جمعیت استان بوشهر: ۱/۲۰۸/۶۵۵ نفر
جمعیت استان بوشهر: ۱/۲۰۸/۶۵۵ نفر

ندای استان:بیشترین اسامی انتخابی برای نوزادان پسر و دختر استان بوشهر طی سالجاری اعلام شد.

به گزارش ندای استان،مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه جمعیت استان در پایان آذر ماه امسال به یک میلیون و ٢٠٨ هزار و ۶۵۵ نفر رسیده است، اظهار داشت: برای ثابت ماندن جمعیت فعلی باید نرخ باروری ۲.۱ فرزند باشد یعنی هر پدر و مادر ۲ فرزند داشته باشند در حالی که این رقم اکنون در استان به ۱.۶ رسیده است.

اسکندر پاسالار گفت: نرخ رشد جمعیت استان در سال گذشته ٧/ درصد ثبت شده است؛ یعنی به ازای هر ١٠٠٠ نفر، ٧ نفر به جمعیت استان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه ۷۱.۵ درصد جمعیت استان بوشهر در شهرها سکونت دارند خاطرنشان کرد: از جمعیت استان بوشهر ۵۳ درصد مردان و ۴۷ درصد زنان تشکیل می‌دهند.

به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ١٠٨ پسر متولد می شود. 

اسکندر پاسالار، گفت: طی ٩ ماهه نخست امسال ١٠ هزار و ١٠۶ ولادت در استان بوشهر ثبت شده که از این تعداد ۵ هزار و ٢۴٧ مورد پسر و ۴ هزار و ٨۵٩ مورد دختر بودند.

وی با بیان اینکه به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ١٠٨ پسر متولد شده است خاطرنشان کرد: این نسبت جنسیتی در مدت مشابه سال قبل عدد ۱۰۶.۹  به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، اعلام کرد: میانگین سن مادران در تولد اولین فرزند در استان طی سالهای اخیر پایین تر از میزان کشور بوده است.

ثبت ٣٩٠ چندقلوزایی در ٩ ماهه امسال

اسکندر پاسالار، با اشاره به ثبت بیش از ٣٩٠ مورد چند قلوزایی در ثبت احوال استان بوشهر اظهار کرد: در ٩ ماهه سال جاری و بر اساس آمارهای ثبت شده تاکنون ٣٩٠ مورد چندقلوزایی در استان ثبت شده که ١٨۴ مورد آن دوقلوزایی، ۶ مورد سه قلوزایی و ١ مورد چهارقلوزایی بوده است.

فاطمه و حسین دارای بیشترین فروانی

پاسالار افزود: نام‌های فاطمه، زهرا، رستا، نورا و زینب بیشترین فروانی نام در استان را طی ٩ ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص فروانی اسامی پسران نیز گفت: نام‌های حسین، محمد، علی، امیرعلی و امیرحسین دارای بیشترین فراوانی در این مدت هستند.

کاهش  ٢.٧ درصدی وفات در استان

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، تعداد وفات های ثبت شده ٩ ماهه را ٣ هزارو ۵٢١ واقعه اعلام کرد و اظهار داشت: وفات های ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢.٧ درصد کاهش داشته است.

پاسالار نسبت جنسی مرگ و میر در استان را ١٢۴.۶ اعلام کرد و افزود: به عبارتی به ازای فوت هر ١٠٠ زن نزدیک به ١٢۵ مرد فوت کرده اند.

میانگین سنی زوج و زوجه در بوشهر به ترتیب ٢٨.٧ و ٢۴.۵ سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، آمار ازدواج های ٧ ماهه سال ١۴٠٢ را ٣ هزارو ٢۴٧ واقعه اعلام کرد و افزود: بیشترین ازدواج بین مردان ٢۶ ساله با زنان ١٨ ساله ثبت شده است.

وی در خصوص میانگین سنی ازدواج بار اول زوجین گفت: میانگین سنی زوج و زوجه در کشور به ترتیب ٢٨.٢ و ٢٣.٩ سال است که این میانگین در استان برای زوج ٢٨.٧ سال و برای زوجه ٢۴.۵ سال به ثبت رسیده است.

۹۴.۸ از جمعیت استان تقاضای کارت هوشمند ملی داده اند.

اسکندر پاسالار، گفت: در مجموع ٨٧٨ هزار و ۶٠ تقاضای کارت هوشمند ملی در استان ثبت شده که ۹۴.۸ از جمعیت واجد شرایط استان پوشش داده است.

وی با اشاره به اینکه ٧٨۴ هزار و ۶٠١ نفر از این افراد کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند افزود: ١٠ هزار و ٧٧۵ قطعه کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان استان آماده تحویل به صاحبان آن‌هاست که این افراد برای تحویل کارت خود مراجعه نکرده اند.

پاسالار با بیان اینکه علیرغم پیامک‌هایی که به صاحبان کارت‌ها ارسال شده هنوز برای دریافت مراجعه نکرده اند، تاکید کرد: افرادی که پیامک تحویل کارت ملی هوشمند را دریافت کرده اند سریعتر به دفاتر پیشخوان استان مراجعه و کارت خود را دریافت نمایند.

گام های بلند سازمان ثبت احوال به سمت “دولت کاملا هوشمند”

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: شعار ثبت احوال در دولت سیزدهم “دولت کاملا هوشمند” است و با سرعت به این سمت حرکت می‌کنیم؛ امیدواریم به زودی همه خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هویت ملی ایرانیان (سهیم)، بیان کرد: در این قالب ١٩ خدمت به صورت الکترونیک ارائه می‌شود که در کاهش وقت و هزینه مردم و دولت بسیار موثر است.

پاسالار، عنوان کرد: پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، تغییر نشانی، انتخاب نام، تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، صدور گواهی تجرد، صدور شناسنامه (تعویض و المثنی)، رونوشت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور، ثبت ازدواج با اقرار نامه، رونوشت وفات، رونوشت وفات اتباع، هیات حل اختلاف، کمیسیون تشخیص سن، صدور پروانه ارائه خدمات ثبت احوال، مدارک پیدا شده از این اقدامات است.

  • منبع خبر : ایرنا