برق مجانی برای بوشهری ها/ بدهکارترین مشترک برق استان
برق مجانی برای بوشهری ها/ بدهکارترین مشترک برق استان

ندای استان:حشمتی گفت: براساس این راهبرد تا سال ۱۴۰۵ باید خاموشی هر مشترک در سال ۸۰ دقیقه باشد، همچنین تلفات برق (سرقت) به ۸ درصد و مراجعه حضوری هم صفر شود.

به گزارش ندای استان،غلامرضا حشمتی در نشست خبری یکشنبه های پاسخگویی در سالن استانداری بوشهر با اشاره به طرح تشویق مشترکان خانگی از خرداد تا شهریور گفت: جزئیات طرح پاداش امسال وزارت نیرو نسبت به سال گذشته ۲ تغییر داشته که آن را جذاب‌تر کرده است. نخست آن‌که سال گذشته فقط مشترکان در محدوده الگوی مصرف می‌توانستند از پاداش صرفه جویی بهره‌مند شوند اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این طرح باشند.

ادامه داد: تغییر دوم آن است که میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان، متفاوت بوده و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد و مشترک در پله‌های بالاتر مصرفی قرار داشته باشد، رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود. مبنای محاسبه پرداخت پاداش هم، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است.

حشمتی با بیان اینکه مردم استان بوشهر ۹ ماه از سال برق را با تعرفه گرمسیری مصرف می‌کنند ادامه داد: الگوی مصرف برق در استان بوشهر سه هزار کیلووات است و مردم با مصرف کمتر می‌توانند تا یک میلیون تومان هدیه بگیرند و تا پایان سال بستانکار شرکت برق شده و خیال شان از قبوض برق راحت باشد.

وی تصریح کرد: پاداش کاهش هر کیلووات ساعت برای مناطق گرمسیر (از جمله بوشهر) ۱۰۰۰ تومان است و این رقم برای طبقات مصرفی ۱۵۰۰ تا ۳ هزار کیلووات ساعت ۷۵۰ تومان و برای بیش از ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین طبق محاسبات انجام شده، با کاهش مصرف مشترکان در این مناطق از ۳۲۰۰ کیلووات ساعت به ۱۸۰۰ کیلووات ساعت در ماه، پاداشی در حدود یک میلیون تومان به مشترک تعلق خواهد گرفت.

مدیر برق استان با بیان اینکه اگر این پاداش مدیریت مصرف به صورت نقدی پرداخت می شد جذابیت بیشتری داشت، گفت: دولت فعلا مصوب کرده که مبلغ پاداش در قبوض اعمال شود، ولی احتمال دارد پرداخت نقدی هم در دستور کار قرار بگیرد.

حشمتی  خاطرنشان کرد: در راستای پاداش به مشترکین برق در مدیریت مصرف سال گذشته از ۴۷ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی برق بیش از ۳۷ میلیارد تومان آن مربوط به مشترکین خانگی بود.

محدودیت برق صنایع و پمپ های کشاورزی

مدیرعامل برق استان بوشهر درباره محدودیت برق صنایع و کشاورزی در فصل گرما گفت: هر یک از مشترکان صنعتی مستقر در داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی استان یک روز در هفته به جز جمعه باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۱ تا ۲۳ کاهش دهند و فرقی نمی‌کند که این اعمال مدیریت در چه روزی از هفته باشد، از سوی دیگر روز جمعه کاملا آزاد هستند و می‌توانند بدون اعمال مدیریت مصرف، فعالیت کنند.

جشمتی اضافه کرد: در صورتی که مشترکان صنعتی، برنامه مدیریت مصرف ابلاغی را رعایت نکنند، با اخطار قبلی مشمول قطع برق شده و همچنین تعرفه قبض پرداختی آن‌ها به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: مشترکان چاه‌های کشاورزی استان نیز می‌بایست هر روز هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۷ مصرف برق خود را قطع کنند و در صورتی که این اعمال مدیریت را انجام دهند هزینه برق مصرفی آن‌ها در سایر ساعات روز رایگان خواهد بود.

