علت رکود اقتصادی در بندر بوشهر
علت رکود اقتصادی در بندر بوشهر

ندای استان:رئیس اتاق بازرگانی بوشهر از عدم رقابت‌پذیری بندر بوشهر با دیگر بنادر استان‌های جنوبی خبر داد و گفت: وجود استثنائات در تخفیف ۲۰ درصدی سود بازرگانی در بندر بوشهر سبب رکود، افزایش تورم و بیکاری شده است.

به گزارش ندای استان،توسعه زیرساخت‌های صادراتی و حمایت از فعالان اقتصادی از جمله تجار و بازرگانان از اولویت‌های استان بوشهر است.این استان با داشتن بنادر و ظرفیت‌های لازم در عرصه تولید و سرمایه‌گذاری ظرفیت ویژه‌ای در عرصه صادرات دارد.

استان بوشهر علاوه بر تولید انواع محصولات کشاورزی ظرفیت مهمی در عرصه آبزیپروری از جمله ماهی و میگو دارد که تولید بیش از ۲۸ هزار تن میگو این استان را به قطب تولید این آبزی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر با توجه به همجوار با خلیج‌فارس ظرفیت‌های مهم در عرصه تجارت دریایی و فعالیت بازرگانی دارد اظهار داشت: گمرکات استان بوشهر با توجه به جمعی جهات دارای قدرت رقابت‌پذیری با گمرکات استان‌های هرمزگان و خوزستان نیست و سبب رکود و افزایش بیکاری و تورم شده و وجود استثنائات در تخفیف ۲۰ درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی به بندر بوشهر سبب رکود هر چه بیشتر و از دست رفتن فرصت جذب ترافیک کالاهای وارداتی شده است.

خورشید گزدرازی استفاده از معافیت‌های بندری و انبارداری کالا را از دیگر موارد دانست و تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم بازرگانان در بندر بوشهر، فراهم شدن تردد کشتی‌های ۵۰ هزار تنی است که برای تحقق این مهم، افزایش عمق دسترسی به کانال دریایی بندر بوشهر در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی حذف عوارض نیم درصد صادرات آب مجازی از آبزیان صادراتی را از دیگر موارد دانست و تأکید کرد: بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه نیم درصد از ارزش محموله‌های آبزیان صادراتی به‌عنوان عوارض آب مجازی باید پرداخت شود و تعیین این عوارض یک برداشت اشتباه از بخشنامه یاد شده صورت گرفته که حتی مدیران و نمایندگان مجلس به این مهم اذعان داشتند و قرار شد در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مرکز برای حذف این عوارض پیگیری و پرداخت این عوارض برای محموله‌های صادراتی آبزیان مستثنی شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر معافیت مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی را از دیگر موارد دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس معافیت که قانونگذار در  زمینه مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی تعریف و تصویب کرده فعالیت‌هایی که در حمل و نقل دریایی استان بوشهر و جابه‌جایی کالا صورت می‌گیرد با هماهنگی انجام شده از معافیت ۹ درصد ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

گزدرازی اضافه کرد: امید می‌رود با توجه به ظرفیت‌های بندری و گمرکی استان بوشهر و مطالباتی که دبیرخانه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی پیگیری می‌کند در دستور کار قرار بگیرد تا بتون فضای کسب و کار استان بوشهر بهبود یابد.

استان بوشهر دارای رتبه اول درآمد سرانه در کشور است

عضو اتاق بازرگانی بوشهر نیز با اظهار امیدواری در رسیدگی به مطالبات استان بوشهر خاطر نشان کرد: امید می‌رود سفر سران قوا و مسئولین کشوری به استان بوشهر دستاوردهای خوبی برای اقتصاد این‌ استان داشته باشد.

حسین رضوی با بیان اینکه در یکسال اخیر شاهد سفر سران سه قوه به استان در قالب سفر استانی ریاست جمهور، قوه قضاییه و مقننه و همچنین وزیران و مسئولین اقتصادی بودیم خاطر نشان کرد: در بازدیدها ، دیدارها، جلسات دستورات و مصوبات راهگشا برای حل مشکلات اقتصاد استان ارائه شد که می‌تواند چرخ اقتصاد استان را به گردش در آورد.

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های همکار استاندارد استان بوشهر ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی استان را برشمرد و بیان کرد: استان بوشهر در حوزه‌های کشاورزی ، شیلات و آبزیان ، تجارت و بازرگانی ، نفت و گاز و صنایع دریایی و صنعت از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است و این استان سومین اقتصاد بزرگ کشور و دارای رتبه اول درآمد سرانه در کشور است.

ضرورت راه‌اندازی پایانه صادراتی مواد معدنی و محصولات کشاورزی

رضوی در ادامه گفت: لایروبی کانال بندر بوشهر برای تردد کشتی تجاری ۵۰ هزار تنی ، ایجاد جنرال کارگو در استان، راه‌اندازی پایانه صادراتی مواد معدنی و محصولات کشاورزی، راه‌اندازی شهرک خرما، صنایع تبدیلی گوجه‌فرنگی، اعمال مشوق‌های گمرکی و بندری از مطالبات فعالان اقتصادی است که می‌تواند زمینه رونق دوباره تجارت و بازرگانی استان بوشهر را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، استان بوشهر را ترک کردند تصریح کرد: فعالیت شرکت‌ها و برندهای بزرگ کشور که محل فعالیت آنها در  استان بوشهر بود به سبب عدم جذابیت بنادر استان فعالیت آنان به بنادر استان‌های دیگر انتقال یافت، درحالی که در زمان حضور آنها در استان بوشهر شاهد یک رونق بسیار خوب اقتصادی و اشتغال‌زایی بودیم و باید با اعمال مشوق‌های گمرکی ، بندری و سایر امور زمینه بازگشت این شرکت‌ها فراهم شود .

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های همکار استاندارد استان بوشهر ادامه داد: تعدادی از تجار و بازرگانان که کالاهای آنها از  دیگر بنادر کشور ترخیص یا صادر می‌شود برای آزمایش کالاهای خود به آزمایشگاه‌های استان بوشهر مراجعه می‌کنند که باید زمینه‌ای فراهم شود که ترخیص و صادرات کالا خود نیز از بنادر استان انجام دهند

وی بندر دیر را یک مرکز مهم اقتصادی در صادرات به کشور قطر دانست و افزود: با توجه به این فرصت مهم باید زیر ساخت‌های توسعه این بندر فراهم شود.

رضوی با اشاره به اینکه استان بوشهر با  پیشینه تاریخی تجارت بوشهر با کشورهای همسایه موقعیت ممتاز دارد و می‌تواند پایلوت موفقی در عرصه اقتصاد دریا و صادرات محور باشد تصریح کرد: با توجه به نگاه مثبت دولت سیزدهم به این امر نیازمند آن است که به توسعه زیرساخت‌ها توجه ویژه شود.

  • منبع خبر : تسنیم