مدیرکل غله بوشهر:نان لواش کیفیت غذایی پائینی دارد
مدیرکل غله بوشهر:نان لواش کیفیت غذایی پائینی دارد

ندای استان:مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: ۸۰ درصدنان مصرفی در استان بوشهر نان لواش است که ارزش غذایی آن پایین است.

به گزارش ندای استان،رضا تنگستانی مکان افزود: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون صدور مجوز نان لواش دراستان لغو شده و نان سنگک، بربری و تافتون جایگزین شده است.

وی اضافه کرد: نانوایی‌های دارای مجوز نان لواش برای تنوع بخشی و کیفی شدن نان خود می‌توانند مجوز سایر نان‌های گفته شده را اخذ کنند، که در این مدت ۳۱ مجوز نان سنگک، بربری و تافتون و ۲ مجوز نان محلی و نان کامل با آرد سبوس دار صادر شده است که تلاش می‌کنیم در هر شهرستان حداقل یک مرکز نان محلی ساخته شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بیان کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی وظیفه تامین، ذخیره سازی و فروش کالا‌های اساسی، چون گندم، آرد، برنج وشکر برعهده دارد که با توجه به موضوعی که در ایام نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان داشتیم افزون بر هزار و ۵۰۰ تن کالای اساسی شکر و برنج با فعالیت شبانه روزی کارکنان غله و جهاد کشاورزی استان توزیع شد.

تنگستانی مکان عنوان کرد: در زمینه گندم و نان، مقدار ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد فوق العاده تامین و در اختیار ۱۳۰ نانوایی کشیک استان قرار دادیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر بیان کرد داشت: تنها تفاوت نان لواش با دیگر نان‌ها میزان سبوس گیری آن است که بالاتر از ۱۲ درصد است، زیرا نانی که سبوس نداشته باشد سم آن بیشتر بوده و تبدیل به قند و در نتیجه دیابت می‌شود.

تنگستانی مکان ادامه داد:آمار مبتلایان به دیابت در بسیاری از استان‌های کشور بالاست در حالی که میزان مصرف نان رواش آنها بالا نیست پس بی کیفیت بودن و برخورداری از قند در نان لواش باید براساس پشتوانه علمی باشد.

وی عنوان کرد: تفاوت نان کامل نسبت به ۴ نان دیگر سقف سبوس گیری آن است که بالاتر از ۵ نیست و از سویی ویتامین‌هایی هم به این نان افزوده می‌شود که نیمی از دارو‌هایی است که استفاده می‌کنیم .

تنگستانی مکان گفت: هم اکنون در استان بوشهر مجوز فعالیت ۲ نانوایی برای پخت نان کامل را می‌دهیم که تنها نکته موضوع قیمت آن و قدرت خرید مردم است و در شرایطی است که ذائقه ۸۰ درصد مردم که از لواش استفاده می‌کنند را نمی‌توان عوض کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر اظهار داشت: هرچه سبوس نان بالاتر باشد رنگ سفید نان کمتر می‌شود که شاید برای مردم سئوال باشد، اما آنطور که برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۵ همه کشور باید نان کامل را تولید کنند البته نیازمند تامین زیرساخت‌های آن است، زیرا هم اکنون ۳ کارخانه تولید آرد درکشور داریم که آرد کامل تولید نمی‌کنند و ابتدا باید این مورد مرتفع و وارد چرخه تولید شود.

تنگستانی مکان افزود: اگر سبوس گیری نان لواش بیش از ۱۲ درصد بود ه و به ۱۵ یا ۲۱ درصد برسد تهدیدی برای سلامت انسان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما