می خواهیم رکورد منحصر به فردی به نام بوشهر ثبت کنیم
می خواهیم رکورد منحصر به فردی به نام بوشهر ثبت کنیم

ندای استان:گوینده رادیو به مناسبت گرامیداشت روز بوشهر برای حفظ هوای پاک، شمال تا جنوب این استان را رکاب می‌زند.

به گزارش ندای استان،حجت محمدی به مناسبت ۱۸ اسفندماه گرامیداشت روز بوشهر قرار است با شعار “ساحل خلیج فارس، ساحل پاک” مسافتی بین ۴۸۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را در مدت ۲۴ تا ۳۰ ساعت بدون توقف رکاب بزند.

این رویداد ورزشی قرار است از شمال استان بوشهر و از شهر دیلم به عنوان نقطه مبدا تا شهر عسلویه در جنوب استان به عنوان مقصد در نوار ساحلی خلیج فارس انجام شود.

در طول این مسیر نه تنها شاهد یک رویداد ورزشی خواهیم بود بلکه ۴۸۰ اصل نهال درخت نیز از سوی اعضای گروه پشتیبانی (سایکل توریسم لیان) تیم دوچرخه سواران بوشهری، در محل مناسب کاشته می شود.

همچنین سازمان محیط زیست استان بوشهر در طول این مسیر در کنار حجت محمدی و تیم همراه دوچرخه سواری قرار دارد تا بطری های پلاستیکی و شیشه ای که در طول مسیر و نوار ساحل ریخته شده است را جمع آوری کنند.

این رویداد بزرگ برای اولین بار در ایران از سوی این ورزشکار و تیم پشتیبانش (گروه سایکل توریسم لیان) رخ خواهد داد و نکته قابل توجه دیگر اینکه این ورزشکار قرار است به مدت طولانی روی دوچرخه در حین رکاب زدن در طول مسیر، فعالیت های دیگری نیز انجام دهد.

با توجه به مهم بودن این رویداد بنا بود شرایطی مهیا شود تا این رکورد در گینس ثبت شود چرا که فردی در دنیا ۵۰۰ کیلومتر بدون توقف رکاب نزده است اما نبود اسپانسر وی را منصرف کرد و فقط به عنوان یک رکورد ملی در تاریخ ورزشی ایران و بوشهر ثبت می کند.

گوینده رادیو بوشهر در گفت و گو با ایرنا اضافه می‌کند: از سال۱۳۸۹ هر سال و به مناسبت ۱۸ اسفندماه بزرگداشت روز بوشهر با همراهی دوستان، همکاران و خانواده ام یک رویداد فرهنگی، ورزشی را انجام داده‌ام که البته یکسال در اوج ویروس کرونا این کار انجام نشد.

حجت محمدی افزود: سه سال نخست این رویدادها به تنهایی توانستم دور شهر بوشهر را در مسافتی حدود ۳۲ کیلومتر بدوم.

وی ادامه داد: در سال های بعد به تدریج مردم بوشهر به این رویداد پیوستند به نحوی که تا سال ۱۳۹۸ تعداد همراهان من به حدود ۴۰۰ تن رسید.

محمدی عنوان کرد: امسال تصمیم گرفتم این رویداد با ارزش را به خاطر مردم شهر بوشهر و حفظ و اهمیت هوای پاک این شهر و همین طور فرهنگسازی سفرهای دوچرخه ای در جهت حفظ محیط زیست قدری متفاوت تر و بزرگ‌تر انجام دهم.

گوینده رادیو بوشهر تصریح کرد: این طرح برای اولین بار نه فقط در استان بوشهر و در ایران بلکه در کل دنیا اجرا می شود از این جهت که سفرهای سایکلی همیشه همراه با توقف است. (یعنی شما مسافتی را رکاب می زنید و بعد استراحت می کنید اما برای اولین بار قرار است یک دوچرخه سوار بوشهری مسافتی در حدود ۲۴ تا ۳۰ ساعت را بدون توقف رکاب بزند)

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این مسافت نیاز به یک تیم پشتیبانی قوی دارد و آن تیم پشتیبانی هم باید تجربه رکاب زنی داشته باشند و رکاب زده باشند برای همین همه اعضای تیم پشتیبان را از میان دوچرخه سواران گروه «سایکل توریسم لیان» انتخاب کردم.

