داروخانه‌گردی بوشهری ها برای شیرخشک‌های خاص
داروخانه‌گردی بوشهری ها برای شیرخشک‌های خاص
ندای استان:کمبود شدید شیر خشک اپتامیل و ببلاک در استان بوشهر، موجب شده تا خانواده‌ها برای خرید شیر خشک نوزادشان از داروخانه این شهر به آن شهر سرگردان باشند.

به گزارش ندای استان،برای کودکانی که به هر دلیلی از شیر مادر محروم هستند یا قادر به خوردن شیر مادر نیستند، شیرخشک وعده غذای اصلی تا ۶ ماهگی و بعد از آن وعده‌ مهم تا دو سالگی است.

در راستای ساماندهی وضعیت توزیع شیر خشک در کشور از مهرماه سال ۱۴۰۲ خرید شیر خشک از داروخانه‌ها فقط با ارائه کد ملی نوزاد امکان‌پذیر است.

با این حال در ماه‌های اخیر بار دیگر شاهد کمبود شیر خشک در داروخانه‌های شهرهای مختلف کشور هستیم و آن طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، والدین کودکان شیرخوار به طور معمول در سراسر کشور با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

سرگردانی خانواده‌ها بین داروخانه‌ها

پدر یک نوزاد ۶ ماهه بوشهری می‌گوید: سرگردانی بین داروخانه‌های شهر برای خرید شیر خشک به یک سریال عادی برای من تبدیل شده است و گاهی اوقات که از داروخانه‌های شهر خودمان ناامید می‌شوم با سفارش به دوستان و آشنایان از شهرهای اطراف شیر خشک آپتامیل ۱ تهیه می‌کنم که این اواخر متاسفانه در هیچ کدام از داروخانه‌های شهرهای استان نتوانستم شیر خشک تهیه کنم.

او با بیان اینکه دولت باید فکری اساسی برای این معضل داشته باشد، ادامه می‌دهد: کودک خردسال من که نمی‌تواند از شیر مادر استفاده کند، تنها منبع تغذیه‌اش همین شیر خشک است. الان چند روز است که بین داروخانه‌های شهر خودمان و شهرهای اطراف سرگردان هستم، بلکه حداقل یک قوطی شیر خشک آپتامیل۱ بخرم ولی هرجا می‌روم دست رد بر سینه‌ام می‌خورد و ناامید به خانه برمی‌گردم.

یک مادر روستایی که خداوند بعد از سال‌ها نوزاد دختری به او داده است می‌گوید: یکی از نگرانی‌های اصلی من و شوهرم مسئله تامین شیر خشک است و بارها شده که برای خرید یک قوطی شیر خشک مجبور شده‌ام از روستا به مرکز استان یا شهرهای دیگر بروم، حتی به آشنایان سفارش کردم از تهران شیر خشک برای بچه‌ام بخرند، اما این روزها به هر داروخانه‌ای سر می‌زنم، می‌گویند فعلا شیر خشکی که می‌خواهید، نداریم.

توزیع قطره‌چکانی شیر خشک

مراجعه به داروخانه‌های بندر دیر و کنگان در جنوب استان بوشهر نیز با پاسخ آنها درباره نبود شیر خشک و بی‌اطلاعی از زمان توزیع آن حکایت داشت.

یکی از آنها یادآور شد: شیر خشک به‌صورت سهمیه‌ای توزیع می‌شود و گاهی اوقات بیشتر از یکی دو کارتن در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌دهند که آن هم بلافاصله تمام می‌شود.

نایاب شدن “آپتامیل و ببلاک” در بوشهر

شب از نیمه گذشته است که پس از جستجو در اینترنت و پیدا کردن شماره تماس چند داروخانه شبانه‌روزی در شهرهای دیگر استان مثل بوشهر، خورموج و برازجان با آنها تماس می‌گیرم تا ببینم اوضاع توزیع شیر خشک در این داروخانه‌ها چطور است که آنها هم آب پاکی را روی دستم می‌ریزند و از نبود شیر خشک در داروخانه‌شان خبر می‌دهند.

توضیحات سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در رابطه با مشکل کمبود برخی انواع شیرهای خشک در داروخانه‌های استان بوشهر، می‌گوید: مشکل کمبود شیر خشک یک معضل کشوری است و تنها مربوط به استان بوشهر نیست.

ساسان زائری ادامه می‌دهد: قبلا شرکت‌های پخش شیر خشک را به‌صورت مستقیم از تولید‌کنندگان تامین می کردند که سازمان غذا و دارو تصمیم گرفته از این پس مدیریت توزیع بر اساس اعلام نیازهای استان‌ها به صورت مستقیم انجام دهد.

زائری بیان می‌کند: در حال حاضر کمبود شیر خشک اپتامیل و ببلاک و بیومیل در استان داریم که البته کمبود شیر بیومیل به شدت دو نوع دیگر نیست و در مورد سایر انواع شیر خشک‌هایی که بیشتر مورد مصرف است مانند نان، گیگوز و تروویتال در داروخانه‌های استان مشکلی وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: میزان کمبود شیر خشک اپتامیل ۱ به تهران اعلام و ظرف یک هفته آینده این نوع شیر در استان توزیع می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان می‌کند: آمار کمبود شیر خشک اپتامیل ۲ و ۳ نیز اعلام و ظرف ۱۰ روز آینده براساس نیازهای شهرستان‌ها بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود، اما با توجه به اینکه شرکت پخش مربوطه در استان بوشهر نمایندگی ندارد، شیر خشک ببلاک که کلید توزیع آن در تهران زده شده ظرف ۱۰ روز آینده از طریق شیراز وارد استان می‌شود.

Visited 18 times, 3 visit(s) today
  • منبع خبر : فارس