نقاط پرحادثه استان بوشهر مهمترین دغدغه راهداری
نقاط پرحادثه استان بوشهر مهمترین دغدغه راهداری

ندای استان:مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: مهمترین دغدغه ما اکنون ۱۰ نقطه پرحادثه شناسایی شده در استان بوشهر است که ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم تاپایان سال اصلاحات انجام بگیرد.

به گزارش ندای استان،عبدالکریم اخترشناس صبح روز سه‌ شنبه ۶ تیر با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا واحد بوشهر افزود: این نقاط شامل سه نقطه پی در پی در  ابتدای محور دالکی-کنارتخته معروف به پیچ برق، محدوده روستاهای بوالخیر و محمدعامری در محور ساحلی بوشهر- دیر، تقاطع پارک جنگلی سرکره در محور اهرم- برازجان، پل دوم نمازگاه در محور دالکی-کنارتخته، محدوده محمدآباد- حسین زائری در محور خورموج- کنگان، تقاطع بوالفیروز در محور اهرم- برازجان و محدوده کلل در محور برازجان- گناوه است.

وی افزود: در نقاطی که معادن استان قرار دارند پایانه بار وجود ندارد تا کامیون‌ها بارنامه بگیرند اما به‌زودی اکیپ سیار در محل معادن مستقر خواهند شد تا کامیون‌ها برای دریافت بارنامه مشکل نداشته باشند.

مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر تصریح کرد: سازمان صمت هم وارد عمل شده و به معادن استان دستور داده که بر اساس استاندارد بار به کامیون‌ها تحویل دهند و کامیون‌ها نیز اجازه ندارند بیش از وزن مشخص، بار حمل کنند.

پرداخت تنها یک میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن به راهداری

راهداری با بیان اینکه سال گذشته در مجموعه تنها یک میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر پرداخت شد، تاکید کرد: از محل جریمه اضافه تناژ و درآمد حاصل از بارنامه‌ها در محورهایی که زیر ترافیک این معادن هستند، هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به کشف ۷۵ تخلف اضافه تناژ در استان از ابتدای سال تاکنون بیان کرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل مواد معدنی که نسبت به جابه‌جایی بار در مسیرهای مواصلاتی استان بوشهر اقدام می‌کنند، ملزم به دریافت بارنامه و کارت هوشمند هستند.

مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با بیان اینکه میزان اضافه تناژ شناسایی شده ۲۱۰ تن بوده است، گفت: برای ترمیم و بهسازی یک کیلومتر از راه‌های تخریب شده، اعتبار بسیار بالایی نیاز است که قبض جریمه‌های صادره پاسخگوی این خسارت‌ها نیست، از این رو مقرر شده از مبدا و شروع بارگیری ناوگان در معادن، بر تناژ آن نظارت صورت بگیرد.

اخترشناس با بیان اینکه  گشت‌های کنترل و نظارت، باسکول‌های سیار و همچنین چهار سیستم توزین در حال حرکت در پلیس راه‌ها به‌طور دقیق وزن کامیونها را می‌سنجند، افزود: به‌طور چشمی نیز می‌توان اضافه بار را شاهد بود.

استان بوشهر ۴۴۰۰ کیلومتر راه روستایی، فرعی و اصلی دارد

وی عنوان کرد: این استان ۲ هزار و ۴۰۹ کیلومتر راه روستایی دارد که هزار و ۹۳۸ کیلومتر آن آسفالته، ۶۰ کیلومتر شوسه و ۴۱۱ کیلومتر خاکی است.

اخترشناس با بیان اینکه در استان بوشهر چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی، فرعی و اصلی وجود دارد، اضافه کرد: از مجموعه این راه‌ها هزار و چهار کیلومتر محورهای شیرانی است که امسال روکش‌های همه محورهای اصلی و کریدوری استان تعویض خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۴۹۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان بوشهر از راه دسترسی مناسب برخوردار هستند، تصریح کرد: ۹۷ درصد روستاهای استان بالای ۲۰ خانوار آسفالته هستند و تنها ۹ روستای فاقد راه آسفالته بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد.

مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر اضافه کرد: در حال حاضر ۳۸ پروژه فعال با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه راه‌های روستایی در حال انجام است که شاخص‌ترین آنها احداث راه باغ تاج دشتستان به طول ۵ کیلومتر، احداث راه ریز به سرچشمه ۵ کیلومتر؛ احداث راه باغان سرچشمه ۱۴ کیلومتر، احداث راه گزدراز به شیخیان ۵ کیلومتر (فاز اول) و بهسازی و تعریض راه هاله به عسلویه به طول ۸ کیلومتر است.

