تنوع در تولید گلخانه‌ای از برنامه‌های جهاد کشاورزی بوشهر
تنوع در تولید گلخانه‌ای از برنامه‌های جهاد کشاورزی بوشهر

ندای استان: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در راستای ایجاد تنوع تولید محصول و افزایش درآمد گلخانه داران توسعه گیاهان گرمسیری شامل پاپایا، موز و آناناس در گلخانه از برنامه‌های جدید این سازمان است.

به گزارش ندای استان،سمیه فرح بخش روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در همین ارتباط مهرماه سال گذشته به صورت پایلوت در سطح هفت هزار مترمربع درخت میوه پاپایا که از جمله میوه های گرمسیری است در یکی از گلخانه‌های شهرستان دشتی استان بوشهر کشت شد و انتظار می‌رود تا یک ماه آینده میوه آن برداشت شود.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است در سطح ۴۰۰ مترمربع آناناس و سه هکتار درخت موز نیز به صورت پایلوت با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان که تجربه کافی در این زمینه دارند در گلخانه‌های شهرستان دشتی کاشته شود.

فرح بخش در باره کاشت میوه های استوایی گفت: هرچند امکان کاشت میوه های گرمسیری نیاز به اقلیم خاصی دارد و در کشورهایی نظیر فیلیپین، تایلند، چین و هندوستان در فضای باز کاشته می‌شود اما با توجه به اینکه در گلخانه امکان کنترل شرایط اقلیمی و محیطی از جمله دما، نور و رطوبت وجود دارد امکان کشت این نوع درختان در گلخانه فراهم است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر میوه پاپایا در بعضی از استان‌ها در گلخانه کشت می شود.

وی در مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی افزود: گلخانه دارانی که تمایل به کشت محصول جدید دارند برای تامین تسهیلات سرمایه در گردش از طریق سامانه سیتا درخواست کنند، این سازمان نیز با ارائه خدمات فنی و مشاوره ای با این متقاضیان همکاری می کند.

فرح بخش اضافه کرد: براساس بررسی‌ها بازار کشش پذیرش محصولات جدید را دارد به همین دلیل تعداد زیادی از گلخانه داران تمایل به سمت کشت این محصولات دارند.

وی به گلخانه دارنی که تمایل به کشت گیاهان گرمسیری دارند تاکید کرد: گلخانه‌های کوتاه برای کشت گیاهانی که ارتفاع به نسبت بلند و به صورت درخت هستند، توصیه نمی شود.

فرح بخش گفت: گلخانه دارانی که قصد کشت و سرمایه‌گذاری در زمینه محصولاتی که جدید دارند باید از مشاورانی که در این زمینه دارای تجربه کافی هستند استفاده کنند و بدون مطالعه دقیق و فنی و استفاده از کارشناسان با تجربه وارد  کشت این نوع گیاهان نشوند.