اعتیاد؛عامل اصلی انتقال ایدز در استان بوشهر
اعتیاد؛عامل اصلی انتقال ایدز در استان بوشهر

ندای استان:قاسم برجویی فرد گفت: یکی از مشکلات جدی در زمینه” اچ . ای . وی ” شناسایی مبتلایان است طوریکه نیمی از بیماران شناسایی نمی‌شوند و افراد نیز از بیماری خود آگاهی ندارند.

به گزارش ندای استان،معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اعتیاد تزریقی با ۵۷.۵ درصد عامل نخست انتقال بیماری ” اچ .ای .وی” و ” ایدز” در این استان شناسایی شده است.

” قاسم برجویی فرد” اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۶۱۳ بیمار مبتلا به ” اچ .ای. وی ” و ” ایدز ” در استان بوشهر شناسایی شده است که از این شمار ۵۰۹ نفر مرد و ۱۰۴ نفر زن هستند.

وی بااشاره به اینکه انتقال بیماری ایدز از طریق فراورده های خونی در سالجاری در این استان صفر بوده است یادآور شد: روابط جنسی با ۲۵.۵ درصد ،مادر به کودک ۲.۵ درصد و ۱۴.۵ درصد عوامل ناشناخته از دیگر موارد مربوط به انتقال ” اچ.ای. وی” و ” ایدز” در استان بوشهر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از مجموع ۶۱۳ مورد بیمار شناسایی شده ۱۵ مورد آن مربوط به سالجاری است که از این شمار ۱۲ نفر مرد و ۳ نفر نیز زن هستند.

برجویی فرد با اشاره به اینکه شناسایی بیماران ایدزی یکی از شاخص‌های موفق در زمینه پیشگیری است تصریح کرد: برغم وجود افراد مبتلا به ” اچ. ای . وی ” و بیماران ” ایدزی ” در همه شهرستانهای این استان اما شهرستان‌های بوشهر و دشتستان بدلیل تعدد آزمایشگاهها ، مراکز مشاوره و جمعیتی در شناسایی مبتلایان و بیماران موفق تر عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در زمینه” اچ . ای . وی ” شناسایی مبتلایان است طوریکه نیمی از بیماران شناسایی نمی‌شوند و افراد نیز از بیماری خود آگاهی ندارند.

این مقام بهداشتی گفت: شمار زیادی از بمیاران شناسایی شده در استان بوشهر تحت درمان و ویروس آنها کنترل شده است طوریکه برخی افراد مبتلا صاحب فرزند بدون بیمار نیز می‌شوند.

برجویی فرد تصریح کرد: با افزایش شناخت مردم نسبت به این بیماری و آگاهی خانواده ها به آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر این بیماری نیز قابل کنترل و حتی ریشه کنی است.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است و نباید انگ اجتماعی به آن زد افزود: برخی از افراد حتی از نحوه و انتقال بیماری خود نیز اطلاع ندارند که ضرورت اجرای طرح های غربالگری و شناسایی به موقع مبتلایان را دوچندان کرده است.

برجویی فرد یادآورشد: شعار روز جهانی ایدز ۱۴۰۲، ارتقا خدمات تشخیص “اچ .آی. وی” با مشارکت اجتماعی دستیابی به پوشش همگانی خدمات پیشگیری و تشخیص این بیمار است که در برنامه ملی استراتژیک کنترل آن ۲۳ سازمان و ارگان مسوولیت مشارکت دارند .

وی گفت: اگرچه به نظر می رسد شیوع ” اچ. ای . وی ” در کشور و به طبع آن استان بوشهر در جمعیت عمومی هنوز پایین باشد، اما بقا این امر در گرو استمرار خدمات پیشگیری در سطح وسیع است .

ایدز (AIDS) ، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

  • منبع خبر : ایرنا