۵ روش تقویت مسئولیت پذیری در فرزندان و اهمیت آن
۵ روش تقویت مسئولیت پذیری در فرزندان و اهمیت آن

به گزارش خبر استان رئیس مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی استان بوشهر گفت: یکی از مهم ترین و محوری ترین مولفه ها در جوامع، مسئولیت پذیری افراد است و ما باید در سنین کودکی مسئولیت پذیری را به آنها آموزش دهیم. سرگرد ” بهروزیان” بیان داشت: آموزه های دینی ما مسلمانان نیز بر محوریت و […]

به گزارش خبر استان رئیس مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی استان بوشهر گفت: یکی از مهم ترین و محوری ترین مولفه ها در جوامع، مسئولیت پذیری افراد است و ما باید در سنین کودکی مسئولیت پذیری را به آنها آموزش دهیم.

سرگرد ” بهروزیان” بیان داشت: آموزه های دینی ما مسلمانان نیز بر محوریت و اهمیت مسئولیت پذیری تاکید دارند.آموزش مسئولیت پذیری ،با ارزش ترین هدیه ای است که می توانیم به فرزندانمان ارزانی داریم.

وی تصریح کرد: کودکان به عزت نفس ،خلق و خوی نیکو و مجموعه ای از هدف ها و ارزشها نیاز دارند و برای رسیدن به این اهداف لازم است توانایی پذیرش مسئولیت را داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روش های متعددی برای تقویت مسئولیت پذیری وجود دارد عنوان داشت: شروع واگذاری مسئولیت ها به کودکان از امور خوشایند ، مانند تفریحات و بازی ها بهتر است باشد، برای تقویت مسئولیت پذیری کودکان با آن ها نرم و نافذ رفتار باید رفتار شود و آزادی و مسئولیت بهتر است همراه با هم و و در تعامل تنگاتنگ با هم باشد.

این کارشناس مشاوره در امور خانواده بیان کرد: به صورت غیر مستقیم به فرزندان خود متذکر شوید که میان آزادی ها و مسئولیت ها ارتباط مستقیم و منطقی وجود دارد، برای احساسات و تخیلات و آرمان های فرزندان خود احترام قائل شوید، روند مسئولیت باید همراه با کار ، تلاش ، حرکت و تکاپو باشد، پایداری و استمرار در واگذاری مسئولیت ها به فرزندان لازم است.

وی با اشاره به اینکه دادن مسئولیت بایستی با ظرفیت و توانایی فرزندان متناسب باشد، عنوان داشت: بین فرزندان خود تبعیض قائل نشوید، زیرا این امر مسئولیت پذیری آن ها را کاهش می دهد، مسئولیت پذیری را در قالب داستان برای کودکان خود نهادینه کنید، نقاط ضعف و قوت و تهدیدات و فرصت های فرزندان خود را به خوبی شناسایی و در نهایت فرزندان خود را به درستی ارزیابی کنید، انتظارات خود را از فرزندان خود به طور شفاف و قابل فهم متناسب با سن و سال آنان بیان کنی و به نظم و انضباط فردی و اجتماعی کودکان خود توجه کنید ، زیرا این مهم منجر به تقویت مسئولیت پذیری در آنها می شود.

 

کلید شادی در زندگی

باید بدانیم که اعتماد به‌ نفس و عزت‌ نفس با یکدیگر مرتبط‌ هستند، اما دقیقا شبیه به هم نیستند. اعتمادبه‌نفس خیلی محدودتر از عزت‌ نفس است.

شاید آن‌ قدر که در مورد راهکارهای افزایش اعتماد به ‌نفس شنیده‌ایم، در مورد عزت‌نفس و اهمیت تقویت آن نشنیده باشیم. شاید هم‌ فکر کرده‌ایم که هر دوی این‌ها یکی است؛ اما باید بدانیم که اعتماد به‌ نفس و عزت‌ نفس با یکدیگر مرتبط‌ هستند، اما دقیقا شبیه به هم نیستند. اعتماد به‌ نفس خیلی محدودتر از عزت‌نفس است. اعتماد به‌ نفس به عقیده یک فرد نسبت به توانایی‌ها و استعدادهایش مربوط است، اما عزت‌نفس به معنای داشتن احساس ارزشمندی و کارآیی در مورد خود است؛ یعنی اینکه خودمان را دوست داشته باشیم و برای خودمان ارزش و احترام قائل باشیم.

کمی به خودمان بها دهیم!

«برای خودمان ارزش قائل شویم و به خودمان احترام بگذاریم»؛ این جمله را حتما بارها شنیده یا خوانده‌اید. خیلی از ما معمولا به این جمله‌های به‌ظاهر شعاری و کلیشه‌ای توجهی نداریم و راحت از کنارش می‌گذریم؛ غافل از اینکه درک مفهوم این جمله، یعنی پیدا کردن کلید شادی.

راه دوری نرویم؛ شاید باورتان نشود همین‌که به سر و لباس‌مان برسیم و ظاهری مرتب داشته باشیم، یعنی برای خودمان احترام قائلیم. یکی از چیزهایی که شما برای عزت‌نفس داشتن نیاز دارید، رعایت بهداشت مناسب است. شست‌وشوی مرتب موها و بدن و مسواک زدن دندان‌ها، باعث می‌شود که احساس خوبی درباره بدن خودتان داشته باشید. لباس تمیز و مناسب سایزتان بپوشید. بد نیست با اتو هم آشتی‌کنید. خوابیدن به‌اندازه کافی هم نشان‌دهنده توجه شما به خودتان است. خوب و به‌اندازه کافی بخوابید. این را هم درنظر داشته باشید که دانشمندان می‌گویند بد خوابیدن یا کم خوابیدن، با پایین بودن خوش‌بینی و عزت‌نفس همراه است. پس اگر به‌دنبال راهی برای تقویت عزت‌نفس‌تان هستید، درطول شبانه‌روز هفت تا هشت‌ساعت بخوابید. یکی از عواملی که باعث می‌شود نسبت به خودتان احساس ناخوشایندی داشته باشید، نداشتن تناسب‌اندام است.

