مراقب‌ رنگ‌های جذاب در غذاها باشید!
مراقب‌ رنگ‌های جذاب در غذاها باشید!

ندای استان:مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رنگ‌هایی که در غذاها استفاده می‌شود به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود؛ که فقط استفاده از رنگ‌های طبیعی مُجاز و آزاد است.

به گزارش ندای استان،میمنت توبه خاک اظهار داشت: استفاده از رنگ‌های مصنوعی فقط در صورتی مُجاز است که مجوز استفاده از وزارت بهداشت داشته باشند.

این مسئول بهداشتی افزود: بعضی از رنگ‌های موجود در بازار (لوازم قنادی فروشی‌ها و عطاری‌ها) یا از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی است یا با اینکه مجوز ساخت از وزارت بهداشت را دارند ولی در صورتی قابلیت استفاده در صنوف و خانوارها دارند که زیر نظر مسئول فنی استفاده شود برای همین حتی این نوع رنگ‌ها هم نباید استفاده شود.

توبه خاک استفاده از این رنگ‌ها مضر برای سلامتی دانست و گفت: از مهم‌ترین اختلالات ناشی از مصرف مداوم رنگ‌های خوراکیِ غیرمجاز و مصنوعی، بروز سرطان‌ها، بیش فعالی، بیماری‌های کلیوی، تضعیف سیستم دفاعی بدن، عقب‌افتادگی ذهنی و عقیمی در مردان است.

گاهی برای نشان دادن تازگی ماهی از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌شود

وی هشدار داد: همچنین بسیاری مواقع رنگ‌های مصنوعی در تنقلات، مرباها، کیک و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند واکنش‌های آلرژی‌زا از جمله آسم، میگرن، تاری دید، اضطراب و مشکلات رفتاری ایجاد کند.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت تأکید کرد: اصناف و خانوارها باید در تهیه مواد غذایی از رنگ‌های طبیعی و رنگ‌هایی که قابلیت استفاده در صنوف بدون محدودیت میزان مصرفِ روزانه را دارند استفاده کنند.

توبه خاک با هشدار به اینکه خانم‌های باردار و سالمندان بیشتر در معرض خطر ناشی از استفاده از رنگ‌های غیرمجاز گفت: کودکان بیشتر مایل به خرید مواد غذاییِ دارای رنگ‌های شاد و جذاب هستند؛ به همین دلیل به آن‌ها آموزش دهید که مصرف بعضی از رنگ‌ها برای سلامتی آن‌ها مضر است و در صورت لزوم، غذای کودکان با رنگ‌های طبیعی تهیه شود.

این مسئول بهداشتی افزود: معمولاً برای تازه جلوه دادن ماهی، تنقلات و سبزی‌ها از رنگ غیرمجاز استفاده می‌شود که لازم است در هنگام خرید توجه شد.

وی خرید اکیداً توصیه کرد که مردم از خرید رنگ‌های فاقد پروانه وزارت بهداشت پرهیز کنند و افزود: رنگ‌های مورد استفاده برای طعم دار کردن مواد غذایی نظیر مرغ و گوشت باید یا از رنگ‌های طبیعی باشد یا رنگ‌های دارای مجوز دار از وزارت بهداشت؛ همچنین طعم دار کردن مرغ و گوشت باید در حضور مشتری انجام شود.