خط و نشان برای بکارگیری افاغنه در بوشهر/ تهدید شهرداران به جریمه و زندان
خط و نشان برای بکارگیری افاغنه در بوشهر/ تهدید شهرداران به جریمه و زندان

ندای استان:مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان بوشهر گفت: طرح نظارت بر اصناف و کارفرمایان درباره بکارگیری اتباع افغان غیرمجاز در استان بزودی آغاز می شود.

به گزارش ندای استان،مصدق کشاورزی در نشست خبری با اشاره به اینکه ساماندهی اتباع غیرمجاز خصوصا افاغنه به مطالبه مردمی مبدل شده، اظهار داشت: براساس قانون، کارفرمایانی که از اتباع افغان غیرمجاز استفاده کنند یا کارت اشتغال آنها با شغلی که دارند مرتبط نباشد، روزانه ۸۸۴ هزارتومان بابت هر تبعه جریمه می شوند.

به گفته کشاورزی، این مهم به اصناف اطلاع رسانی شده و اگر در گشت ها و بازدیدها تبعه افغان غیرمجاز مشاهده شود، جرائم اعمال خواهد شد و آن تبعه هم باید به مرز بازگردانده شود.

اولویت مقابله با افاغنه غیرمجاز از گناوه و دیلم

وی ادامه داد: این موضوع با اولویت دو شهرستان دیلم و گناوه که سکونت اتباع افعان ممنوع می باشد آغاز و در ادامه در سایر شهرستان ها هم دنبال می شود.

هشدار به شهرداران استان درباره دستفروشی افاغنه

کشاورزی همچنین به شهرداران هشدار داد و اضافه کرد: درباره دستفروشان افغان هم که کارفرمایی ندارند و بعضا در مشاغلی مثل اغذیه فروشی که با سلامت مردم ارتباط دارد بدون مجوز فعالیت می کنند، ما شهرداری ها را مسئول می دانیم.

مدیرکل کار استان تصریح کرد: با استان نیز هماهنگی شده و فرصت دو هفته ای به شهرداری ها داده ایم که نسبت به جلوگیری از دستفروشی افاغنه غیرمجاز اقدام کنند؛ وگرنه شخص شهردار را بابت این دستفروشان هر روز ۸۸۴ هزارتومان جریمه می کنیم.

وی افزود: درصورت عدم توجه شهرداران، در مرحله دوم جریمه موردنظر دو برابر می شود و اگر به قانون بی توجهی گردد، شهردار به مرجع قضایی معرفی خواهد شد که می توان از احکامی مثل ۹۳ روز زندان بابت تخطی از وظایفش استفاده کرد.

به گفته کشاورزی، درباره مشاغلی مثل پرورش میگو نیز با مالکان آنها مذاکراه شده که پیگیر آموزش به کارجویان ایرانی باشند و بهانه ای بابت بکارگیری افاغنه غیرمجاز پذیرفتنی نیست. ضمن اینکه برخی از این مشاغل از تسهیلات یارانه ای هم بهره می برند و باید اشتغال خود را به ایرانی ها اختصاص دهند یا اگر بنای استفاده از اتباع خارجی دارند، کارت اشتغال شان در همان زمینه باشد.

تخمین می زنیم جمعیت افاغنه بوشهر ۵ برابر شده

مدیرکل بوشهربا بیان اینکه از زمان روی کارآمدن طالبان، به دلیل مهاجرت افاغنه، تخمین زده می شود جمعیت آنها در بوشهر به ۵ برابر هم رسیده باشد که ساماندهی و نظارت بر آنها ضروری کرده، امیدوار است با طرحی که در دستور کار است، هم چهره شهرها و اصنافی که اتباع غیرمجاز دارند ساماندهی شود و هم فرصت های اشتغال بیشتری برای جوانان هم استانی فراهم گردد.