مطالبه ۱۳ ساله هنرمندان عسلویه ای در دولت مردمی محقق می شود
مطالبه ۱۳ ساله هنرمندان عسلویه ای در دولت مردمی محقق می شود

ندای استان:از سال ۸۸ که تنها مجتمع فرهنگی و هنری پایتخت انرژی ایران کلنگ زده شد، هنرمندان ساکن عسلویه چشم انتظار تکمیل و تجهیز این ساختمان‌ هستند تا عرصه‌ای برای ارائه هنر و اقدامات فرهنگی مهیا شودکه با رویکرد دولت مردمی این مطالبه ۱۳ ساله در حال تحقق است.

به گزارش ندای استان،عسلویه بوشهر میزبان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صنعتی در ۲۴ پالایشگاه و ۳۰ واحد پتروشیمی است و ۷۰ درصد گاز مصرفی و حدود نیمی از محصولات پتروشیمی کشور را تولید می‌کند؛ قراردادن محرومیت جنوبی‌ترین شهر بوشهر از زیرساخت‌های فرهنگی و هنزی در کنار ثروتمندی صنعتی این منطقه علامت سوال تلخ و سنگینی را می‌سازد.

در پاسخ به این فقر و نیاز، مجتمع فرهنگی هنری عسلویه سال ۸۸ همزمان با دولت دهم کلنگ زده شد؛ مجتمعی به مساحت سه هزار متر مربع و زیر بنای چهار هزار و ۸۱۵ مترمربع، ۳۰ اتاق در سه طبقه و با ظرفیت۵۰۰ نفر که تا اندازه زیادی نیازهای این شهرستان به سالن‌های‌ نمایش، تماشاخانه، همایش، کتابخانه و فرهنگسرا را پاسخ می‌داد.

این پروژه فرهنگی نزدیک به ۱۳ سال زمینگیر بود تا اینکه ۱۶ مهر ماه در سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر، با اختصاص اعتبار ۵۰ میلیاردی که نیمی از آن هم از اعتبارات دولتی تامین می‌شد، دری از امید به روی آن گشوده شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۲۵ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه و بودجه به تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه تخصیص یافته و پروژه فعال است اما هنوز اعتباری از سهم ۵۰ درصدی شورای راهبردی پتروشیمی‌ها به این پروژه تزریق نشده است.

عبدالرحیم افروغ درباره آخرین وضعیت تنها مجتمع فرهنگی هنری پایتخت انرژی ایران به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این مجتمع با گذشت ۱۳ سال از آغاز، پیش از تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون پیشرفت آن از ۸۰ درصد فراتر رفته است.

آنطور که او درباره تنها پروژه مصوب فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از محل اعتبارات ششمین سفر استانی رئیس جمهور می‌گوید: تا یک ماه آینده مقاوم سازی این پروژه انجام و پیش بینی می‌شود که در صورت تامین اعتبار ۲۵ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده از سوی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه، در ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۲شاهد تجهیز و بهره‌برداری این مجتمع فرهنگی باشیم.

افروغ معتقد است با توجه به نگاه ملی و بین المللی که به این شهرستان وجود دارد و تعدد خرده‌ فرهنگ‌ها در این منطقه که به سبب سکونت نیروی کار غیر بومی ایجاد شده، اقدامات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به اعتقاد او فرهنگ عسلویه در معرض تاثیر پذیری از خرده‌ فرهنگ‌های متعدد است و برای توانمند کردن آن باید اقدامات فرهنگی قوی انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه می‌دهد: فراهم کردن زیرساخت فرهنگی از الزامات این اقدامات است؛ بنابراین شرایط فرهنگی عسلویه ایجاد چنین مجتمع فرهنگی را برای آن ضروری کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در سخنرانی اخیر خود در شورای فرهنگ عمومی عسلویه ۶ شرایط زمینه را تشریح کرد که می‌تواند بسترساز تهدید فرهنگی باشد؛ شرایطی که قریب به اتفاق آن در عسلویه وجود دارد و برای پیشگیری از این تهدیدها تنها راهکار اهمیت دادن و نگاه ویژه به اقدامات فرهنگی است.

اما آیت الله صفایی بوشهری در آن نشست وجود جمعیت جوان را فرصت”فوق العاده”‌ای برای اقدامات فرهنگی دانست که باید قدردانسته شود.

تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری عسلویه می‌تواند از سال آینده محملی مناسب برای هنرنمایی هنرمندان بومی و جذب جوانان به محیطی با نشاط و فرهنگی باشد، اتفاقی که حالا با تحقق سهم سازمان برنامه و بودجه، به اهتمام صنعت پتروشیمی در عمل به تعهداتش گره خورده است.

  • منبع خبر : ایرنا