تکمیل اولین مجتمع آبزیان کشور در بوشهر، معطل تعهد دولت
تکمیل اولین مجتمع آبزیان کشور در بوشهر، معطل تعهد دولت

ندای استان: احمدی گفت:فاز دوم مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در چهار هکتار با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود که تولید ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش فراهم می‌کند.

به گزارش ندای استان،علی احمدی زاده در نشست خبری سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که در سالن خبرگزاری ایرنا بوشهر برگزار شد، افزود: قرار بود مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت مشارکتی در شهرک زیست فناورانه بندر دلوار تنگستان احداث شود که عملیات اجرایی آن از سال ۹۹ آغاز و مدت یک سال است که این پروژه متوقف شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه اکنون مجوز فعالیت ۶۷ طرح پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده گفت: طرح‌های پرورش ماهی نیاز به بچه ماهی هستند که راه‌اندازی مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر به عنوان یک ضرورت در استان مطرح است.

وی بیان کرد: در اجرای طرح مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر قرار بود ۵۰ درصد از محل اعتبارات این مجموعه و مابقی از محل اعتبارات استانی تأمین شود که اکنون ۱۵ میلیارد تومان از سوی مجموعه جهاد دانشگاهی تأمین شده و هنوز سهم استان در این بخش تأمین نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر اظهار داشت: مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر معطل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی اضافه کرد: فاز دوم مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در چهار هکتار با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود که تولید ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش فراهم می‌کند.

وی گفت: با توجه به اهمیت پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر برای پرورش دهندگان ماهی در قفس است انتظار می‌رود با همکاری استان این پروژه تا هفته دولت سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ایجاد مجهزترین آزمایشگاه بوشهر توسط جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی از راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک بوشهر به عنوان خدمتی به مردم استان خبر داد و گفت: این آزمایشگاه با تجهیزات پیشرفته و ۴ مسئول فنی از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت اجرایی و با تعرفه دولتی در حال خدمت است تا مراجعات به استان های دیگر خصوصا برای ازدواج و فرزندآوری را حذف کند.

علی احمدی‌زاده ادامه داد: این آزمایشگاه با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شده و امروز با ظرفیت روزانه حداقل ۴۰۰ تست با تعرفه دولتی در حال فعالیت است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر همچنین با اشاره به ذخیره ماهانه ۴۰ تا ۵۰ سلول بنیادی در بانک ذخیره‌سازی سلول بنیادی خون بندناف گفت: طی پنج سال گذشته تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نمونه سلول بنیادی در این بانک ذخیره شده است.

وی ادامه داد: امروز سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف و سخت از جمله سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و دیگر بیماری‌های مادرزادی نقش ویژه‌ای برعهده دارند.

احمدی‌زاده با اشاره به اینکه در سند اقتصادی دانش‌بنیان هشت اولویت برای جهاد دانشگاهی استان بوشهر تدوین شده، اظهار کرد: توسعه فرهنگ کارآفرینی، طرح‌های شیلات و حوزه اقتصاد دریا محور و آموزش مهارت و فناوری در رشته‌های صنعت نفت و گاز مورد توجه ویژه قرار گرفته و هدف‌گذاری شده است.

ذخیره ۱۶۵۰ نمونه سلول بنیاد خون بند ناف در استان بوشهر

احمدی‌زاده با اشاره به ذخیره ماهانه ۴۰ تا ۵۰ سلول بنیادی در بانک ذخیره‌سازی سلول بنیادی خون بندناف گفت: در مدت پنج سال گذشته تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نمونه سلول بنیادی در این بانک ذخیره شده است.

وی ادامه داد: امروز سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف و سخت از جمله سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و دیگر بیماری‌های مادرزادی نقش ویژه‌ای برعهده دارند.

به گفته احمدی زاده تلاش می‌شود مجموعه جهاد دانشگاهی در زمینه سلول درمانی نیز ورود کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به فعالیت آزمایشگاه ژنتیک در این استان گفت: این آزمایشگاه با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شده و امروز با ظرفیت روزانه حداقل ۴۰۰ تست با تعرفه دولتی در حال فعالیت است.