گوینده رادیو بوشهر ادامه داد: در این رویداد ورزشی محیط زیستی قرار است در قالب این حرکت ورزشی، نوار ساحلی شمال استان بوشهر را رکاب بزنیم و تنها فردی که این مسیر را به طور کامل رکاب می زند، خودم هستم که از بندر دیلم و بین ۲۶ تا ۳۰ ساعت به جنوب استان بوشهر یعنی شهر عسلویه برسم.

وی افزود: در این مسیر هشت شهرستان اصلی و ساحلی بوشهر را طی می کنیم و تمام دوچرخه سواران شهرهایی که در این مسیرمان هستند یعنی دیلم، بندر امام حسن، گناوه، بندر ریگ، بوشهر، دلوار، بردخون، شهنیا، آبدان، دوراهک، بنک، کنگان، سیراف و عسلویه با گروه ما هماهنگ شده اند تا در جریان این سفر، مسافتی را با ما رکاب بزنند.

محمدی اضافه کرد: همچنین ۴۸۰ اصل نهال درخت که با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر تهیه می شود، با فاصله مکانی یک کیلومتری (کمتر یا بیشتر) از سوی اعضای گروه پشتیبانی (سایکل توریسم لیان) ما در محل مناسب کاشته شود.

گوینده رادیو بوشهر اضافه کرد: با کاشت یک نهال در ابتدای مسیر (مبدا) و در انتهای مسیر( مقصد) در این اتفاق محیط زیستی شریک هستم و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در جریان رکاب زنی در کنارمان هستند تا زباله ها و بطری های پلاستیکی و شیشه ای که در نوار ساحلی و طول مسیر ریخته شده است را جمع آوری کنند.

وی افزود: ما فقط رکاب نمی زنیم بلکه قرار است با این رویداد نشان دهیم که بدون مصرف سوخت و ایجاد آلودگی محیط زیستی سفر می کنیم،درخت می کاریم، نوار ساحل خلیج فارس را از بطری های شیشه ای و پلاستیکی که چرخه زیستی طبیعت را مختل می کنند، پاک می کنیم و این یعنی ساحل خلیج فارس، ساحل پاک که شعار ماست.

محمدی در ارتباط با انتخاب مسیر دیلم- عسلویه اظهار کرد: چون یکی از آلوده ترین نقطه کشور ما جنوب استان بوشهر یعنی شهر عسلویه و شهر دیلم بکرترین و پاک ترین سواحل را دارد در واقع از نقطه ای پاک شروع به رکاب زدن می کنیم با این شعار که با دوچرخه سواری، کاشت درخت و پاک سازی سواحل، آنجا را تبدیل به نقطه ای پاک و سالم کنیم که این یک اتفاق گروهی است.

حجت محمدی ۴۲ ساله، در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی تحصیل کرده، کارمند صدا و سیما است و به عنوان گوینده رادیو سال هاست مشغول به فعالیت است.وی چند سالی است که به مناسبت روز بوشهر یک اتفاق ورزشی را در رشته هایی چون دو، ورزش های آبی و اکنون دوچرخه سواری در استان بوشهر رقم می زند و به نوعی در ترویج و فرهنگ سازی نسبت به حفظ و اهمیت به زیست سالم از سوی مردم استان بوشهر و مسئولان بوشهر، سهم خودش را به نوعی ایفا می کند.

وی سفرهای دوچرخه ای یا «سایکل توریسم» خود را از اولین بار از فروردین سال ۱۴۰۰ به تنهایی از بوشهر به کنگان آغاز کرد.در خرداد ماه همان سال، اولین سفر گروهی اش را با دیگر دوچرخه سواران گروه سایکل توریسم لیان از شهر بوشهر به مقصد مرودشت شیراز تجربه کرد و بعد از آشنایی با این گروه به مدیریت و مربی گری حبیب فیوض در این رشته فعالیت خود را تاکنون ادامه می دهد.

محمدی در طول این سه سال سفرهای دوچرخه ای خود همه شهرستان های استان بوشهر به غیر از شهرستان جم را با دوچرخه و به شکل رفت و برگشت رکاب زده است.

همچنین مسیر شیراز ـ مرودشت (رفت و برگشت)، شیراز ـ سپیدان (رفت و برگشت) و رکاب زنی به دور دریاچه وان در ترکیه از دیگر مقاصد و تجربیات سفرهای دوچرخه ای حجت محمدی است.

  • منبع خبر : ایرنا