۱۰۶ میلیارد تومان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی/خروج بیمارستان از لیست سیاه دارو و تجهیزات پزشکی
۱۰۶ میلیارد تومان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی/خروج بیمارستان از لیست سیاه دارو و تجهیزات پزشکی

ندای استان:رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:با پرداخت ۴۲ درصد بدهی دارویی و ۴۴ درصد بدهی تجهیزاتی در سالجاری، بیمارستانهای این استان از لیست سیاه شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی خارج شدند.

به گزارش ندای استان،دکتر حسن ملکی زاده روز یکشنبه در نشست پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در سالن شهدای ایرنا به رسانه ها افزود: بدهی به شرکت‌های دارویی باعث شده بود بسیاری از شرکت‌ها نیازهای دارویی و تجهیزاتی بیمارستان‌ها را تامین نکنند و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای استان شده بود.

وی یادآورشد: با پیگیری‌های انجام شده بدهی این دانشگاه از ۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های پرسنلی، تجهیزات، دارو و خدماتی در ۱۰ ماه گذشته به ۴۹۷ میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در این مدت ۳۹۰ میلیارد تومان جذب اعتبار صورت گرفته که ۱۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آن ناشی از پی گیری استانی بود که موجب کاهش بدهی این دانشگاه شده است.

وی گفت: بیشترین علت بدهی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، کاهش درآمد و تراز منفی درآمد بیمارستان‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبدیل بیمارستان شهدای خلیج فارس به مرکز درمانی سنترال کرونا عنوان کرد.

وی یادآور شد: همین امر باعث شده بود سایر بیماران به بیمارستان‌های غیر دانشگاهی سوق داده شوند و درآمد بیمارستان ازماهانه هشت تا ۹ میلیارد به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یابد.

ملکی زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی عقب ماندگی‌های زیادی معادل بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در حوزه پرداختی‌های کارکنان داشت که در ۱۰ ماه گذشته ۱۲ مرحله اضافه کار نیروهای ستادی، ۱۱ مرحله اضافه کار کارکنان بیمارستانی، ۱۳ مرحله کارانه پزشکان و کارکنان و ۱۴ ماه کارانه بهداشتی را پرداخت شد.

ملکی زاده در خصوص تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ بود که در دولت‌های مختلف پی‌گیری اما هیچ وقت اجرایی نشده بود که امروز این تعرفه گذاری اجرا و علی الحساب سه ماه آن پرداخت شده است.

ملکی زاده یکی دیگر از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی را تعرفه‌های ثابت و پائین در حوزه سلامت به خصوص در بخش دولتی عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده تا در مقابل تورم بسیار شدید حوزه دارو و تجهیزات و هزینه های سرسام آور که در حال اوج گیری است پاسخگو نباشد.

ملکی زاده با اشاره به طرح خودگردانی بیمارستان‌ها گفت: براساس این طرح بیمارستان‌ها باید هزینه‌های خود را با همین تعرفه دولتی تامین کنند این درحالی است که همین تعرفه‌ها نیز با تاخیر به دست دانشگاه می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخشی ازدرآمدهای بیمارستانی ماحصل خود بیمارستان‌ها و۹۰ درصد هم درآمدهای بیمه ای هستند اظهار کرد: در زمان حاضر۶۶ درصد درآمد بیمارستان‌ها صرف پوشش هزینه‌ها و مابقی بعنوان کسری و بدهی تلقی می‌شود.

۱۰۶ میلیارد تومان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه گر

ملکی زاده گفت: میزان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از سازمان‌های بیمه گر ۱۰۶ میلیارد تومان است که اگر این اعتبار در اختیار دانشگاه باشد حوزه خدمتی ما تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۱ میلیارد تومان از این میزان مطالبه مربوط به بیمه تامین اجتماعی است که هنوز پرداخت نشده است.

۳۴ میلیارد تومان جذب کمک خیران سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۷ پروژه خیر ساز شامل آزمایشگاه مرکزی شهر برازجان و پایگاه‌های اورژانس شهری و بین شهری در حوزه سلامت در این استان در حال اجرا است.

ملکی زاده ادامه داد: در این مدت ۳۴ میلیارد تومان جذب اعتبار خیرین برای حوزه سلامت انجام شده است که با توجه به ضرورت این رقم برای استان بوشهرکم و باید نقش خیران سلامت در این منطقه پررنگ تر شود.

