سهم ناچیز خرمای بوشهر از صادرات
سهم ناچیز خرمای بوشهر از صادرات

ندای استان:انتظار می‌رود که مسئولان از همه ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنند و شاهد تقویت بازارهای بین‌المللی برای محصولات تولیدی کشاورزان باشیم.

به گزارش ندای استان،استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود که حدود ۱۵ درصد از تولید سالانه این محصول را در کشور دارد.

سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن محصول شامل خارک، رطب و خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت می‌شود که بخشی از آن در داخل استان و بخشی در سطح کشور مصرف شده و بخشی نیز صادر می‌شود.

کمتر از ۲۰ درصد خرمای استان بوشهر صادر می‌شود که نسبت به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خرمای استان بوشهر بسیار کمتر است و انتظارها بیش از اینها است.

برخی از تصمیمات و اعمال مقررات جدید و عوارض باعث شده تا طی سال‌های اخیر شاهد اختلال در قیمت خرما باشیم. محصولی که بهترین راهکار برای بهبود وضعیت بازار آن، حضور در بازارهای خارجی است.

مشکلات نخل و خرما همچنان پابرجا است

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعمال برخی محدودیت در مسیر صادرات محصولات کشاورزی، گفت: دولت برای رونق‌بخشیدن به صادرات خرما پای کار باشد.

ابراهیم رضایی در نشست میز ملی خرما در بوشهر اظهار داشت: هر سال نشست میز خرما را برگزار می‌کنیم ولی پیشرفتی حاصل نشده و و مسائل و مشکلات تکراری است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مطرح شده توسط فعالان حوزه خرما حل نشده و دوباره مطرح می‌شود افزود: اعمال تعرفه و عوارض برای صادرات محصولات کشاورزی تصمیمی نابجا بود که صادرات این محصولات را با چالش جدی روبرو کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این تصمیمات رونق بازار خرما را گرفتند اضافه کرد: تمرکز و اقتدار لازم دیده نمی‌شود و موضوعاتی همچون عوارض و مقررات استاندارد و… از توسعه صادرات خرما جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: یک مسئله و موضوع کوچک باعث می‌شود تا افراد زیادی در این زمینه پیگیر شوند و باز هم شاهد نتیجه نباشیم. در حوزه ارائه تسهیلات، زیرساخت‌ها و… شاهد چالش‌ها و کمبودهایی هستیم.

رضایی ادامه داد: درخواست داریم اینقدر اصرار نکنیم که قیمت خرما پایین باشد، چرا باید در تهران قیمت خرما ۲۰ هزار تومان باشد. آیا این فشارها برای پسته ۶۰۰ هزار تومانی هم هست؟ وقتی خرما از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان می‌رسد کلی محدودیت اعمال می‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان دولتی تصریح کرد: واقعاً اگر کاری به کار کشاورزان و نخل‌داران نداشته باشید بهتر است. برخی از تصمیمات دست و پای فعالان حوزه خرما را می‌بندد.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‌های کشاورزان ما سرمایه در گردش است. انتظار می‌رود که از منابع استان برای ارائه تسهیلات مناسب به فعالان حوزه کشاورزی استفاده شود و شاهد رونق خرما باشیم.

انتظار می‌رود که مسئولان از همه ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنند و شاهد تقویت بازارهای بین‌المللی برای محصولات تولیدی کشاورزان باشیم.