۴۱ میلیون تردد در محورهای استان بوشهر ثبت شد

اخترشناس از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۱ میلیون تردد در محورهای استان بوشهر ثبت شده است، افزود: این آمار رشد ۱۲.۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سه ماهه سال گذشته را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول تعداد فوتی‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۲ را ۲۷ نفر اعلام کرد و افزود: در حالی که تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در ایام نوروز سال گذشته ۳۲ نفر بود این آمار امسال کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهند و استان بوشهر از لحاظ کاهش فوتی رتبه ۷ را نشان می‌دهد.

مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر، یکی از مهمترین دلایل بروز حوادث و تصادفات رانندگی در استان بوشهر، سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه دانست و بیان کرد: سرعت غیرمجاز ریشه در تمام سوانح جاده‌ای در استان بوشهر دارد.

اخترشناس با بیان اینکه بوشهر از استان‌های اول کشور در زمینه میانگین سرعت رانندگی است، هشدار داد: سرعت رانندگی مردم این استان در رانندگی را ۸۴ کیلومتر در ساعت است که این رقم ۱۰ کیلومتر بیشتر از میانگین کشور است.

افزایش ۳۰درصدی در تردد در محورهای استان بوشهر

وی کل تردد در محورهای مواصلاتی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ را ۱۴۶ میلیون و هفت هزار و ۹۲۸ تردد اعلام کرد و گفت: این رقم ۳۰ دصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با بیان اینکه عمده سفرها از این استان به استان‌های فارس و تهران و کهگیلویه و بویراحمد بوده است، تصریح کرد: ۶۴ دوربین نظارت تصویری در استان که طی سالجاری ۱۵ دوربین ارتقای کیفیت داشته اند.

پروژه‌های مصوب راهداری از سفر رئیس جمهور به استان بوشهر

اخترشناس مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان در حوزه راهداری و حمل نقل جاده‌ای را برای چهار پروژه و معادل ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هر چهار پروژه، اصلاح نقطه حادثه خیز پیچ‌های جاشک به طول ۶ کیلومتر با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث راه روستایی ریز- سرچشمه ۵ کیلومتر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ایمن سازی (تعریض و بهسازی) بوشهر به دیر به طول ۵ کیلومتر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بازگشایی محور ریز به دژگاه به طول ۲ کیلومتر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات راهداری در دولت سیزدهم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد گام‌های موثری در زمینه آسفالت، بهسازی، تعریض و ارتقای ایمنی محورهای استان بوده ایم، طوری که از شهریور ۱۴۰۰ و استقرار دولت سیزدهم سرمایه گذاری ۸۵۱ میلیارد تومانی در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر نیز در این دیدار با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ دستگاه ناوگان مسافری بهسازی و نوسازی در این استان شد، اظهار کرد: ۳۰۷ اتوبوس با میانگین عمر ۱۰ سال در استان بوشهر مشغول کار هستند که این میانگین در کشور ۱۵ سال است.

بوشهر همچنان یکی از جوان‌ترین ناوگان کشور را داراست

سید طالب لواسانی با اشاره به اینکه استان بوشهر همچنان یکی از جوان‌ترین ناوگان کشور را داراست، گفت: ۶۹۱ دستگاه مینی بوس با میانگین عمر ۱۴ سال در استان بوشهر فعال هستند که میانگین کشوری در این حوزه ۲۸ سال است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا معادل ۵۵۶ هزار سفر در استان بوشهر جابه‌جا شده است، اضافه کرد: این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر با اشاره به رشد ۲۱ درصدی جابه‌جایی کالا در سه ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن از این استان جابه‌جا شد که امسال این رقم به ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تن افزایش یافته است.

لواسانی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی سفر باری در استان بوشهر تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۴ هزار سفر باری در این استان انجام گرفت که امسال این رقم ۱۵۵ هزار سفر بوده است.

وی شاخص‌ترین فعالیت‌های استان بوشهر را در حوزه بار، کمک به جابه‌جایی و حمل کشتی ۳۰ هزار تنی گندم در بندر بوشهر دانست و گفت: سه هزار و ۳۰۰ ناوگان باری در استان با متوسط عمر ۱۳ سال مشغول فعالیت هستند.