افتتاح و اجرای ۱۱ پروژه گردشگری در استان بوشهر
افتتاح و اجرای ۱۱ پروژه گردشگری در استان بوشهر

ندای استان:معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: به مناسبت هفته گردشگری افتتاح و اجرای ۱۱ پروژه این بخش با اعتبار ۱۲۱ میلیارد تومان در این استان آغاز شده است.

به گزارش ندای استان،وحید جمالی روز چهارشنبه به مناسبت هفته گردشگری در گفت وگو با ایرنا افزود: آغاز عملیات اجرایی هتل سه ستاره و ۲ مجتمع خدمات رفاهی و بهره برداری موزه چاپ و نشر،۲ دفتر خدمات سفر و گردشگری در بوشهر و جم، هتل آپارتمان، بوم‌گردی در تنگستان و کنگان، کارگاه صنایع دستی، سفره خانه سنتی و رستوان بین راهی از جمله طرح‌های اجرایی و افتتاحی در این هفته در استان بوشهر است.

وی ادامه داد: همچنین امسال در هفته گردشگری۲۲ برنامه در قالب‌های مختلف چون جشنواره، رویداد، نشست، نمایشگاه، تور و کارگاه آموزشی با همکاری فعالان بخش خصوصی در استان بوشهر اجرا می‌شود.

جمالی گفت: جشنواره خرما و برداشت لیمو، تور بافت‌گردی و موزه‌گردی، نشست با اصحاب رسانه، نمایشگاه صنایع‌دستی، حرکت نمادین سایکل توریست‌ها، گردشگری مقاومت و دریایی، جشنواره صید ماهی توسط بانوان و برگزاری کارگاه آموزشی رشته گردشگری در مدارس بخشی از برنامه‌های این معاونت برای هفته گردشگری است.

بوشهر ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری دریایی را دارد

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اظهارداشت: با توجه به اینکه به وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس یکی از اصلی‌ترین استعدادهای ذاتی استان بوشهر در بخش گردشگری، سواحل، بنادر، جزایر و به طور کل کرانه‌های خلیج فارس است که ظرفیت بالقوه و فوق العاده ای در بخش گردشگری دریایی به شمار می رود، در همین راستا تلاش می‌شود ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این بخش شناسایی و سرمایه گذاران را به این سمت هدایت کرد.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط تلاش شده با به کارگیری کشتی‌های تفریحی، لنج‌ها و فعال کردن پروژه‌های گردشگری دریایی استفاده بهتری از این قابلیت صورت گیرد.

جمالی ادامه داد: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده در راستای استفاده بهتر از ظرفیت دریا و سواحل موجود در استان بوشهر تلاش می شود میز گردشگری دریایی در این استان تشکیل شود.

به گفته جمالی براساس سیاست‌های سازمانی تمرکز بر بخش گردشگری دریایی و هدایت سرمایه گذاران در بستر کرانه های خلیج فارس از مهمترین رویکردهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای توسعه گردشگری است.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: سواحل این استان کیفیت بسیار بالایی برای حضور گردشگران دارد که با سامان‌دهی آنها و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‌توان سالانه شاهد حضور گردشگران بی‌شماری در این استان باشیم.

وی یادآور شد: هرچند در زمان حاضر تلاش شده با ایجاد ورزش‌های آبی و ایجاد برخی زیرساخت‌ها از قابلیت دریا در بخش گردشگری استان بوشهر استفاده شود اما هنوز برای تبدیل شدن استان به قطب گردشگری دریایی کشور جای کار زیادی در این بخش وجود دارد که باید با برنامه پیش رفت.

جمالی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش تفریحات گردشگری دریایی زود بازده است و با توسعه سرمایه گذاری در این بخش هم گردشگران، مردمان بومی و سرمایه گذاران از این ظرفیت می توانند بهره ببرند.

رونق گردشگری در ۳۰ روستای استان بوشهر  هدف گذاری شده است

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری باید در روستاها بویژه روستاهای ساحلی استان بوشهر رونق گیرد اظهار کرد: در همین ارتباط ۳۰ روستای هدف گردشگری در استان شناسایی و مشخص شده اند.

جمالی یادآور شد: روستاهای هدف گردشگری با برنامه ریزی دقیق و شناسایی ظرفیت های منطقه ای به سمت درآمدزایی و ایجاد مشاغل متعدد پیش می‌روند.

وی یکی از مشکلات روستاهای هدف گردشگری تبدیل شدن روستاها از لحاظ ظاهری به شهر است که در نشست‌های متعدد با بنیاد مسکن تلاش شده کاربری‌ها و اِلِمان‌های گردشگری و جداره های روستاها حفظ شود و به جای آسفالت معابر از سنگ فرش‌ها استفاده شود.

به گفته جمالی ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی‌ها و حفظ حریم دریاها در بحث گردشگری از دیگر اولویت‌های این معاونت در استان بوشهر است.

 کمبود زمین از مشکلات حوزه گردشگری 

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری در این استان محدودیت زمین برای اجرای طرح‌های گردشگری است به همین دلیل به سمت دستگاه‌های تخصصی مادر زمین از جمله امور اراضی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی که زمین در اختیار دارند حرکت کرده ایم.

به گفته جمالی در همین ارتباط تا کنون به صورت پایلوت برای ۲ شهرستان شمالی استان بوشهر شامل گناوه و دیلم هرکدام به ترتیب ۹ و ۱۰ هکتار زمین برای ایجاد هتل، بوم‌گردی و رستوران‌های ساحلی تامین شده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود همچنین زمین‌های با کاربری‌های گردشگری در سایر شهرستان‌های استان بوشهر شناسایی شود.

به گفته جمالی گردشگری به عنوان دومین صنعت دنیا به شمار می‌رود که نقش بسیار تاثیر گذاری در اقتصاد و اشتغال کشور دارد  بویژه در کشور ایران با توجه به اقتصاد تحریمی که دارد صنعت گردشگری می‌تواند نقشی مهم در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته باشد.