هیچ محموله‌ای از میگوهای صادراتی بوشهر مرجوع نشده است
هیچ محموله‌ای از میگوهای صادراتی بوشهر مرجوع نشده است

ندای استان:مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر: میگوی پرورشی استان بوشهر به ۲۳ کشور دنیا ( از جمله یکهزارو ۶۰۰ تن از محصول پارسال به چین ) صادر شد و مورد استقبال بزرگترین بازارهای جهانی میگو قرار دارد.

به گزارش ندای استان،”عقیل امینی ” روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برگشت ۶ کانتینر یخچالدار میگوی صادر شده استان بوشهر به چین بدلیل آلودگی به فاضلاب توسط یکی از سایت‌های خبری به نقل از فردی بی نام و نشان که او را تولید کننده و صادر کننده آبزیان معرفی نموده صد در صد دروغ ، جعلی و غیر واقعی است.

وی یادآورشد: میگوی پرورشی استان بوشهر به ۲۳ کشور دنیا ( از جمله یکهزارو ۶۰۰ تن از محصول پارسال به چین ) صادر شد و مورد استقبال بزرگترین بازارهای جهانی میگو قرار دارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: در همین مدت ۲۰ کانتینر میگوی پرورشی این استان به اروپا که یکی از سختگیرانه ترین قوانین بهداشتی در زمینه سلامت آبزیان را دارد صادر شده که نه تنها ۲۰کاتینر یادشده بلکه تمام محموله‌هایی که در ۳۰ سال صادرات میگوی ایران به اروپا صادر شده همه از سد نظارت‌های دقیق نهادهای نظارتی عبور کرده و حتی یک مورد برگشت یا گواهی مردود شده نیز گزارش نشده است.

امینی ادامه داد: این امر بدان علت است که که مطابق ضوابط بهداشتی تمام محموله ای تولیدی آبزیان ایران و به خصوص میگوی پرورشی صادراتی براساس پروتکل های سازمان جهانی بهداشت دام توسط سازمان دانپزشکی کشور کنترل و پس از انجام آزمایش های لازم گواهی صادرات اخذ می کند.

وی گفت: براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران ، روسیه هم اکنون بزرگترین بازار میگوی ایران است و از مجموع ۱۷ هزار تن میگوی صادراتی به کشور یاشده در سال گذشته قریب به ۱۴ هزار تن آن مربوط به تولیدات استان بوشهر بوده است.

امینی تصریح کرد: قرینه دیگر بر رد ادعای مطرح شده این است که مقام های نظارتی و بهداشتی قرنطینه ای ۲۳ کشور مقصد صادراتی آبزیان استان بوشهر ( اعم از چین، روسیه و ارواسیا، ترکیه ، اروپا، کشورهای همسایه و آسیای جنوب شرقی ) برای همه محموله های وارداتی میگوی خود از ایران پس از انجام آزمایش های لازم اقدام به ترخیص و واردات محصولات آبزیان صادراتی ایران کرده اند و اگر آلودگی های ادعایی فاضلاب شهری وجود داشت چنین پدیده ای رخ نمی داد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: همچنین در صورت بروز چنین مشکلاتی، مرجع قرنطینه‌ای کشور مقصد مراتب نقض موارد بهداشتی را به صورت رسمی به مقام‌های بهداشتی گواهی دهنده کشور صادر کننده منعکس می‌کنند که براساس استعلام انجام شده از سازمان دامپزشکی کشور و همچنین سفارت کشورمان در پکن چنین موضوعی به سازمان دامپزشکی ایران گزارش نشده است.

وی گفت: انتشار این گونه خبرهای بی پایه موجب لطمه زدن به اعتبار و حیثیت تولید کنندگان و کل فعالان صنعت میگو و به خصوص مرجع رسمی گواهی دهنده کشور که عضو برجسته و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت دام است می شود و لازم است این رویه ناصواب اصلاح شود .