خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی مونسون به بخش کشاورزی استان بوشهر
خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی مونسون به بخش کشاورزی استان بوشهر

ندای استان:معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد شاورزی استان بوشهر گفت: پس از ارزیابی‌های دوباره و جمع‌بندی نهایی، زیان و خسارت‌های مونسون به بخش کشاورزی استان بوشهر بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش ندای استان،معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: بارندگی‌های تابستانه سامانه مونسون در استان بوشهر خسارت‌ها و زیان‌هایی دربرداشت که پس از فروکش کردن سامانه، رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان از شهرستان‌های زیان‌دیده بازدید‌های میدانی داشتند.

شاپور رضایی افزود: پس از آن گروه‌های ارزیابی جهاد کشاورزی زیان‌ها را تعیین کردند که در برآورد اولیه، خسارت ۴۱۶ میلیارد تومان اعلام شد.

او ادامه داد: به بخش کشاورزی شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و دیر بیشترین آسیب‌ها وارد شده بود و برخی نقاط دیگر شهرستان‌ها نیز به‌صورت نقطه‌ای آسیب دیدند. نخیلات، کنجد و گوجه‌فرنگی بیشترین خسارت‌ها را دیدند و به دیگر محصولات کشاورزی استان هم خساراتی وارد شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پس از پایش‌های دوباره، ریزش و ترشیدگی محصولات کشاورزی به‌ویژه بخش خرما نیز مورد ارزیابی قرار گرفت تا میزان دقیق و کامل خسارت‌ها روشن شود.

رضایی افزود: هفته گذشته جمع‌بندی نهایی زیان‌های مونسون به بخش کشاورزی استان انجام شد که روشن شد بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان بوشهر خسارت وارد شده است.

او اضافه کرد: این برآورد خسارت به استانداری، وزارت کشاورزی و وزارت کشور فرستاده و اعلام شده است و هفته پیش نیز در وزارت جهاد کشاورزی نشستی با این موضوع برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ما در استان بوشهر منتظر طرح موضوع در هیئت وزیران و تصمیم دولت درباره این خسارت‌ها هستیم تا پس از آن هر تصمیمی گرفته شد به کشاورزان خدمت‌رسانی کنیم.

رضایی همچنین از پرداخت خسارت ۶۰ درصدی بیمه به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند خبر داد و گفت: این پرداخت پس از تأیید کارگزاران بیمه و حضور در زمان برداشت محصول انجام خواهد شد.