تدوین نقشه جامع سلامت استان بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ممکن است بسیاری از کارهای حوزه سلامت سلیقه‌ای و براساس فشارهای مختلف باشد به همین دلیل تلاش شد با تدوین نقشه جامع سلامت استان برنامه ها براساس سیاست‌های تخصصی، آمایش جمعیتی و سرزمینی تدوین شود.

وی افزود: این نقشه راه به صورت چهار و هشت ساله طراحی می‌شود و به این صورت با ریل گذاری مناسب نقشه راه سلامت استان مشخص می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص پروژه بیمارستانی ۱۸۰ تختخوابی ۱۷ شهریور برازجان بعنوان یکی از پروژه های نیمه تمام این استان گفت: این بیمارستان آخرین اعتباری که برای آن گرفته شده ۲۰ میلیارد تومان بود که از این میزان تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و فاز اسکلت آن در حال تکمیل است.

ملکی زاده اضافه کرد: بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان ۲۵ درصد پیشرفت کلی و فاز اسکلت آن ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۴۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

وی تاکید کرد: با توجه به ضرورت سرعت بخشی در روند اجرای بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان با تلاش انجام شده این بیمارستان در ردیف بودجه قرار گرفته و براین اساس باید سالانه بودجه ای برای تکمیل آن تخصیص یابد.

به گفته ملکی زاده تلاش می‌شود پروژه بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی برازجان بعنوان یکی از مصوبه های سفر دوم دولت مطرح شود.

وی گفت: تکمیل مرکز بیماران خاص استان بوشهر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی که از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب تاکنون ۳۷ میلیارد تومان جذب شده، بیمارستان ۱۸۰تختخوابی جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوشهر با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیز از دیگر پروژه های مهم استان بوشهر است که تلاش می‌شود از جمله مصوبه های سفر دور دوم دولت به استان بوشهر باشد.

ملکی زاده افزود: تکمیل دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر با ۱۷ هزار مترمربع زیربنا از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است از دیگر پروژه های مهم بهداشت و درمان استان است.

وی گفت: برای تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این اعتبارات قطره چکانی برای اجرای این پروژه عظیم دانشگاهی کافی نیست.

ویافزود: تکمیل ۱۷ پروژه بهداشتی با ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای پروژه های محرومیت زدایی شامل ۱۷ خانه بهداشت و ۱۳ مرکز جامع خدمات سلامت با ۱۲۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات رهبر معظم انقلاب از دیگر پروژه های بهداشتی و درمانی استان بوشهر است که تاکنون ۶۲ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد تامین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به ضرورت موافقت گرفته شده استان و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی بوشهر که ترکیبی از بیمارستان جنرال و تخصصی است تلاش می‌شود بعنوان یکی از مصوبه های سفر دولت به استان بوشهر مطرح شود.

ملکی‌زاده از افزایش تخت‌های بیمارستانی خبر داد و تصریح کرد: تعداد تخت‌های مصوب بیمارستانی استان بوشهر یک هزار و ۲۲۰ تخت است که یک‌ هزار و ۶۸ تخت آن فعال است و ۱۷۴ تخت مراقبت‌های ویژه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در برنامه جدید تلاش شده که تخت‌های بیمارستانی استان بوشهر متناسب با آمایش و ضریب جمعیتی افزایش یابد و مجوزهای لازم در این خصوص گرفته شده است.

ملکی زاده ادامه داد: در زمان حاضر شمار تخت‌های بستری استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری پائین تر است اما با توجه به پروژه های درمانی در دست اجرا انتظار می‌رود این سرانه افزایش یابد.

صندوق بیماران خاص و صعب العلاج

وی یادآور شد: صندوق بیماران خاص و صعب العلاج با پنج هزار میلیارد تومان اعتبار با لحاظ کردن ۲۷ بیماری راه اندازی شده و قرار است به تدریج این بسته خدمتی به ۴۴ گروه بیماری افزایش یابد.

ملکی زاده ادامه داد: پیگیری روند درمانی بیماران خاص هزینه بر است به همین دلیل با راه اندازی این صندوق و ارائه تسهیلات لازم امکان درمان این گروه از بیماران در بخش دولتی به صورت رایگان فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد پرسنل این مجموعه را ۸ هزار و ۵۰۰ نفر دانست و بیان کرد: ۲۲۷ نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وجود دارد.

وی گفت: برای سالجاری هشت پزشک فوق متخصص، ۱۲ پزشک متخصص و ۵۹ پزشک عمومی در استان بوشهر جذب شده است.