پاییز کم بارش در بوشهر
پاییز کم بارش در بوشهر

ندای استان: مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: پیش بینی نقشه های هواشناسی نشان می‌دهد میزان بارندگی در فصل پاییز در این استان حتی کمتر از میانگین سالانه است.

به گزارش ندای استان،فرج الله شکوهی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند در مهرماه میانگین بلند مدت بارش یک میلی متر است با این وجود نقشه های هواشناسی نشان می‌دهد بارشی در این ماه نداشته باشیم میزان بارش حتی به زیر نرمال برسد.

وی اضافه کرد: نقشه های هواشناسی برای نیمه آبان تا نیمه آذر ۴۰ تا ۵۰ میلی متر زیر نرمال بارش بویژه برای مناطق شمالی و مرکزی استان پیش بینی شده است این در حالی است که بارش بلند مدت در آبان ماه ۳۲.۴ و در آذر ماه نیز ۷۳.۴ میلی متر بوده است.

شکوهی تاکید کرد: براین اساس نیمه آبان تا نیمه آذرماه استان بوشهر با کاهش بارش حتی پایین تر از حد نرمال روبرو است.

وی یادآور شد: اما براساس نقشه های هواشناسی از نیمه آذر تا نیمه دی ماه وضعیت بارشی در استان نرمال و حتی در مناطق شمالی انتظار می‌رود بیش از نرمال، در نیمه دی تا نیمه بهمن نرمال و نیمه بهمن تا نیمه اسفند نرمال و مناطق جنوبی حتی بیش از نرمال پیش بینی شده است.

شکوهی ادامه داد: براساس نقشه های هواشناسی میزان بارش در زمستان پیش رو نرمال و حتی در بخشی از مناطق بیش از نرمال پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: ماهیت بارش‌های استان بوشهر با توجه به شرایط جغرافیایی ماهیت همرفتی و رگباری است و حتی بارش کم نیز موجب ایجاد رواناب و سیلاب می‌شود.

شکوهی گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان بارش در استان بوشهر به مانند استان‌های ایلام، کرمانشاه و سمنان نسبت به بلند مدت ۱۱.۷ درصد کاهش داشته است.

به گفته شکوهی سال گذشته ۲۱۶.۱ میلی متر بارش در استان بوشهر ثبت شده این درحالی است که نسبت به بلند مدت که ۲۴۴.۸ میلی متر بوده حدود ۲۸.۷ میلی متر کاهش ولی نسبت به سال ماقبل آن که ۱۶۴.۵ بوده ۵۱.۶ میلی‌متر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده بارش‌ها در سال زراعی گذشته در مناطق جنوبی بوده و مناطق شمالی از بارش کمتری برخوردار بوده است ادامه داد: سال گذشته شهرستان عسلویه با ۲۸۸.۳ میلی متر بیشترین میزان بارش استان را داشته که نسبت به سال گذشته که تنها  ۴۱ میلی متر بارش ثبت شده افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در باره وضعیت دمایی نیز گفت: میانگین دمای بلند استان بوشهر ۲۵.۴ است این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ میانگین دما  ۲۶.۱ و در سال‌های ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نیز ۲۶.۵ درجه سانتیگراد بوده است.

شکوهی اظهار کرد: آمارها بیانگر افزایش ۱.۱ درجه سانتی‌گرادی دما نسبت به میانگین بلند مدت را نشان می دهد و این روند افزایشی افزون بر فصل پاییز برای فصل زمستان نیز پیش بینی می‌شود.

وی درباره سامانه بارشی مونسون که در تابستان به وقوع پیوست گفت: بیشترین میزان بارش سامانه مونسون در استان بوشهر به ثبت رسیده این درحالی است که کمترین میزان خسارت ها نیز مربوط به همین استان است.