وقف خیران بوشهری برای ازدواج آسان جوانان و درمان بیماران خاص
وقف خیران بوشهری برای ازدواج آسان جوانان و درمان بیماران خاص

ندای استان: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: خیران نیک‌اندیش بوشهری نیت‌های واقفانه خود را برای ازدواج آسان جوانان و مسکن‌سازی و درمان بیماران خاص مستمند اختصاص دهند چرا که در این زمینه وقفی دراین استان وجود ندارد.

به گزارش ندای استان،حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور روز شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، ضمن تبریک روز وقف به خیران، بانیان موقوفات، مردم و مسئولان متولی، بیان کرد: بیشترین فراوانی موقوفات منفعتی استان بوشهر برای روضه‌ خوانی سیدالشهدا (ع)، تعزیه‌ خوانی و عزاداری اهل بیت (ع)، نشر معارف اسلامی، کمک به نیازمندان و دانش‌آموزان بی بضاعت و چند مورد نیز کمک به حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر هیچ موقوفه‌ای در استان بوشهر با نیت کمک به ازدواج آسان جوانان، درمان بیماران خاص، مسکن سازی برای نیازمندان و مناسبت‌های غدیر خم و ایام فاطمیه به ثبت نرسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر توصیه کرد: واقفان خیراندیش بوشهری می‌توانند با توجه به نیاز این استان نیت‌های خود را در یکی از این زمینه‌ها وقف کنند.

اسماعیل‌پور عنوان کرد: وقف پول یکی از روش‌های جدیدی است که رهبر معظم انقلاب اجازه آن را صادر کرده‌اند  و در این قالب  خیران می‌توانند پول خود را در بانک سپرده‌گذاری یا سهامی خریداری کنند و درآمد حاصل از آن را به نیت‌های  واقفانه اختصاص دهند.

وی عنوان کرد: وقف اشتراکی یکی دیگر از شیوه‌های تازه‌ای است که واقفان می‌توانند به صورت اشتراکی اقدام به خرید زمین یا ملکی کنند و آن را به عنوان وقف ثبت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اذعان کرد: به اشتباه در میان مردم رایج شده است که گمان می‌کنند به طور حتم باید وقف برای مدیریت در اختیار سازمان اوقاف قرار گیرد، در حالی که این سازمان تنها تولی‌گری اوقاف بدون متولی است و افراد می‌توانند نیت‌های واقفانه خود را مدیریت کنند و حتی مدیر بعد این وقف را نیز تعیین کنند.

اسماعیل پور اعلام کرد: در نیمه نخست امسال هفت موقوفه انتفاعی در قالب مسجد، حسینیه و دارالقرآن در استان بوشهر وقف شده است.

وی گفت: در این استان ۴۹۳ موقوفه منفعتی ( دارای درآمد) وجود دارد که درآمد حاصل از این نیت‌های واقفانه صرف امور مشخص شده می‌شود.

اسماعیل‌پور ادامه داد: استان بوشهر ۲ هزار و ۵۲۴ موقوفه انتفاعی در قالب مسجد، حسینیه، زینبیه، فاطمیه، مهدیه، دارالقرآن و آرامستان دارد که از این شمار ۵۸۵ رقبه به دلایل مختلف فاقد هرگونه درآمد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر یادآورشد: در بخش بقاع متبرکه در این استان ۱۵۵ امامزاده، ۱۲۴ آرامگاه و ۱۱۲ قدمگاه به ثبت رسیده است.