وام ازدواج و فرزندآوری؛ پشت نوبتی بوشهری‌ها طولانی‌تر از کشور
وام ازدواج و فرزندآوری؛ پشت نوبتی بوشهری‌ها طولانی‌تر از کشور
ندای استان:بانک های استان بوشهر که همواره در شاخص پرداخت تسهیلات از متوسط کشوری پایین تر هستند و این موضوع به وام های تکلیفی هم سرایت کرده است.

به گزارش ندای استان، مدیرکل بازرسی استان بوشهر می گوید: از ابتدای امسال درخصوص وام فرزندآوری، ۳۹ درصد مشمولین استان بوشهر موفق به دریافت آن شده اند.

اسحاق شهبازی افزود: درخصوص وام ازدواج هم ۳۶ درصد مشمولین در استان این تسهیلات را دریافت کرده اند.

این آمارها در شرایطی می باشد که براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط دریافت وام ازدواج در کشور ۴۶ درصد (۱۰ درصد بالاتر از بوشهر) و وام فرزندآوری ۵۷ درصد (۱۸ درصد بالاتر از بوشهر) می باشد.

بانک های استان بوشهر که همواره در شاخص پرداخت تسهیلات از متوسط کشوری پایین تر هستند و این موضوع به وام های تکلیفی هم سرایت کرده است.

وام ازدواج و فرزندآوری چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج امسال نفری ۳۰۰ میلیون تومان است، یعنی روی هم ۶۰۰ میلیون تومان.

اگر عروس و داماد شرایط سنی پاین تری داشته باشند (آقایان زیر ۲۵ سال و خانم های زیر ۲۳) مبلغ وام ازدواج به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

همچنین مبلغ وام فرزندآوری برای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان است. بابت هر فرزند دیگر که از سال ۱۴۰۰به بعد به دنیا بیاید، مبلغ وام دو برابر می شود که سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان (برای ۵ فرزند) است.

گفتنی است بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و فرزندآوری از ۳۶ تا ۶۰ ماهه است.

عملکرد ضعیف بانک های کشور

مدیرکل بازرسی استان بوشهر با بیان اینکه پیگیری تسهیلات ازدواج و فرزندآوری مورد پیگیری این سازمان است، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داده است در استان و کشور در این زمینه عملکرد خوبی وجود ندارد و علت آن عدم تامین اعتبار کافی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل در مرکز و تخصیص سهمیه کمتر از میزان واقعی به استان‌ها بوده که پیگیراین موضوع ازمدیران شعب بانک‌های استان شده ایم تاسهم استان را افزایش و شاهد کوتاه شدن صف‌ها باشیم.

وی ادامه داد: ازابتدای امسال تا نیمه شهریور ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر درخواست وام ازدواج داشته اند که از این شمار ۳ هزارو ۸۸۰ نفر یعنی ۳۶ درصد خود را دریافت کرده اند و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر یعنی ۴۲ درصد درصف انتظار هستند.۲۲ درصد دیگر نیز کسانی بودند که اسناد و مدارک آنها آماده نشده و برای تسهیلات به موقع مراجعه نداشته اند.

شهبازی بیان کرد: در طرح فرزندآوری نیز ۹ هزارو ۴۷۲ نفردرخواست داشته اند که ۳ هزارو ۶۶۰ نفر یعنی معادل ۳۹ درصد تسهیلات خودرا دریافت کرده اندو ۴ هزار و ۷۳۰ نفر معادل ۵۰ درصد درصف انتظارهستندکه این آماردرصف زیاد است و اگرشرایط بهبود پیدانکرد ازدیگرابزارنظارتی خود استفاده خواهیم کرد.

Visited 5 times, 1 visit(s) today