ساخت یادمان شهدای گمنام شهر چغادک به پایان رسید+تصویر
ساخت یادمان شهدای گمنام شهر چغادک به پایان رسید+تصویر

خبر استان:پروژه ساخت یادمان شهدای گمنام شهر چغادک که در سال ۹۳ آغاز شده بود بعد از دو سال به پایان رسید.

خبر استانمحسن کشاورز: مزارهای شهدای گمنام بعد از مراسم تشییع به مکان‌های فرهنگی، مذهبی و زیارتگاهی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت تبدیل می‌شود و روزانه افراد زیادی به این مکان‌ها رفته و گاها شروع زندگی خود را از این مکان های مقدس آغاز می کنند.

در ادامه شرح مختصری از شروع  تا پایان کار یادمان شهدای گمنام را بررسی می کنیم.

در مهرماه سال ۹۲ با توجه به در خواست های متعدد مردم و مسئولین شهر چغادک و بررسی‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های متولی دو شهید گمنام به شهر چغادک اهداء و طی مراسم باشکوهی این دو شهید گمنام به خاک سپرده شد.

شروع عملیات اجرایی یادمان شهدای گمنام شهر چغادک

با گذشت بیش از یکسال از تشییع پیکرهای مطهر شهدای گمنام در چغادک، در دی ماه سال ۹۳ کلنگ شروع عملیات اجرایی ساخت یادمان شهدای شهر چغادک با حضور مسئولین زده شد.

در این آئین، مدیر وقت موسسه حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، امام جمعه ، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر چغادک، بخشدار وقت مرکزی بوشهر، تعدادی از روسای ادارات چغادک و خانواده های شهدا حضور داشتند.

شهردار چغادک در زمان آغاز عملیات اجرایی شهدای گمنام چغادک گفت: این یادمان از پنج بخش تشکیل شده و توسط سازمان همیاری شهرداری های استان بوشهر طراحی شده که بعد فرهنگی این یادمان به طور ویژه مد نظر قرار گرفته است.

واعظی با بیان اینکه در جاهای مختلف این مکان، فضای سبز به کار خواهد رفت، ادامه داد: بنا نیست در یادمان شهدا، پارک شهر را احداث کنیم و با پیگیری های صورت گرفته، در صورت تملک زمین، پارک چغادک در نقطه دیگری از شهر ساخته خواهد شد.

شهردار چغادک گفت: عملیات ساخت یادمان شهدای گمنام چغادک در سه فاز اجرا می شود که در فاز نخست، بنای این یادمان در محوطه ایجاد خواهد شد.

واعظی افزود: احداث کتابخانه، موزه و نمازخانه و همچنین محوطه سازی ، کف سازی و ایجاد فضای سبز نیز، فازهای دوم و سوم ساخت این یادمان خواهند بود.

وی بیان کرد: اعتبار ۱۳ میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه استان طی ۳ سال تامین خواهد شد اما شهرداری تلاش می کند سه فاز اجرایی آن را در مدت یک سال و نیم به اتمام برساند.

دیدار شهردار چغادک با مسئول بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان

شهردار چغادک یک روز پس از معارفه خسروی به عنوان مسئول بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان بوشهر به دیدار وی رفت.

وحید واعظی در این دیدار که آذرماه سال ۹۴ رخ داد به ارائه گزارش پیشرفت یادمان شهدای گمنام چغادک و وجود مشکلات در ساخت و ساز و تکمیل این پروژه پرداخت.

مشکل مالی دلیل اصلی عدم پیشرفت پروژه یادمان شهدای گمنام چغادک

در جلسه ای که اردیبهشت ماه سال ۹۵با حضور مسئولین شهر چغادک و نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در شهرداری این شهر پیگیری شد و متولیان امر این پروژه در خصوص مشکلات و پیشرفت این پروژه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست شهردار چغادک گفت: پروژه یادمان شهداء  گمنام چغادک شامل بنای یادمان، ساختمان کتابخانه، سرویس بهداشتی و فضای تفریحی ، مذهبی و فرهنگی می باشد که ۲۶اذرماه سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن در ۱/۲ هکتارآغاز شده است که هم اکنون بنای اصلی یادمان نیز بین ۸۵ الی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تاکنون ۳۵۰۰ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

وحید واعظی افزود: متولی پروژه یادمان شهداء شهرداری و دفتر فنی استانداری می باشد و خالص پرداختی به پیمانکار ۱۶۵ میلیون تومان بوده است  که از محل تملک دارایی ها اختصاص یافته است و دلیل اصلی کند پیش رفتن این پروژه مشکل مالی می باشد و محل و منبع مالی پروژه از ماده ۱۸۰ قانون می باشد که هنوز این امر محقق نشده است. و از همه  مسئولین درخواست داریم این پروژه به صورت ویژه دیده شود.

