۲۰ واحد راکد صنعتی و معدنی در استان بوشهر فعال می شود
۲۰ واحد راکد صنعتی و معدنی در استان بوشهر فعال می شود

ندای استان:به گفته صفوی در سال جاری برنامه‌های متنوعی از سوی وزارت صمت با نگاه اشتغالزایی و بالابردن ارزش افزوده صنعت تعریف و متناسب با این برنامه اتاق‌های فکر ایجاد شده است.

به گزارش ندای استان،مهدی صفوی روز سه‌شنبه در برنامه پاسخگویی استان بوشهر اظهار کرد:امسال در زمینه احیای واحدهای صنعتی و معدنی غیرفعال و راکد در این استان، ۲۰ واحد فعال می‌شود.

مدیرکل صمت استان بوشهر گفت:از این تعداد ۱۲ واحد صنعتی و هشت واحد نیز معدنی هستند که با فعال‌سازی آنها ۴۵۰ فرصت شغلی در بخش واحدهای صنعتی و یک فرصت شغلی نیز در واحدهای معدنی فراهم می‌شود.

وی افزود: براین اساس در سه ماه نخست امسال برخی واحدهای تولیدی که به سبب کمبود منابع مالی و مشکلات نوسازی و تجهیزات تعطیل شده بودند با تلاش انجام شده سه واحد صنعتی و یک واحد معدنی وارد چرخه فعالیت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: با توجه به برخی موانع شناسایی شده در بخش معادن در زمینه تجهیز و نوسازی، مسائل زیست محیطی و مشکلات قانونی؛ در زمان حاضر پروژه فعال‌سازی معادن در مقیاس کوچک مقیاس در دست اجرا است.

به گفته صفوی در سال جاری برنامه‌های متنوعی از سوی وزارت صمت با نگاه اشتغالزایی و بالابردن ارزش افزوده صنعت تعریف و متناسب با این برنامه اتاق‌های فکر ایجاد شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به برنامه نهضت احیای واحدهای صنعتی غیرفعال در استان‌ها گفت: شمار واحدهای صنعتی راکد و غیر فعال استان از۵۷ به ۳۷ واحد رسیده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده واحدهای غیرفعال متناسب با مسائل و مشکلاتی که دارند با استفاده از ظرفیت قانونی و مشوق‌هایی که دولت پیش بینی کرده به چرخه تولید بازگردانده شود.

افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در استان بوشهر

مدیرکل صمت استان بوشهر با بیان اینکه افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته عنوان کرد: در زمان حاضر ۱۵ واحد در بخش صنایع و معادن استان بوشهر پائین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند در حالی که پروانه بهره‌برداری آنها برای سه شیفت کاری تعریف شده اما اغلب در یک یا ۲ شیفت کاری فعال هستند.

صفوی گفت: بازار و بازاریابی برای محصولات داخلی از جمله مشکلات اغلب واحدهای صنعتی است که این امر باعث شده تا پائین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: تفکر واردات محور باعث شده تقاضا برای استفاده از کالاهای داخلی با مشکل روبرو شود.

وی گفت: همچنین تامین مالی، وجود برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر و وجود برخی مشکلات زیرساختی از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی است که باعث شده تا با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعال باشند.

به گفته صفوی برخی از این واحدها نیاز به سرمایه درگردش دارند که با توجه به تصمیم کارگروه رفع موانع تولید با همکاری بانک‌های عامل تلاش شده با اولویت بندی زمینه برخورداری این واحدها از ظرفیت تسهیلات تبصره ۱۸، رونق تولید و اعتبارات دور دوم سفرفراهم شود.

نوسازی و بازسازی صنایع

به گفته صفوی نوسازی و بازسازی صنایع از طریق ایمیدرو از دیگر اولویت‌های این اداره کل در سالجاری است که تلاش می‌شود برای تداوم فعالیت‌ واحدهای واجد شرایط از تسهیلات نوسازی و تجهیز ساختار بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تقاضاهای موثری برای فعالیت‌های صنعتی از طرف بخش خصوصی گفت: این تقاضاها افزون بر مواردی مرتبط با ظرفیت‌های منطقه‌ای درخواست‌های دیگری در زمینه صنایع دانش محور، مونتاژ، برق، الکترونیک و صنایع عمومی برای فعالیت‌های صنعتی به ثبت رسیده است.

صفوی تاکید کرد: هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری‌های صنعتی افزون بر ارتقای اشتغال صنعتی؛ رشد تولید و صادرات استان را نیز به دنبال دارد.

صفوی در خصوص واحدهای صنعتی که نیاز به بازسازی دارند گفت:  امسال از ۴۵ واحد صنعتی شناسایی شده پنج واحد در اولویت بازسازی قرار دارند که تلاش می‌شود مسائل و مشکلات آنها در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و با تامین مالی از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید و ثبت سفارش مورد بازسازی قرار گیرند.

وی بازسازی واحدهای صنعتی را منوط به تامین ماشین آلات جدید دانست و گفت: بیشتر واحدهای صنعتی استان برای بازسازی نیاز به تامین تجهیزات و ماشین آلات دارند.

پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسیلات تبصره ۱۶ در بخش صنعت

وی با اشاره به کسب رتبه برتر استان بوشهر در بخش پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی گفت: از سهم یکهزار میلیارد تومانی تسهیلات تبصره ۱۶ این استان در بخش صنعت ۸۰۰ میلیارد تومان این بخش اختصاص یافته است.

  • منبع خبر : ایرنا