ورزش کردن علاوه‌بر اینکه به شما کمک می‌کند پرانرژی و سالم‌تر باشید، اندام شما را هم متناسب‌تر می‌کند. در کنار همه این موارد توصیه می‌شود که به خوردوخوراک‌تان هم توجه کنید. غذای سالم خوردن، می‌تواند مانند ورزش باعث شود که شما احساس بهتری داشته باشید.

خودتان را در اولویت قرار دهید

حتما دوروبر شما هم افرادی هستند که همیشه آماده فداکاری‌اند و گاهی حتی از خواسته خودشان هم می‌گذرند تا دیگران را راضی نگه‌دارند. بعضی‌ها هم که اگر تمام عالم و آدم را از خودشان راضی نگه ندارند، زندگی‌شان پیش نمی‌رود. آدم‌هایی هم هستند که تمام و کمال مطابق میل دوروبری‌های‌شان رفتار می‌کنند. خلاصه بگوییم که این آدم‌ها عزت‌نفس خودشان را هم قربانی دیگران می‌کنند. یاد بگیریدکه برای رضایت دیگران زندگی نکنید. زندگی شما دقیقا متعلق به شما است. شما باید طوری زندگی کنید و کارهایی انجام دهید که خودتان دوست دارید، نه اینکه دیگران دوست داشته باشند.

یک گفته‌ای است که می‌گوید شما نمی‌توانید همیشه هرکسی را راضی نگاه‌ دارید و این کاملا درست است. بهتر است شما کاری را انجام دهید که خودتان را خوشحال می‌کند و براساس آنچه فکر می‌کنید که درست و خوب است، عمل کنید. احساسات‌تان را کشف کنید. خوب دقت کنید و ببینید چه چیزهایی شما را خوشحال می‌کند و برای‌تان ارزشمند است؛ با شناخت آن‌ها می‌توانید بفهمید که چه کسی هستید. آن‌وقت سرتان را پایین نمی‌اندازید که چشم‌بسته از دیگران تقلید کنید یا کاری را کنید که مطابق خواسته واقعی‌تان نیست. هرجا که لازم است از حق خود دفاع کنید. به دیگران اجازه ندهید به شما فشار بیاورند.

درجا نزنید

به‌دست آوردن موفقیت‌های هرچند کوچک، کمک می‌کند ما احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم. هر چندوقت ‌یکبار سعی کنید کاری انجام دهید که به آن افتخار کنید. از یادگرفتن هنر یا مهارت جدید غافل نشوید. اگر در زندگی‌تان کسی را دیده‌اید که کارهایی انجام داده و شما هم‌ دل‌تان می‌خواهد انجام دهید، دست روی دست نگذارید؛ انجام کارهای جدید و داشتن هدف‌های هرچند کوچک، عزت‌نفس‌تان را تا حد زیادی بالا می‌برد. سعی کنید به چیزی افتخار کنید که خودتان در به‌دست آوردنش سهیم بوده‌اید. تمرکزتان را روی تجربیات و اندوخته‌های‌تان بگذارید، چون پایدار است و هرگز از بین نمی‌رود. افرادی که عزت‌نفس بالایی دارند، مسئولیت‌پذیرند؛ کسانی هم که در زندگی مسئولیت قبول می‌کنند، خواسته و ناخواسته عزت‌نفس‌شان را تقویت می‌کنند.

روان‌شناسان‌ می‌گویند: پذیرش مسئولیت یک‌ راه عالی برای دستیابی به عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس است. در انجام کارهای مهم شما نه‌تنها مطمئن می‌شوید که شخص توانمندی هستید، بلکه به خودتان ثابت می‌کنید که می‌توانید تأثیر مثبتی در جهان داشته باشید. کارهای داوطلبانه برای کمک به دیگران هم یک‌ راه عالی برای افزایش عزت‌نفس است.

از افراد و افکار منفی دوری‌کنید

حرف‌های منفی، افکار منفی و آدم‌های منفی باعث می‌شوند که احساس خوبی نسبت به خودمان نداشته باشیم. برای داشتن عزت‌نفس بالا، باید از افراد منفی دوری‌کنیم. وقت صرف کردن با افراد منفی‌گرا، باعث می‌شود که شما احساس بدی درباره خود و جهان اطراف‌تان داشته باشید. مواظب افکار و حرف‌های‌تان هم باشید. نگذارید منفی‌ها در وجودتان جا خوش کنند. بعد از هر شکست فوری احساس‌تان را غربال کنید و منفی‌ها را دور بریزید.

به‌جای تمرکز روی شکست‌ها، روی موفقیت‌های خود متمرکز شوید. همه ‌وقت خود را صرف فکر کردن در مورد اشتباهات و شکست‌های خود نکنید. از اشتباهات درس بگیرید و حرکت کنید. به چیزهای خوبی که انجام داده‌اید، فکر کنید. این‌ها کمک خواهد کرد که شما بهتر کارکنید و به دستاوردهای خوبی برسید. در انجام هیچ کاری تلاش نکنید که کامل باشید. در تلاش برای کامل بودن، فقط خودتان را به‌طور مداوم ناامید می‌کنید.

 

مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی بوشهر