حقایق نگار خورموجی افشاگر قتل امیرکبیر بود
حقایق نگار خورموجی افشاگر قتل امیرکبیر بود

ندای استان: نویسنده و پژوهشگر بوشهری گفت: در حالی که مورخان معاصر ناخوشی، تورم و آماس بدن را دلیل درگذشت امیرکبیر بیان می‌کردند، حقایق‌نگار خورموجی برای نخستین بار قتل امیرکبیر را افشا کرد.

به گزارش ندای استان،حمید زارعی در حاشیه آیین رونمایی از کتاب “حقایق نگار خورموجی” در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مشهورترین و برگزیده‌ترین اثر حاج‌میرزا محمدجعفرخان خورموجی ملقب به حقایق‌نگار، «حقایق‌الاخبار ناصری» است که او در این کتاب برای نخستین بار به صراحت ادعای درگذشت امیرکبیر بر اثر بیماری را رد کرد و نوشت که او را به قتل رسانده‌اند.

وی ادامه داد: این محقق و مورخ عهد ناصری (قرن سیزدهم) در شهر خورموج استان بوشهر متولد و در جوانی به ضابطی این شهر رسید و پس از عزل از این سمت به امارت دیوان خانه عدلیه شیراز منصوب شد و آنجا در سال ۱۲۷۶ کتاب آثار جعفری در تاریخ و جغرافیای فارس را نوشت.

این پژوهشگر بوشهری اضافه کرد: پس از آن که کتاب جعفرخان به تهران رفت و به حضور ناصرالدین‌شاه رسید، شاه او را مأمور تهیه کتاب حقایق تاریخ ایام خود کرد که این مورخ خورموجی با کمال صداقت اخبار را جمع‌آوری و کتاب حقایق الاخبار را نوشت.

زارعی با بیان اینکه محمدجعفرخان صاحب تألیفات ارزشمندی است که همگی از بهترین کتاب‌های عصر قاجاریه هستند، گفت: این مورخ خورموجی پس از انتشار کتاب خود لقب حقایق‌نگار به خود گرفت.

مسئول واحد کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های نویسندگان بومی از برنامه‌های منظم این اداره کل در راستای شناسایی ظرفیت فرهنگی استان و نمایان کردن اهمیت کتاب در ماندگاری میراث فرهنگی و تاریخی منطقه است.

زارعی اظهار کرد: «حقایق‌نگار خورموجی» نوشته راضیه شجاعی در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت تا گوشه‌ای از تاریخ و تاثیرگذاری شخصیت‌های بزرگ تاریخ کشور به‌شکل ملموس‌تری بازشناسی شود.

حقایق نگار خورموجی تاریخ نگاری خود را بر اساس عقل پایه گذاشت

اصغر منصوری‌نسب، جامعه‌شناس خورموجی در آیین رونمایی از این کتاب گفت: حقایق‌نگار برخلاف مورخانی چون سپهر و هدایت که نوشته‌هایشان تعارضی با اراده ملوکانه حاکم نداشت، از تاریخ‌نویسی سنتی فاصله می‌گیرد.

وی ادامه داد: او که تجربه زیست حاکمیت را داشته تاریخ‌نگاری خود را بر پایه عقل می گذارد، از خرافات منشی دوری می‌کند و شکست‌ها را پیروزی نمی‌نویسد.