانم طوری بوده که تا به امروز به خانواده رسیده‌ام، تمام کارهای خانواده از خرید مایحتاج زندگی تا کارهای بانکی و سایر کارها را خودم به شخصه انجام می‌دهم، از آنجایی که انگیزه زیادی برای انجام علایق خود دارم خداوند هم به زمانم برکت می‌دهد تا هم به کار و مشغله شخصی‌ام بپردازم و هم زمان معقولی را با خانواده و فرزندانم بگذرانم.

من با لباس طلبگی در مطلب هم کار می‌کنم و مردم هم تا جایی که من بازخورد گرفته‌ام به این لباس اعتماد دارند

این اپتومتریست طلبه که همه زندگیش را مرهون یاری خدا می‌داند معتقد است که باید زکات علم و حرفه خود را هم بپردازد، حجت الاسلام خاتمی سه‌شنبه بیماران را به صورت رایگان ویزیت می‌کند و می‌گوید: انفاق و زکات در آیات و روایات بارها تأکید شده است، این زکات عام است که می‌تواند شامل انواع گوناگونی باشد، می‌تواند زکات علم یا پول و یا خدمت به مردم باشد و هر کسی به حد توان خود به مردم خدمت می‌رساند و چیزی که همیشه دستگیرم بوده است همین خدمت به مردم بوده است.

حجت الاسلام خاتمی یک فوتبالیست حرفه‌ای هم هست و از دوران دبیرستان فوتبال بازی می‌کرده اما به دلیل درس، ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال نکرده است «خیلی از هم دوره‌ای‌هایم در دوره خودشان وارد لیگ برتر هم شدند و تعدادی از آن‌ها هم در تیم خیبر خرم آباد فوتبال بازی می‌کردند، در دوران دانشگاه هم از دو ومیدانی، شنا، کوهنوری تا فوتبال همه را تمرین کردم و وقتی هم که به قم آمدم این رویه را ادامه دادم و با تعدادی از پزشکان و طلبه‌ها هفته‌ای دو شب را در سالن ورزشی فوتبال بازی می‌کنیم تا هم علاوه بر سلامت روح برای سلامت جسم هم تلاش کرده باشم»

«در طول تجربه این سال‌ها برایم مسجل شده است که وقتی مردم به مطبی مراجعه می‌کنند و پزشک را با لباس روحانیت می‌بینند لذت می‌برند» این را خاتمی از واکنش مردم در مواجه با لباس خود گفته و افزود: معمولاً واکنش‌های مردم مثبت بوده است و بارها هم آن را ابراز کرده‌اند، به خصوص که من با لباس طلبگی در مطلب هم کار می‌کنم و مردم هم تا جایی که من بازخورد گرفته‌ام به این لباس اعتماد دارند.

فرصت طلبی در تربیت فرزند

۳ فرزند دختر و یک پسر حاصل زندگی مشترک طلبه‌ای است که با همه مشغله‌هایش در تریبت فرزندان هم کم نگذاشته است «با همه مشغله‌هایی که دارم اما در کوچک‌ترین رفتارها، برخوردها و لباس پوشیدن فرزندانم حساس هستم. اسلام کامل‌ترین دین است و برای همه قسمت‌های زندگی بشر از قبل ازتولد تا زمانی که زندگی می‌کند و بعد از مرگ هم برنامه دارد و انسان اگر به این امور توجه کند می‌تواند در راه کمال حرکت کند»

این اپتومتریست طلبه که همه زندگیش را مرهون یاری خدا می‌داند معتقد است که باید زکات علم و حرفه خود را هم بپردازد

خاتمی فرصت طلبی را برای نشان دادن اصول تربیتی به فرزندان بسیار مهم دانسته و می‌گوید: از هر فرصتی از مهمانی و سرسفره گرفته تا سفر در همه فرصت‌ها تلاش می‌کنم که معارف اهل بیت(ع) و هر نکته‌ای که در یک حدیث و روایت یاد گرفته‌ام را به فرزندان منتقل کنم.