آقای باصولی بعنوان نماینده حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در خصوص روند اجرایی چنین بیان نمودند که این پروزه نسبت به بقیه پروژه های یادمان شهدای در سطح استان پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشته است و بطور تقریبی میتوان گفت ۹۰ درصد این پروژه تکمیل گردیده و این نقدهای که در فضای مجازی و پایگاه های خبری در مود این پروژه میشود واقعا نقدی منصفانه نیست و انتظار داریم از این سایت های خبری که طبق واقعیت بیان نمایند و همچنین در خصوص هیات امناء یادمان شهدای گمنام که باید شهردار و امام جمعه رئیس شورای شهر ، حوزه مقاومت بسیج یک نفر از جمع خانواده شهدا و یکی از ایثارگران دفاع مقدس تشکیل شود و پیشنهاد میگردد که شهردار بعنوان رئیس هیات امناء معرفی گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر چغادک نیز گفت: پروژه یادمان شهداء  قرار بود ۶ ماهه تحویل شود و اینطور که مدت زمان آن ۲ سال بطول بینجامد و مردم نتوانند به زیارت شهداء بروند اصولا صحیح نیست.

علی حسینی ادامه داد: برآورد اولیه ۸۷۰ میلیون تومان بوده است ولی سر از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآورد که از پیمانکار درخواست داریم تلاش بیشتری نماید و حجم انتقاد را از مجموعه شهرداری و شورای شهر کم کند.

پیمانکار این پروژه نیز مشکل اصلی عدم پیشرفت مناسب طرح را مشکل مالی خواند و بیان کرد: این پروژه در مدت ۳ سال برای ما تعریف شده است و باید اعلام نمایم که در طول ۳ سال پول را دریافت خواهم کرد و به این خاطر که در سال قبل از هیچ منابعی پول دریافت نکرده ام پروژه بدین شکل پیش رفته است.

 

اتمام ساخت پروژه یادمان شهدای گمنام در دهه فجر ۹۵

پروژه ساخت یادمان شهدای گمنام شهر چغادک بعد از دوسال  و طبق گفته شهردار چغادک یک سال زودتر از موعد مقرر و در دهه فجر  انقلاب اسلامی در سال ۹۵ به اتمام رسید.

یادمانی که از فضاهایی به مراتب زیباتر از قبل ساخته شده است و در اختیار شهروندان و عموم قرار می گیرد.

طبق بازدید های میدانی خبرنگار ما  این فضای معنوی مورد استقبال مردم و حتی دانش آموزان مدارس قرار گرفته است.

یادمان شهدای گمنام قرار بود در دهه مبارک فجر و با حضور استاندار بوشهر به بهره برداری برسد.که به علت مشغله کاری زیاد نماینده عالی دولت در استان این امر میسر  نشد.

طبقه گفته مسئولین شهرداری طی روزهای آینده با حضور مسئولین افتتاح خواهد شد.

فضای شهدای گمنام بر طبق بوستان اجتماعی امید بنا شده است. طرحی که به ابتکار دکتر سالاری استاندار بوشهر در سراسر استان دردست اجراست.

با تکمیل شدن فضای شهدای گمنام باز هم مردم فهیم و ولایتمدار شهر چغادک شاهد مراسمات مختلف در جوار شهیدان گمنام خواهند بود.

دو مورد مهم که در ساخت پروژه یادمان شهدا و فضاسازی آن به خوبی از طرف کارشناسان رعایت شده بدین شرح می باشد:

ایجاد سکویی بزرگ در فضایی باز، که بعد از سالها میتوان یک جای خاص مردم را دور هم جمع کرد و مراسمات ملی ، مذهبی و حتی تجمع مردمی شهر را در پی داشته باشد.

ساخت یک کتابخانه جهت مطالعه ،زیرا شهر چغادک در حال حاضر یک کتابخانه را دارا می باشد که آن هم بخاطر طول مسافت زیاد برای عده ای قابل استفاده نبود.

در پایان هم باید تشکر کرد از مجموعه اداره برق شهر چغادک که خیابان های منتهی به شهدای گمنام که در تاریکی مطلق بود طی این مدت به روشنایی مبدل ساختند.

 

تصاویری از محل یادمان شهدای گمنام