هشدار قطع برق ادارات

حشمتی افزود: ساختمان‌های اداری بوشهر هم باید مصرف برق خود را در ساعات اداری ۳۰ درصد نسبت به دوره مصرف مشابه خود در سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و قطعا هر اداره ای چنین عملکردی نداشته باشد، پس از تذکر، برق شان قطع می شود.

مدیر برق استان با بیان این که چندان نمی‌توان برای مصرف بخش تجاری محدودیت ایجاد کرد افزود: با این حال سقف مصرف برای مشترکان تجاری در ماه هزار کیلووات ساعت در نظر گرفته شده و تعرفه آن نیز مشخص است.

پیشنهاد پایان کار ادارات در ساعت ۱۲

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییر ساعت کار ادارات از نیمه خرداد چقدر به مدیریت مصرف کمک می کند؛ تصریح کرد: به دلیل عدم تغییر ساعت در سالجاری، پایان ساعت کار ادارات در ساعت ۱۳ که در دستور کار می باشد، به معنای ساعت ۱۴ پارسال است، از این رو درخواست کرده ایم که ساعت کار ادارات به ۱۲ ظهر کاهش یابد تا مشابه پارسال باشد و حداقل در ماههای تیر و مرداد بتوان مصرف انرژی در ساعات گرم روز را مدیریت کرد.

بدهی ۳۵۰ میلیاردی دستگاه‌های مختلف به شرکت برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر از بدهی ۳۵۰ میلیارد تومانی برق مصرفی دستگاه‌های اجرایی استان به این شرکت خبر داد و گفت: بیشترین بدهی مربوط به نهادهای نظامی بوشهر است.

وی تصریح کرد: براساس قانون بودجه سالجاری، دستگاههای دولتی که بدهی آب و برق خود را تا شش ماه پرداخت نکنند، خزانه داری کل موظف شده هزینه آن رال به وزارت نیرو بپردازد که می تواند تا حدود زیادی حجم مطالبات را کاهش دهد.

کاهش خاموشی، اولویت برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به شعار ۸۰۸۰ طی چند سال اخیر توسط برق استان تصریح کرد: براساس این راهبرد تا سال ۱۴۰۵ باید خاموشی هر مشترک در سال ۸۰ دقیقه باشد، همچنین تلفات برق (سرقت) به ۸ درصد و مراجعه حضوری هم صفر شود.

حشمتی با بیان اینکه مراجعات با نصب سامانه برق من تا حدود زیادی مدیریت شده، گفت: همچنین خاموشی برق در استان برای هر مشترک در سال از ۱۲۰۰ دقیقه اکنون به ۱۷۰ دقیقه کاهش یافته و به سمت ۸۰ دقیقه در حال حرکت هستیم.

پرداخت خسارت ناشی از نوسان برق در بوشهر از هفته آینده

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر درخصوص گللایه مندی هم استانی ها درباره خسارت نوسات برق گفت: با پیگیری‌های مکرر، منابع پرداخت خسارت وارد شده به لوازم برقی خانگی در اثر نوسان ولتاژ و قطعی مکرر برق در تابستان سال ۱۴۰۰ این استان تامین شده است و از هفته آینده خسارت همه مشترکانی که در این زمینه تشکیل پرونده داده بودند، پرداخت می‌شود.

غلامرضا حشمتی افزود: در سال ۱۴۰۰ یک شرکت بیمه طی قراردادی با شرکت توانیرعهده دار خدمت رسانی به ۳۲ میلیون مشترک برق در سراسر کشور شد، اما این شرکت بیمه به تعهدات خود به خوبی عمل نکرد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت خسارت برای نوسان ولتاژ و قطعی مکرر برق از بیمه حذف و اکنون تنها مواردی مثل آتش سوزی، فوت و برق گرفتگی تحت پوشش بیمه قرار دارند. از این رو مشترکان برق بهتر است با نصب دستگاه‌های محافظ از خسارت به لوازم برقی جلوگیری کنند.