در مقام انتخاب هم که او را قرار می‌دهیم بدون هیچ درنگی حوزه را انتخاب می‌کند و می‌گوید: حقیقتاً درس حوزه را بسیار مهم‌تر از سایر علوم می‌دانم چرا که بالاتر از علوم قرآن و اهل بیت (ع) علمی نداریم و کسی اگر به دنبال کمال است باید در دروس حوزه به دنبالش باشد. البته نمی‌توان آن را منحصر به حوزه دانست افراد بسیاری هستند که بدون ورود به حوزه بررسی‌های دین دارند و چه بسا موفق هم بوده باشند اما در حوزه قطعاً این کار کامل‌تر صورت می‌گیرد.

طلبه‌ای پرستار

حجت الاسلام خاتمی تنها روحانی نیست که در سایر رشته‌ها مشغول به کار است، حجت الاسلام ابراهیم نوچمنی نیز در دیگر روحانی‌هایی است که علاوه بر تحصیل علوم دینی در عرصه درمان هم فعال بوده و مشغول به شغل پرستار بوده و در حال حاضر در بخش جراحی مردان بیمارستان کامکار فعال است.

وی که جایی درس دین را راهی برای خدمت دانسته و در آن گام برداشته و جایی هم تیمارِ بیمار را مایه سعادت و رستگاری انسان و راهی برای خدمتگزاری انتخاب کرده است در حال حاضر علاوه بر اشتغال به پرستاری در سطح دو حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل است.

زمانی پدرش برای دفاع از دین و کشور و ناموس کشور لباس رزم برتن کرد و در سال ۶۷ وقتی که ابراهیم ۳ ساله بود به درجه رفیع شهادت نائل شد و حالا فرزندش در چنین روزهایی معتقداست جهاد لباس و زمان نمی‌شناسد.

به اعتقاد وی در هر دوره‌ای به فراخور زمان می‌توان به مردم خدمت کرد زمانی در دوران دفاع مقدس هزاران نفربرای دفاع از میهن جان خود را دادند و زمانی هم در لباس پرستاری و طلبگی می‌توان به مردم خدمت رسانی کرد.

آشنایی با طب اسلامی و سنتی ازعوامل مشوق این طلبه پرستار برای ورود به حرفه پرستاری بوده است «بعد از دبیرستان در دانشگاه در رشته پرستاری ادامه تحصیل دادم اما بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله وارد حوزه شدم بعدها که با طب سنتی و اسلامی آشنا شدم به این فکر افتادم که می‌توانم با ورود به عرصه پرستاری طب سنتی را هم دنبال کنم و به حرفه پرستاری مشغول شدم».

لباسی که اعتماد می‌آورد

وی اخلاق را مهم‌ترین اصل و نشانه یک پرستار خوب دانست و افزود: اخلاق مداری در این حرفه بسیار مهم و در عین حال سخت است، بیمار و همراهان او به دلیل عارضه ای که متحمل شده‌اند بسیار حساس می‌شوند و با کوچک‌ترین مسئله‌ای ناراحت می‌شوند و از کوره در می‌روند که در این مسئله حفظ آرامش و اخلاق از سوی پرستار و به ویژه از سوی کسانی همچون من که لباس دین بر تن داریم بسیار با اهمیت است.

علاقه که باشد هر کاری قابل انجام است، معمولاً در بیمارستان شیفت شب هستم و روزها هم سر کلاس‌های حوزه حاضر می‌شوم

نوچمنی هم از واکنش خوب مردم در مواجهه با لباس وی گفته و می‌افزاید: همیشه از لباس روحانیت برای ورود و خروج به بیمارستان استفاده می‌کنم و این گاهی تعجب بیماران و همراهان را به همراه دارد اکثر اوقات هم با واکنش‌های خوبی همراه بوده است و از همه این موارد خوشحال کننده تر برای من این است که در بین بیماران به پرستار خوش خلق معروف شده‌ام اما واکنش‌های بدی هم داشته‌ام عده‌ای در اویل کارم معترض بودند که چرا یک طلبه باید پرستاری کند در صورتی که من پرستاری را حتی قبل از ورود به حوزه خوانده بودم.

