اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای جوان سازی نخیلات
اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای جوان سازی نخیلات

ندای استان:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیاء و اصلاح نخیلات استان از محل مصوبه‌های سفر رئیس جمهور ابلاغ شد و با ابلاغ این اعتبار بارقه امید جوان سازی نخیلات منطقه در بین نخلداران ایجاد شده است.

به گزارش ندای استان،کبری توکلی افزود: میانگین سنی بیشتر نخلستان‌های استان بیش از ۵۰ سال است که کم بارشی بیش از یک دهه گذشته موجب کاهش کمیت و کیفیت آب، نوبت آبیاری و تغذیه صحیح و اصولی باغ‌ها شده است.

وی اضافه کرد: در این ارتباط طرح نجات و اصلاح و احیای نخیلات استان از چند سال پیش در استان به اجرا درآمد و مستلزم تخصیص اعتبار بود که در دور اول سفر هیات دولت در مهرماه سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای جوان سازی و توسعه نخیلات استان مصوب شد که این اعتبار اکنون تخصیص یافته و توزیع آن بین شهرستان‌ها انجام شده است و بانک‌های عامل در حال تشکیل پرونده به منظور پرداخت به متقاضیان هستند.

توکلی اظهار داشت: استان بوشهر ۳۴ هزار هکتار نخیلات دارد که حدود ۲۵ هزار هکتار از این سطح با شبکه آب‌های سطحی آبیاری می‌شود و بیشترین سطح مربوط به شهرستان دشتستان است.

وی بیان کرد: علاوه بر کم آبی ضعف بنیه نخیلات به دلیل عمر بالا و غیراقتصادی شدن بعضی از باغ‌ها وجود برخی عوامل خسارت‌زا از جمله آفات چوبخوار شامل سوسک کرگدنی و شاخک بلند خرما که از چندین سال پیش شروع و امروز تبدیل به آفات کلیدی و درجه یک باغ‌های خرما شد، اهمیت نوسازی نخیلات را دوچندان کرده است.

به گفته توکلی در زمان حاضر در ۶ هزار هکتار از باغ‌های استان شدت آلودگی به آفات چوبخوار بسیار بالا است و تبدیل به کانون آلودگی شده و در ۱۸ هزار هکتار نیز خسارت آفات چوبخوار جدی است طوریکه اگر مدیریت تلفیقی اعمال نشود آن‌ها نیز به کانون آلودگی تبدیل می‌شود.

وی افزود: به علت بافت سنتی نخلستان‌ها امکان انجام عملیات مکانیزه از قبیل داشت، برداشت، سمپاشی و تغذیه وجود ندارد به همین دلیل اجرای طرح اصلاح و احیای نخیلات نیازی ضروری است که امروز با تحقق این وعده رئیس جمهور در حال عملیاتی شدن است.

توکلی ادامه داد: تلاش می‌شود در قالب نوسازی و جوان سازی نخیلات ضمن حذف درختان قدیمی که تحمل کمتری به خسارت آفات دارند درختان جدید جایگزین آن‌ها شده و بتوان با جوان سازی درختان، اعمال شیوه‌های اصولی به باغی، بهداشت باغ، همچنین مدیریت تلفیقی آفات چوبخوار و انجام عملیات مکانیزه گامی در راستای پایداری تولید برداشته شود.