بوشهری‌ها در انتظار تحقق یک وعده صادق در سفر دوم دولت
بوشهری‌ها در انتظار تحقق یک وعده صادق در سفر دوم دولت

ندای استان:بعد از ۱۶ سال، دولت سیزدهم به دنبال این است که با صلاح آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی و احیا تعاونی‌های مرزنشین و برخورداری مراکز شهرستان‌های دهگانه استان بوشهر از سهمیه ارزی، زمینه را برای بهره‌مندی کل جمعیت استان بوشهر از فضای تعاونی مرزنشینان فراهم سازد.

به گزارش ندای استان،در حالی که کمتر از ۲۵ روز به سفر دوم دولت به استان بوشهر زمان مانده است، استان بوشهر مشتاقانه در انتظار تحقق یکی دیگر از وعده‌های صادق از این دولت برای رفع مشکل ۱۰۰ در صدی مردمان این دیار است.

مرزنشینان استان بوشهر هرگز از یاد نمی برند که چگونه در سال ۱۳۶۱ و با ورود سازمان مرکزی تعاون کشور برای ساماندهی افراد مرزنشین، گسترش تعاونی‌های مرزنشینی در دستور کار قرار گرفت که سبب شد نه تنها کالا به وفور در بازار وجود داشته باشد بلکه قیمت کالاها نیز متعادل شود، فضایی که امکان گران‌فروشی در آن وجود نداشت و به محض اینکه کالایی گران می‌شد اقدام به واردات می‌کردند و همین امر متعادل نگه داشتن قیمت کالاها را در بر داشت.

اثرات کارکرد ۲۵ شرکت تعاونی مرزی و یک اتحادیه استانی که شامل تشکیل ۲۱ شرکت در سال‌های ۶۱ تا ۶۷، یک شرکت در سال ۷۳ و سه شرکت در سال‌های ۸۱ تا ۸۳ بود، این شد که تا قبل از سال ۹۰ کل جمعیت ساکن استان بوشهر که حدود ۹۵۰ هزار نفر بود مشمول تسهیلات مبادلات مرزنشینی می‌شدند اما به یک باره و براساس بند یک قانون آیین نامه اجرایی سال ۸۵، شعاع نقطه مرزی ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته شد که عملا مراکز ۱۰ شهرستان استان بوشهر از این تسهیلات ارزی محروم و پیرو همین آیین نامه جمعیت برخوردار از این تسهیلات با ۵۰ درصد کاهش به ۴۵۰ هزار نفر تنزل پیدا کرد.

حال این موضوع دست آویزی برای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر شده تا به عنوان نماینده مدیران کل دستگاه‌های اجرایی وزارت کار در جلسه این هفته نظارت ستادی نهاد ریاست جمهوری که با حضور رئیس جمهور، وزیر کار و ۷۰۰ نفر از مقامات ارشد دستگاه های اجرایی، بانک ها و بنگاه های اقتصادی برگزار شد، خواستار اصلاح آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی و احیا تعاونی‌های مرزنشین و برخورداری مراکز شهرستان‌های دهگانه استان بوشهر از سهمیه ارزی و افزایش شعاع برخورداری از سهمیه ارزی از ۳۰ کلیومتر به ۷۰ کیلومتر شود.

مصدق کشاورزی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: با حمایت های استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر، فعالیت های خوبی در دولت برای اصلاح آیین‌نامه مبادلات مرزی و احیا تعاونی‌های مرزنشینان آغاز شده است.

وی افزود: در اجلاسیه اخیر نیز این موضوع به سمع رئیس جمهور رسانده شد که با توجه به این که احیا تعاونی های مرزنشینان در دولت با شکلی جدید در حال نهایی شدن است می تواند به عنوان یک مطالبه در حال تحقق در سفر دوم رئیس جمهور به استان بوشهر مطرح باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تصریح کرد: در صورت نهایی شدن آیین‌نامه مبادلات مرزی و احیا تعاونی‌های مرزنشینان، مردم شهرستان های دشتستان و جم استان بوشهر که اکنون نمی توانند عضو تعاونی مرزنشینان شوند، به این جمع افزوده می شوند که می تواند کل جمعیت استان را در بر گیرد.

وی ادامه داد: در این اجلاسیه بر رفع مشکل دیرینه بیمه صیادان و ملوانان استان بوشهر و قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور تاکید کردم.

کشاورزی یادآور شد: سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال بر اساس سیاست‌های کلان اشتغال در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و لزوم برنامه‌ریزی تمامی دستگاه‌های اجرایی در راستای سیاست های ابلاغی، اجرای سیاست مهارت‌آموزی و نهضت ملی مهارت در کشور، اصلاح مقررات کار و اشتغال در مناطق ویژه و حکمیت قانون کار به عنوان قانون عام سرزمینی از دیگر سرفصل هایی بود که در این اجلاسیه بر آن تاکید کردم.

استاندار بوشهر نیز گفت: تعاونی‌های مرزنشینی این استان بعد از ۱۲ سال رکود با همت دولت سیزدهم و با هدف کمک به تامین معیشت مردم احیا شده اند.

احمد محمدی زاده افزود: با فعالیت تعاونی‌های مرزنشین امروز چهار هزار تن برنج و صدها تن روغن، چای و دیگر ملزومات مورد نیاز مردم وارد و در دست توزیع است.

وی اظهار کرد: تعاونی‌های مرزی در برابر صادرات محصولات کالاها و محموله‌ها تولید داخل، کالای اساسی مورد نیاز جامعه وارد می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

محمدی زاده با تأکید بر رفع موانع و حل مشکلات بخش خصوصی اظهار کرد: با روان سازی امور زمینه تحقق مطالبات فعالان بخش اقتصادی، کشاورزی و تولیدکنندگان باید فراهم شود.

  • منبع خبر : ایرنا