طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا کی اعتبار دارد؟
طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا کی اعتبار دارد؟

ندای استان:مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: فروشگاه‌هایی که کالای غیر از کالاهای مذکور و روشی غیر از روش اعلام شده اقدام کنند بر اساس قانون نظام صنفی با آنها برخورد خواهد شد.

به گزارش ندای استان،مصدق کشاورزی جمعه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح کالابرگ فجرانه در قالب ۱۱ قلم کالای اساسی برای دهک‌های یک تا هفت به میزان هر نفر ۲۲۰ هزار تومان از ۱۷ بهمن ماه آغاز شد و این طرح تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح به صورت اعتبار ماهانه یعنی هفدهم بهمن ماه تا هفدهم اسفند ماه مشمولان فرصت دارند از کالاهای تعیین شده خریداری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بیان کرد: وظایف هر یک از دستگاه‌ها در این طرح مشخص شده است وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تکالیف خود را در خصوص اجرای زیرساخت‌های لازم برای کالابرگ الکترونیک و تأمین منابع مالی آن اقدام لازم انجام داده است برای این منظور در استان بوشهر بالغ بر هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شده است.

وی افزود: در این طرح افراد الزاماً باید از این ۱۱ قلم کالای شامل برنج، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر خریداری کنند و دولت ما به التفاوت قیمت سال ۱۴۰۱ این کالاها نسبت به سال جاری در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

کشاورزی تاکید کرد: دستگاه‌های همکار در این طرح که شامل سازمان صنعت و معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف باید نظارت لازم بر اجرای این طرح در فروشگاه‌های استان داشته باشند و در صورت هرگونه تخطی از این دستورالعمل و شیوه نامه مربوطه سازمان صمت و اتاق اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی برخورد لازم را انجام دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بیان داشت: از ابتدای طرح کالابرگ الکترونیک، قرارگاه کالابرگ الکترونیکی در سطح شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است و در مرکز استان ریاست این قرارگاه بر عهده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی می‌باشد که به صورت مستمر بر اجرای این طرح نظارت می‌کنند.

کشاورزی اعلام کرد: فروشگاه‌هایی که کالای غیر از کالاهای مذکور و روشی غیر از روش اعلام شده اقدام کنند بر اساس قانون نظام صنفی با آنها برخورد خواهد شد.

کشاورزی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار بررسی‌های لازم مستمراً انجام دهد تا هیچ گونه کمبود کالایی در ۱۱ قلم کالای اعلامی نداشته باشیم.

دبیر قرارگاه استانی کالابرگ الکترونیکی استان بوشهر در پایان گفت: افراد برای اینکه از میزان یارانه تشویقی و مانده آن مطلع شوند و اینکه آیا مشمول این طرح هستند یا خیر می‌توانند با نصب «اپلیکیشن شما» بر روی گوشی‌های همراه خود میزان یارانه تخصیصی فروشگاه‌های فعال در این طرح را شناسایی کرده و یا با شماره گیری کد دستوری اعلام شده اقدام کنید.

وی گفت: مردم می‌توانند یارانه را نقدی دریافت کنند و استفاده از آن در قالب طرح کالابرگ اختیاری است البته در این صورت از مبلغ تشویقی یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر اظهار داشت: در طرح جدید کالابرگ الکترونیک شرط ۲ میلیون ریال خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی) علاوه بر یارانه سه و چهار میلیون ریالی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت می‌کنند.

کشاورزی گفت: مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است.