پرداخت۱۰۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از بودجه دولت
پرداخت۱۰۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از بودجه دولت

خبر استان:معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۵هزار میلیارد تومان برای بودجه خرید گندم در سال ۹۵در نظر گرفته شده بود، گفت: اما این میزان به ۱۱٫۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبر استان به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در یازدهمین گرامیداشت  روز خانواده و تکریم بازنشستگان که امروز(سه شنبه) برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: در سال هایی که برخی کشورها در تلاش بودند، کشور ما را با مشکل مواجه کنند، اما بسیاری از هموطنان با وحدت و یکپارچگی از مرزهای کشور دفاع کردند و این سرافرازی به نام ایران ثبت شد.
وی گفت: خانواده یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نهادها در کشور شمرده می شود، مهم ترین بنیاد اجتماعی که نقش تعیین کننده ای در توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی دارد.
معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد: هرچند با ورود ابزارهای مدرن تلاش شده فاصله هایی در بنیان خانواده ها ایجاد شود، اما این نهاد بسیار مستحکم است و باید از آن مراقبت شود.
جهانگیری با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی مانند میل به تنها زندگی کردن جوانان و طلاق، بیان کرد: ما در دولت و فرهیختگانی خارج از دولت باید تلاش کنیم تا این آسیب ها کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: اگر امروز می بینیم که کشور به درجه ای از توسعه و امنیت رسیده است، به این معنا است  که در گذشته عده ای این افتخارات را آفریده و امروز به جوانان سپرده اند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در همین راستا باید از گنجینه نیروی انسانی مجرب و صاحب دانش که امروز به افتخار بازنشستگی نائل شده اند، استفاده کنیم.
* ارائه نمایی از شرایط فعلی کشور 
وی در ادامه با بیان اینکه در فرصت به وجود آمده قصد دارم نمایی از کشور را بازگو کنم، بیان کرد: در تمامی ابعاد و از هر لحاظ نقش دولت در امور اقتصادی کشور پررنگ و سنگین است، این درحالی است که در تلاش بودیم تا دولت کوچک سازی شود اما همچنان دولت بزرگ است.
جهانگیری ادامه داد: شرایطی که به نام های تحریم و فشار اقتصادی به کشور تحمیل شده بود، دولت را با مشکلات متعددی روبه رو کرد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: در پایان سال ۹۴ و تصور می کردیم برجام اجرایی می شود و می توانیم درآمد خوبی از فروش نفت کسب کنیم و سال خوبی را پیش رو داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در همین راستا بودجه سال ۹۵ را بر مبنای فروش نفت بالای ۲ میلیون بشکه که در زمان تحریم تنها یک میلیون بود، تدوین کردیم.
جهانگیری بیان کرد: به همین جهت هنر دولت این بود که در این زمان ۲ میلیون بشکه نفت را تولید کند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از آنجایی که بودجه هر سالی بر مبنای پیش بینی که از سال قبل وحود دارد، مشخص می شود، به همین جهت ما در دولت بودجه سال ۹۵ را ۲۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم و به مجلس ارایه کردیم.
وی ادامه داد: پس از آن هم مجلس مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه و به عنوان قانون به دولت تحویل داد.
جهانگیری مطرح کرد: اما با توجه به کاهش فروش نفت، درآمدها هم کاهش پیدا کرد و مبلغ تعیین شده به ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.
معاون اول رئیس جمهور افزود: ۲۱۵ میلیارد تومان با جمع فروش مقداری اوراق به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
وی بیان کرد: به همین جهت بودجه کشور از میزان تعیین شده کمتر شد.
جهانگیری گفت: در همین راستا میزات نقدی درآمدهای دولت از هزینه های جاری دولت عدد بسیار بالاتری است.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: به همین دلیل اینکه تصور کنیم از محل بودجه دولت می توانیم عمران را توسعه دهیم و به توسعه دست یابیم خیلی نقطه روشنی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: ما در بودجه مبلغ ۵ میلیارد تومان برای یارانه گندم در نظرگرفته بودیم اما در عمل این مبلغ ۶٫۵ میلیارد تومان افزایش و به ۱۱٫۵ میلیارد تومان رسید.
جهانگیری بیان کرد: چرا که گندم را کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریدیم و به نانوا کیلویی ۶۰۰ تومان فروختیم، به همین جهت بودجه تعیین شده به مبلغ ۸ تا ۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
* طرح سلامت یکی از موفق ترین طرح ها بود
معاون اول رئیس جمهور در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره و مطرح کرد: این طرح یکی از موفق ترین طرح ها در کشور بود و از آنجایی که سلامت موضوعی اساسی است، ما باید این موضوع و چنین طرح هایی را نه تنها برای بازنشستگان بلکه برای تمامی افراد جامعه اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: دو موضوع امنیت و سلامت از نعمت های پنهان هستند که باید قدر آن ها را بدانیم و از منابع موجود در این حوزه استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم مردم دغدغه سلامت داشته باشند.
* ورودی و خروجی نامتعادل صندوق های بازنشستگی
جهانگیری با بیان اینکه ورودی و خروجی صندوق های بازنشستگی خیلی نامتعادل است، اظهار داشت: امروزه ۱۰۰ درصد پرداختی به بازنشستگان نیروهای مسلح از بودجه دولت پرداخت می شود و این به آن معناست که در عمل تفاوتی در کاهش هزینه ها اتفاق نیفتاده است و تنها اسم شاغل به بازنشسته تغییر کرده است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ۷۵ درصد از منابع صندوق بازنشستگی از سوی دولت تامین می شود و تنها ۲۵ درصد از هزینه ها را صندوق از محل درآمدهای خود پرداخت می کند، به همین جهت به هیچ وجه نباید بگذاریم این روال ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه البته شرایط تامین اجتماعی بهتر است، گفت: نمی گذارم بازنشسته ها منتظر بمانند که صندوق پول دارد یا نه، امسال با تمام تنگناهایی که وحود داشت همگام با افزایش ۱۲ درصدی حقوق شاغلان، دریافتی بازنشسته ها تا سقف ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.
*ارائه لایحه قانون دائمی  مدیریت خدمات کشوری به مجلس
جهانگیری با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری یک قانون موقت است، مطرح کرد: به همین جهت دولت مصمم است در چند هفته آینده لایحه قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری را به مجلس ارائه کند.
 معاون اول رییس جمهور بیان کرد: یکی از سرفصل های این لایحه متعلق به بازنشستگان است.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا در قانون جدید مدیریت خدمات کشوری در طی یک دوره زمانی دریافتی بازنشستگان مشابه درصد قابل توجهی از دریافتی حقوق بگیران باشد.
* قطع ارتباط بازنشستگان با سیستم اداری  پس از بازنشستگی
جهانگیری گفت:از آنجایی که ارتباط بازنشستگان پس از آغاز دوران بازنشستگی به طور کامل با سیستم اداری قطع می شود، در تلاش هستیم راهکارهایی پیدا کنیم تا این موضوع برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: به همین جهت پیشنهادی برای حضور هرچه بیشتر بازنشستگان در سیستم اداری از سوی وزارت کار و صندوق بازنشستگی ارایه شده است که در کمیسیون اجتماعی دولت به ریاست ربیعی بررسی می شود.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه سرفصلی به موضوع صندوق های بازنشستگی اختصاص داده شده است تا این موضوع نیز همچون موضوعات دیگر مانند محیط زیست و آب که چالشی هستند مورد بررسی قرار گیرد.
Visited 2 times, 1 visit(s) today