میوه دهی گیاه جوجوبا در کاکی
میوه دهی گیاه جوجوبا در کاکی

ندای استان:رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان بوشهر گفت: گیاه جوجوبا درایستگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در کاکی به ثمر نشست.

به گزارش ندای استان،محمود دشتی زاده اظهار داشت:گیاه جوجوبا به دلایل مختلف از جمله نیاز کم به آب، تحمل به شوری، تابستان خوابی، تحمل دمای بالای ۵۰ درجه، و ارزش اقتصادی بالا از گونه‌های ارزشمند قابل توسعه و مناسب کاشت در استان است.

وی افزود: این گیاه که در حال حاضر ده سالگی خود رادر ایستگاه تحقیقات کاکی پشت سر گذاشته دو پایه بوده و پایه‌های نر و ماده از هم جدا هستند.

دشتی زاده گفت: با کم‌ترین هزینه از سال دوازدهم به بعد هر پایه ماده می‌تواند تولید یک تا یک و نیم ملیون تومانی روغن داشته باشد.

وی افزود: روغن حاصل از بذور گیاه جوجوبا که تا ۵۰ درصد در مناطق مختلف متفاوت است استحصال می‌شود و می‌تواند جایگزین بسیاری از روغن‌های دیگر گردد و به دلیل عدم تولید کالری هم در مصارف خوراکی و هم آرایشی- بهداشتی (انواع کرم- شامپو و صابون) استفاده می‌شود. همچنین در صنایع ماشین سازی در تهیه روغن موتور، مکمل پروتئین غذای دام استفاده دارد.

دشتی زاده اظهار داشت: روغن این گیاه ماندگاری و مقاومت فوق‌العاده‌ای را در دمای بالا، در مقایسه با روغن‌های گیاهی دیگر دارد. در مجموع تعداد ۵۰ پایه جوجوبا در ایستگاه تحقیقات کاکی کاشته شده است.