بررسی طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور در بوشهر
بررسی طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور در بوشهر

ندای استان:طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با حضور شماری از کارشناسان کشور در دانشگاه خلیج فارس بوشهر بررسی شد.

به گزارش ندای استان،گردهمایی و نشست بررسی ابعاد طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران مرکزی با حضور شماری از استادان و کارشناسان حوزه آب و محیط زیست کشور به‌همت پژوهشکده آب دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این دانشگاه برگزار شد.
رئیس دانشگاه خلیج فارس هنگام برگزاری این نشست به خبرنگار صداوسیما گفت: یکی از رویکرد‌های ویژه دانشگاه خلیج فارس بوشهر پرداختن به موضوعات گوناگون خلیج فارس و دریا است.
محمد مدرسی ادامه داد: پژوهشکده آب دانشگاه خلیج فارس با این رویکرد، موضوع انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران را بررسی و این نشست را برگزار کرد تا کارشناسان دغدغه‌های خود را مطرح کنند.
او اضافه کرد: در این نشست جنبه‌های گوناگون این انتقال بررسی شد که اگر این طرح اجرایی شود از نظر زیست‌محیطی پیامد‌های کمتری داشته باشد و یا راه‌های جایگزین را شناسایی و معرفی کند؛ زیرا محدودیت‌های فراوانی در گستره خلیج فارس وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: دیدگاه‌های کارشناسان این نشست پس از جمع‌بندی به مراجع تصمیم‌گیر استان و کشور انتقال داده می‌شود و امیدواریم مسئولان به این دیدگاه‌های علمی توجه کنند.
استاد حوزه مطالعات اقیانوس‌شناسی دانشگاه شیراز هم در این گردهمایی به خبرنگار صداوسیما گفت: از نگاه من طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بهینه نیست و با این کار ظرفیت انتقال رطوبت از خلیج فارس به داخل کشور کاهش می‌یابد.
سید محمدجعفر ناظم‌السادات اضافه کرد: باید توجه داشت که شاید ده‌ها برابر از آبی که در این طرح انتقال می‌یابد جریان اتمسفری به درون کشور کاهش را می‌دهد که در آینده می‌تواند زیان‌بار باشد و محیط‌زیست و زندگی آبزیان خلیج فارس و زندگی صیادان را به خطر می‌اندازد.
دبیر کارگروه آب و خشکسالی بنیاد نخبگان استان بوشهر گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس به مرکز ایران به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های بحران آب آن مناطق مطرح شده، اما یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که میزان بهره‌وری آب در کشور چه‌قدر است و این طرح چند درصد مشکل آب آن مناطق را حل می‌کند؛ همچنین باید دید که این طرح چه هزینه‌های اقتصادی و محیط‌زیستی در پی دارد.
جابر مظفری‌زاده اضافه کرد: ما در کشور بیشتر به‌سمت مدیریت عرضه رفته‌ایم و به‌دنبال منبع تأمین آب هستیم؛ اما باید به چگونگی مصرف توجه بیشتری شود و باید در این زمینه کار فرهنگی صورت گیرد.
او ادامه داد: باید دید که طرح‌های انتقال آب اصفهان و یزد چند درصد مشکلات کم‌آبی را حل کرده و آن‌گاه ببینیم که این طرح نیز می‌تواند تا چه اندازه تأثیرگذار باشد.
مظفری‌زاده تأکید کرد که مدیریت تقاضا و مصرف تنها راه‌حل است و زندگی باید با اقلیم سازگارتر شود.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما