اسامی پرطرفدار دختر و پسر در استان بوشهر
اسامی پرطرفدار دختر و پسر در استان بوشهر

ندای استان:مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر از روند رو به افزایش گرایش خانواده‌ها به تغییر نام و یا انتخاب نام‌های جدید برای نوزدان خبر داد و گفت: گرایش‌ انتخاب نام‌های جدید برای نوزدان طی ۱۰ سال اخیر بیشتر شده است.

به گزارش ندای استان،”اسکندر پاسالار” روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه بر اساس آمار فراوانی نام ها، طی ۱۰ سال گذشته در استان بوشهر گرایش به نام های جدید بیشتر شده است، اظهار کرد: نام های مذهبی همچنان در صدر نام گزینی بوشهری ها قرار دارد.

وی افزود: مشاهدات آماری نشان می‌دهد ذائقه خانواده‌ها تغییر چشمگیری داشته است و نام های ایرانی و غیرمذهبی نیز توانسته‌اند در بین اسامی مذهبی جایگاهی را به خود اختصاص دهند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر به مقایسه ۲۰ نام برتر پسران طی ۱۰ سال گذشته با هفت ماهه امسال پرداخت و گفت: نام های پسران این استان در ۱۰ سال گذشته که دارای بیشترین فراوانی بوده اند شامل “امیرعلی، ابوالفضل، محمد، علی، امیرحسین، حسین، علیرضا، محمدطاها، رضا، مهدی، محمدرضا، امیرمحمد، علی اصغر، محمدمهدی، امیرعباس، طاها، پارسا، محمدحسین، امیررضا و محمدجواد” بوده است و در هفت ماهه امسال نام های “حسین، علی، محمد، امیرعلی، امیرحسین، علیرضا، آراد، کیان، آیهان، رضا، ماهان، آریا، شاهان، محمدحسین، امیرعباس، محمدرضا، ابوالفضل، مهدی، کارن و آرسام” دارای بیشترین فراوانی هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته نام های “فاطمه، زهرا، رقیه، زینب، فاطمه زهرا، یسنا، مریم، مهسا، ریحانه، نازنین زهرا، ستایش، هستی، سارا، نرجس، سارینا، معصومه، بهار، کوثر، نیایش و فاطیما” ۲۰ نامی بودند که در صدر نام گذاری ها استان قرار داشتند، ادامه داد: این در حالی است که اسامی که از ابتدای امسال تا زمان حاضر بیشترین انتخاب را داشته اند نام های “فاطمه، زهرا، رستا، دلوین، نورا، زینب، حلما، آیلین، رقیه، فاطمه زهرا، آوا، آوینا، آیسان، هانا، ریحانه، نیکا، پناه، دنیز، نیلا و بهار” می باشند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب نام های مذهبی از جایگاه ویژه ای در بین خانواده های بوشهری برخوردار است، بیان کرد: کلیه اسامی که در ثبت احوال مورد موافقت قرار می گیرد از لحاظ معنا و مفهوم مناسب هستند.

پاسالار گفت: رویکرد سازمان ثبت احوال همواره احترام به حقوق افراد است و انتخاب نام فرزندان جزئی از حقوق شهروندان قلمداد می شود.

وی ادامه داد: به منظور رعایت حقوق شهروندی، نام‌هایی که در فهرست نام‌گذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنانچه با قوانین جاری ثبت احوال مغایر نباشند، متقاضی می‌تواند آنها را انتخاب کند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به «کمیته انتخاب نام» سازمان ثبت احوال، گفت: این کمیته بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در آن ۲ استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی، ۲ نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت‌ احوال حضور دارند که نام درخواست ‌شده توسط افراد در این کمیته بررسی و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اعلام این که نام‌ها و القاب هویت ما را تشکیل می‌دهند، گعت: با توجه به فرهنگ غنی و پیشینه این سرزمین نام‌های دخترانه و پسرانه می‌تواند برگرفته از الگوی‌های دینی – مذهبی، ملی – باستانی، قومی، منطقه‌ای، تاریخی، گل‌ها و طبیعت باشد.

پاسالار عنوان کرد: به همین سبب سازمان ثبت احوال با رویکرد تعاملی احترام به علایق و سلایق خانواده ها را در دستور کار دارد و همراه با تغییر سلایق نسل جدید با نگاه نوین و پویا با رعایت اصول دینی، ملی، فرهنگی و تاریخی با شهروندان همراه می شود تا زمینه رضایتمندی مردم را فراهم آورد.

  • منبع خبر : ایرنا