کاهش آمار موالید در استان نگران کننده است
کاهش آمار موالید در استان نگران کننده است

ندای استان:رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمار موالید سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ کاهش حدود هزار نفری موالید و کاهش موارد ازدواج نیز زنگ خطری است که باید شنیده شود.

به گزارش ندای استان،دکتر حسن ملکی‌زاده روز چهارشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره دانش‌آموزی ایران؛ جوان بمان با تاکید براینکه جمعیت اساس و رکن اقتدار کشور است افزود: نرخ باروری در کشور به ۱.۶ و در استان بوشهر به ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که با سطح جانشینی یعنی ۲.۲ فاصله زیادی دارد و در صورت ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده یک سوم جمعیت سالمند در کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باتوجه به روند نزولی نرخ جمعیت؛ پنج سال طلایی برای نجات کشور از سالخوردگی زمان وجود دارد یادآورشد: با این روند جمعیت تا ۲۰ سال دیگر به ازای هر پنج سالمند یک کودک خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: کاهش تمایل به فرزندآوری باعث کاهش میزان باروری و پیری جمعیت سرمایه انسانی هر کشور را کاهش می‌دهد این کاهش بر توسعه اقتصادی نیز اثر منفی به دنبال دارد.

ملکی‌زاده ادامه داد: کاهش موالید تاثیر منفی در پویایی جمعیت و نیروی کار در سال‌های آینده دارد و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت با مشکلاتی روبرو می‌کند.

وی تغییر نظام‌های تربیتی و مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی، اقتصادی و اقتدار سیاسی را از خطرات کاهش جمعیت در کشور عنوان کرد و گفت: برای برطرف کردن چالشی به نام کاهش جمعیت برنامه‌ریزی‌های دقیقی نیاز است.

ملکی زاده شیوع بالای ناباروری، تمایل به تک فرزندی، بالا رفتن سن ازدواج و فاصله بین ازدواج و تولد اولین فرزند را از علل کاهش موالید در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تکلیف برنامه توسعه و اجرای خوب آن می‌توان کشور را از سالخوردگی جمعیت نجات داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، راه‌اندازی مرکز ناباروری در شهرستان دشتستان و بوشهر، انجام مشاوره‌های حین ازدواج در مراکز خدمات جامع سلامت، ساخت۲۴ واحد خوابگاه دانشجویان متاهل، اعمال احکام جدید بر اساس مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، عقد تفاهم نامه آموزشی با سازمان‌های مختلف، آموزش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش را از جمله گام‌های عملیاتی این دانشگاه در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت عنوان کرد.

وی در خصوص جشنواره دانش آموزی استانی “ایران ،جوان بمان” گفت: این جشنواره با هدف مشارکت دانش آموزان به عنوان سفیران جمعیت در خانواده خود، از طریق بیان ساده مفهوم پیری جمعیت و انجام فعالیت هنری با مشارکت و نظارت خانواده با موضوع افزایش جمعیت برگزار شد.

به گفته ملکی زاده حدود ۷ هزار و ۵۰۰ اثر شامل نقاشی، موشن گرافی، کلیپ، روزنامه دیواری و شعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که هیات داوران ۴۴ نفر را در سطح استانی و ۸۹ نفر در سطح شهرستانی انتخاب کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تغییر نگرش و رویکرد از مهمترین هدف‌های جشنواره دانش آموزی ایران جوان بمان است.

دکتر قاسم برجویی فرد افزود: بیش از ۶۰ درصد مدرسه‌های استان در زمینه ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ایران جوان بمان مشارکت داشتند.

آثار منتخب جشنواره ایران جوان بمان در حاشیه مراسم اختتامیه به نمایش گذاشته شده است.