از مقایسه سختی کار طلبگی و درس حوزه هم که می‌پرسم می‌گوید هر دو این عرصه طلبگی و پرستاری سختی‌های خاص خود را دارد، اما علاقه که باشد هر کاری قابل انجام است، برای اینکه بیشتر به دروس حوزه برسم معمولاً در بیمارستان شیفت شب هستم و روزها هم سرکلاس های حوزه حاضر می‌شوم و فرصت‌های باقی مانده هم به مطالعه و رسیدگی به امور منزل اختصاص دارد.

طلبه حوزه و جاده

حجت الاسلام خلیل نادری هم از دیگران روحانی‌هایی است که تحصیل درس حوزه را با کارهای جانبی در تعارض ندانسته و برای تأمین خرج زندگی خود در کنار تحصیل بیش از ۲۰ سال است که رانندگی می‌کند، وی که متولد بیشه سرای ساری است برای تحصیل در حوزه به قم آمده و وقتی که در تأمین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه شد شغل خانوادگی خود که از پدر به ارث برده بود را در قم ادامه داده و با خرید تاکسی در کنار درس حوزه در خط تهران – قم شروع به حمل و نقل مسافر کرده است.

به گفته این روحانی ۴۱ ساله از همان سال آخر دوران ابتدایی علاقه به تحصیل در دورس حوزوی در وی ایجاد شده بود اما به توصیه پدر دوران راهنمایی را خوانده و بعد از آن همزمان دبیرستان و حوزه را ادامه داده است.

هیچ کاری عار نیست؛ مهم این است که کار پاک باشد و پولی که برای تأمین امرار معاش به دست می‌آید حلال باشد

نادری می‌گوید: از همان سال‌های اولی که وارد حوزه شدم برای کمک به پدر رانندگی و کشاورزی هم می‌کردم بعدها هم که به قم مهاجرت کردم در کنار تحصیل در حوزه برای خرج زندگی کار رانندگی را ادامه دادم.

«هیچ کاری عار نیست؛ مهم این است که کار پاک باشد و پولی که برای تأمین امرار معاش به دست می‌آید حلال باشد» این را این روحانی راننده تاکسی گفته و معتقد است ائمه هم کار را عار نمی‌دانستند همانطور که پیامبران چوپانی می‌کردند یا امام علی(ع) چاه حفر می‌کرد، وقتی ائمه ما از انجام چنین کارهایی ابایی نداشتند من چرا باید از مسافرکشی خجالت بکشم؟ انسان نباید از کار حلالی که برای تأمین معاش خانواده انجام می‌دهد خجالت زده باشد.

از سختی‌های کار و تحصیل همزمان که می‌پرسم می‌گوید: برای اینکه بین این دو تداخلی و تضادی به وجود نیاید بسیار تلاش می‌کنم، بعد از نماز صبح و تا قبل از شروع کلاس حوزه یک مسیر رفت و برگشت مسافر جابه جا می‌کنم تا سر ساعت به کلاس حوزه برسم، در حال حاضر کارشناسی ارشد حوزه دارم و خداروشکر هم درسم راادامه می‌دهم وهم به کارم می‌رسم.

حجت الاسلام خاتمی، حجت الاسلام نوچمنی و حجت الاسلام نادری نمونه از کسانی هستند که نگاهی گذرا به زندگیشان تفسیر سخن صائب را به یاد می‌آورد که «هرکه چون صائب قدم بر کرسی همت نهاد … می‌تواند تاج رفعت از سر کیوان گرفت».

 

منبع:مهر